Gå til innhold

Krevende skoledager for 10-åringer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at junior begynte i 5.klasse med lengre skoledager (8.30 - 14.30), synes jeg dagene har blitt håpløst stressende. Med tiden det tar å gå til og fra skolen, lekser, et par idrettsaktiviteter i uka (1 time 2 ggr pr uke) - ja så er det omtrent ikke tid til noe annet før leggetid. Familiebesøk for eksempel, eller impulsbesøk av kompiser er det såvidt man får skviset inn mellom et par tidsfrister. Kjenner jeg liker det dårlig. Kanskje fordi jeg har vært utbrent en periode og føler veldig på stress som negativt, og 10-åringen er ofte kjempesliten og nærmest på gråten over leksebøkene.

Jeg mener at et par time med idrettsaktivitet er sunt, og det sitter langt inne å kutte ut denne treninga fordi han trives så godt der. Jeg mener en time på lekser etter en lang skoledag er helt unødvendig, men det kan man vel som forelder ikke si til skolen........ 

Anonymkode: 39ca9...3c7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lekser er frivillig. Det er fullt mulig å droppe det. Er ikke aktuelt for min del at ungen min skal dø av stresslidelser før han er 15, så her blir det kun lekser så lenge det er lystbetont, deretter kutter vi det ut. :)

Anonymkode: e11e2...03b

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere bruker tiden. Her er det vanlig at ungene har to eller tre fritidsaktiviteter i uken, noen av dem er gjerne to ganger i uken. Ved siden av dette så gjør de lekser (gjerne rett etter skolen) og farter avgårde på impulsbesøk hele tiden. 

Anonymkode: 731ce...5e7

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere bruker tiden. Her er det vanlig at ungene har to eller tre fritidsaktiviteter i uken, noen av dem er gjerne to ganger i uken. Ved siden av dette så gjør de lekser (gjerne rett etter skolen) og farter avgårde på impulsbesøk hele tiden. 

Har vært inne på tanken selv, at mange familier har mer å gjøre enn oss - og hvordan i all verden får de det til ? 

10-åringen her er en type med litt lav motivasjon (bortsett fra når han skal noe han virkelig liker) og energinivå under gjennomsnittet. Så alt tar veldig lang tid. Vi er nok alle litt sånn :)

ts

• Liker 1
Skrevet

De har alltid oppfordret til å sitte en time med lekser etter skolen, er en helt vanlig mengde. Og de fleste har tid til venner og idrett i tillegg. så det er ikke krevende skoledager for 10 åringer generelt, men for deg og din tiåring. Og det kan du jo ta opp med skolen, at han ikke klarer å henge med ordentlig. Og så ville jeg tatt ham med til legen for å finne ut om det er en medisinsk grunn for det veldig lave energinivået.

Anonymkode: 6a28d...962

• Liker 3
Skrevet

Du gjør barnet en bjørnetjeneste ved å bare la han gjøre det som er lystbetont, sånn er faktisk ikke livet. Ikke rart det vokser opp mye veike folk uten motstandsevne når de lærer fra barnsben av at det er bare å gi seg når ting ikke er gøy eller man ikke får det til! En annen ting er at du frarøver han muligheten for å tidlig innarbeide gode studievaner. En ting er å fortsatt henge med på skolen som tiåring uten å gjøre lekser, men han får problemer når han kommer høyere opp i klassene. Dårlige karakterer på ungdomsskolen gjør det vanskelig å komme inn der man vil på vgs, dårlige arbeidsrutiner på vgs gir seg fort utslag i dårlige karakterer som igjen vanskeliggjør innpass på høyere utdanning. Her tenker jeg du som mor må ta grep og hjelpe til med å organisere hverdagen hans bedre, kanskje til og med sitte med han mens han gjør leksene. Og hvis du omtaler lekser negativt så er det ikke rart om han arver din negative holdning. 

Anonymkode: a2f5a...ee8

• Liker 14
Skrevet

En time på lekser er da overhodet ikke mye. Om du mener at begge aktivitetene til sammen utgjør 2 dager med trening i uken, så er det jo 3 dager igjen til spontanbesøk av kamerater? Eller mener du at han har to aktiviteter, som begge har 2 dager trening i uken, så det blir 4 dager med trening? Da kan man kutte ned en av aktivitetene, om han føler det blir for mye. 

Ellers ser jeg ikke at det skal være så stort problem? En time lekser, en time trening, det er fremdeles masse tid igjen om han kommer hjem fra skolen i 15-tiden og legger seg i 21-tiden? 

Anonymkode: 32eb1...c63

• Liker 1
Skrevet

Kan du forklare litt mer detaljert hvordan hverdagen ser ut en dag barnet trener? Også vil jeg nevne at din innstilling og ditt humør kan smitte over på barnets læreglede. Hvordan håndterer du leksesituasjonen? 

Anonymkode: ca248...135

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter at junior begynte i 5.klasse med lengre skoledager (8.30 - 14.30), synes jeg dagene har blitt håpløst stressende. Med tiden det tar å gå til og fra skolen, lekser, et par idrettsaktiviteter i uka (1 time 2 ggr pr uke) - ja så er det omtrent ikke tid til noe annet før leggetid. Familiebesøk for eksempel, eller impulsbesøk av kompiser er det såvidt man får skviset inn mellom et par tidsfrister. Kjenner jeg liker det dårlig. Kanskje fordi jeg har vært utbrent en periode og føler veldig på stress som negativt, og 10-åringen er ofte kjempesliten og nærmest på gråten over leksebøkene.

Jeg mener at et par time med idrettsaktivitet er sunt, og det sitter langt inne å kutte ut denne treninga fordi han trives så godt der. Jeg mener en time på lekser etter en lang skoledag er helt unødvendig, men det kan man vel som forelder ikke si til skolen........ 

Du kan si i fra at en time lekselesing blir for mye.  Mitt ene barn har generelle lærevansker.  Han fikk delt opp leksene i "rødt", "gult" og "grønt", og så ble vi enige om at han skulle sitte 30 minutter hver dag.
"Røde" lekser var det han måtte gjøre.  "Gule" lekser kunne han gjøre hvis han ble raskt ferdig med de "røde", og de "grønne" leksene var frivillig hvis han hadde lyst til å gjøre noe ekstra.
Hvis du mener en time er for mye for ditt barn, noe det tydeligvis er siden barnet nærmest gråter over leksebøkene, snakker du med læreren om tilpasset lekseplan!

Men jeg skjønner ikke helt resten.
Han er på en idrettsaktivitet 2 ganger i uken?  Da er det 5 dager han ikke har aktivitet etter endt skoledag.  Impulsbesøk kan vel skje på disse 5 dagene?  Familiebesøk også?

Det å ha barn krever litt mer planlegging for en periode, og man må finne en hverdagsstruktur som passer en selv.  Og viktigst av alt, se mulighetene fremfor begrensningene.  :)

Anonymkode: 9c03d...604

• Liker 2
Skrevet (endret)

En time med lekser er mye, men bruker han så mye tid fordi det er så mye lekser eller fordi han somler/tuller med leksene? Jobber han effektiv i hele den timen leksene tar eller blir han distrahert og gjør andre ting underveis? Kanskje han trenger at noen følger litt med å sørger for at han jobber mer effektivt. Det er nok slik at noen barn må gjetes litt mer enn andre. Er det leksemengden i seg selv som er problemet må du ta det opp med lærer. Jeg synes en times effektiv leksegjøring daglig er mye på barneskolen. Med fritidsaktiviteter to dager i uken er det dessuten fem andre dager hvor han kan ha besøk, slappe av eller gjøre andre ting. Han går jo ikke på SFO og har jo flere timer ledig i uka enn yngre barn. Våre går fremdeles på SFO og er ikke hjemme før ca 16, og har likevel tid til både vennebesøk, lekser og fritidsaktiviteter.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg har også en 5 klassing. På foreldremøte ble det fortalt at leksene skulle ta maks 1 time, det var absolutt maks. Brukte de lenger tid enn det så skulle man kontakte læreren eller bare skrive en lapp om at de ikke kom lenger. Lekser skulle være lystbetont. 

Anonymkode: a5080...794

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 4. klasse (som min datter går i) har de skoledager fra 8.15-14.15 3 ganger i uka, og 8.15-13.30 to ganger i uka (inkl. fredag da alle lekser skal være innlevert). 6 t og 5.15. Det er ikke så stor forskjell fra 5. klasse. I tillegg går hun ofte på SFO, og kommer ikke hjem før senere på ettermiddagen. Lekser blir uansett ikke gjort før jeg kommer hjem. Likevel har hun tid til både lekser, fritidsaktiviteter og ikke minst masse tid med venner. 

Du skriver at barnet ditt sliter med lav motivasjon angående lekser, og at det derfor tar lengre tid. Motivasjonen kan jo være å kunne dra ut til venner/få besøk av venner etterpå, i og med at det er en av tingene du mener det er lite muligheter for nå. Er det sånn at 10-åringen din er kjempesliten, eller mangler kun motivasjonen? Jeg har innimellom sånne perioder med mitt barn også, men da handler det om at hun egentlig vil andre ting enn lekser. Selv om hun selv sier at hun er kjempesliten. For når leksene er unnagjort er plutselig energinivået på topp igjen! Er du sammen med barnet ditt og støtter når han/hun gjør lekser og hjelper til på motivasjonen? Eller kan det også hende at du ubevisst overfører noe av ditt stress over på sønnen din? Du skriver at du har vært utbrent og ser på stress som negativt. Det har jeg også vært. Det tok noen år før alt kom tilbake til gode rutiner og alt falt på plass i hverdagen, og det skulle ikke mye til før jeg tenkte at dette her er stress, dette her er omtrent uoverkommelig. Selv om jeg var bedre med tanke på utbrentheten. I den perioden var ting litt kaotisk her i hjemmet også. Er det kanskje sånn hos dere?

Vi kan ikke la barna slippe unna alt de ikke er helt motivert for, hva tenker du barnet ditt lærer av det? Hvordan tror du barnet ditt vil forholde seg til ting som ikke gir motivasjon senere i livet? Men jeg tenker at sånn som ting er hjemme hos dere nå, så kan det være smart å få en samtale med lærer. Fortell hvordan det er, fortell hvordan du har det. Fortell om at du kjenner på stress og at du ikke klarer å motivere sønnen din. At du kjenner at ting er litt vanskelig å håndtere akkurat nå og at dette med lekser blir vanskelig akkurat nå. Vær ærlig, også får du og læreren finne ut av hva som er best akkurat nå. Kanskje kutte ned på noen lekser,  gjøre noe på en annerledes i en periode, til ting blir bedre :)

Anonymkode: 67e53...d74

Skrevet

Jeg tenker det er rart at dere opplever det som stressende.

Skole, lekser, fritidsaktivitet to dager i uka. Det er da ikke uhåndterlig. Kun ett barn også?

Er det noe 10-åringen, som tross alt begynner å bli stor, kan bidra med for å fjerne stress?
Jeg vet ikke når dere voksne kommer hjem. Men antar at dere er hjemme i 16.00-17.00 tida...

En 10-åring som går fra skolen 14.30, bør kunne:
15.00: Ha gått hjem fra skolen
15.30: Ha spist litt og slappet av litt
16.30: Ha gjort mesteparten av dagens lekser
17.00: Ha laget seg middag/laget noe av middagen til alle sammen. (Satt på poteter/kokt pasta/laget havregrøt...)
17.30: Spist middag
18.00: Gått til trening
19.00: Ferdig med trening
19.30: Gått hjem fra trening
20.30: Dusjet og ordnet seg
21.00: Gått gjennom lekser med dere, og spist kveldsmat

Dette er altså dager der det er trening, og det ser ut til å gå greit opp.

3-dager i uka, på hverdager er det ikke trening. Da går det jo an å ha med venner hjem etter skolen, eller få vennebesøk på kvelden. (Venner som er med hjem kan gjøre lekser sammen med barnet.)

Vårt barn fikk gode leksevaner ved å sitte på skolen og gjøre leksene med venner etter skoletid. (På skolens bibliotek/mediatek) Da gjøres mesteparten av leksene på en times tid mandag ettermiddag, og barna har mer fritid sammen etterpå. Dessuten hjelper de hverandre, og det oppleves sosialt og hyggelig.

Anonymkode: 94594...529

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært inne på tanken selv, at mange familier har mer å gjøre enn oss - og hvordan i all verden får de det til ? 

10-åringen her er en type med litt lav motivasjon (bortsett fra når han skal noe han virkelig liker) og energinivå under gjennomsnittet. Så alt tar veldig lang tid. Vi er nok alle litt sånn :)

ts

Hvordan gjorde dere det når han gikk på SFO? Det var samme timeplanen her når de gikk på SFO, men da ble det jo sånn at de ble hentet mellom 16.30-17.00. Det er vanlig at motivasjonen er lav når de skal gjøre ting som de ikke liker, sånn er det jo, men man kan ikke bare gjøre ting som man liker hele tiden. 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Nei skolen/regjeringen kan bare gjøre som de vil med barna uten at foreldrene sier noen ting. Og de fortsetter bare med det.

Lekser f.ex. er en utrolig merkelig ting som foreldre burde ha protestert mot for lenge siden
https://www.aftenposten.no/norge/i/8BQoA/--Dropp-leksene-med-loven-i-hand

Anonymkode: 47ba9...bfd

• Liker 2
Skrevet

Skjønner dere ikke hvor heldige vi er som fantisk har muligheten til gratis skolegang? Virkes så utakkniemlig med mas om for mye lekser osv. Om man ikke har tid til mye annet enn skole mener jeg det bare har med prioiteringer og gjøre. Et normalt barn Skal ikke trenge å arbeide hele dagen med skolearbeid. Det går fint an å planlegge at en dag gjør man f.eks. lekser for to dager sånn at man har hele neste dag til å være med kompiser, gå på treining osv. Om du klager på at 5. klassingen din har mye å gjøre nå, gled det til videregående og eventuellt universitetet, det er da det blir i alle fall knapt om tiden om barnet ditt skal ha gode karrakterer.

• Liker 5
Skrevet

Du mener nok 1 time på lekser i EN UKE.  Har en som går i 7.klasse og om han bruker 1 timer på lekser i en hele uken (untatt prosjekter og særoppgaver).   Så om du mener 1 time i uken på lekser er for mye så lurer jeg hvordan du synes barna skal takle ungdomsskolen- da snakker vi om lekser.  

Anonymkode: d2c5b...116

Skrevet

oops- ble ikke ferdig med setningen - hvis han bruker 1 time på lekser i en hele uke er det unormalt. 

Skrevet

Familiebesøk tar du da på helgene, som omtrent 90% av de fleste folk som har barn på skolen og aktiviteter.  Også har barn som har fotball minst 4 dager i uken, de har MASSE tid for venner.  Men, jeg forstår frustrasjonen, fordi dagene våres er aldri avslappet - og det er mest stressende for oss voksne! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...