AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg flyttet for 1 uke siden inn i et nytt kollektiv der jeg tok over rommet til en jente som skulle flytte ut. Jeg spurte angående kontraktsdetaljer, men fikk ikke informasjon som tydet på at det her var ''spesielle ''leiebetingelser innblandet. Jeg regnet selvfølgelig med at vedkommende hadde sagt opp sitt leieforhold og varslet dette til utleier. Jeg synes personlig at leiekontrakt er veldig viktig - og det er noe jeg den siste uken har spurt de andre jentene som bor der ganske mye om, da det er umulig å få kontakt med huseier. Svarer aldri på mail angående viktige mangler i leiligheten osv. I går fikk jeg vite at det kun er 3 av 5 som faktisk har signert leiekontrakt.Jeg fikk også se kontrakten med egne øyne og denne leiekontrakten er ''felles'' for partene. Altså jentene i leilighetene har ikke én egen leiekontrakt hver. Hun jeg tok over rommet til er en av 3 jenter som har signert denne felles kontrakten. Virker samtidig som at utleier eier mange forskjellige leiligheter og ikke holder styr på noe som helst. Er helt umulig å få kontakt med vedkommende. Om en sender sms får en svar med én gang om at en må sende mail om forholdene. Sender en mail får en aldri svar. Jentene i leiligheten har sendt mailer typ 6 ganger, men aldri fått svar. Eksempler er mugg, kjøleskap som ikke fungerer, vaskemaskin som ikke fungerer, oppvaskmaskin som ikke fungerer. I går fikk jeg vite av en av jentene at jenten jeg tok over for ikke har sagt opp leiekontrakten sin. Hun har altså bare flyttet ut uten å fortelle dette til huseier. Huseier vet altså ikke at vedkommende har flyttet ut. Fikk samtidig vite at kontrakten som hun har signert er bundet til august 2018, og at oppsigelse ikke er mulig før april 2018. Jenta har heller ikke avtalt fremleie med huseier før jeg flyttet inn. Dette ble jeg klar over i går da en av jentene ringte henne personlig for å spørre. Jeg fikk i går se kontrakten hun har skrevet under på og det står uttrykkelig at fremleie ikke er tillat uten samtykke. Jeg har ikke skrevet under på noen som helst kontrakt enda, men må si jeg vegrer meg utifra hvordan ting er akkurat nå. Jeg ønsker ikke bo der å betale husleie når ting er så mangelfulle og ting virker useriøst. 1. Planen min er dermed å flytte ut i januar, men kan de kreve at jeg automatisk har tatt over leiekontrakten til forrige person? Altså at jeg nå er bundet? Jeg kommer selvfølgelig til å betale leie for denne måneden her og desember, men kan de kreve noe mer? 2. Jeg er også ekstremt bekymret for dokumentasjon av dette leieforholdet med tanke på lånekassen. Ettersom jeg er borteboer er jeg interessert i å få 40% av lånet til stipend. Men hvordan i alle dager skal jeg dokumentere dette med denne rotete situasjonen? Jeg kan risikere å få bokontroll hos lånekassen. Når jeg har byttet adresse tidligere har jeg alltid blitt tatt ut i bokontroll. Hvem skal utforme kontrakten min i dette tilfellet? Huseier er umulig å komme i kontakt med og han har dessuten ikke blitt informert om fremleietilfellet. Slik jeg ser det er jenten som hadde rommet før meg juridisk ansvarlig. Dessuten har hun signert en leiekontrakt som varer frem til neste august som det ikke er mulig å si opp. Blir det i så fall slik at hun må utforme en kontrakt til meg ang dette forholdet? Anonymkode: 683e8...b55
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Kan du ikke heller forsøke å finne et annet sted å bo ganske raskt? Anonymkode: 722a4...026 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 Flytt, så fort som fy! Anonymkode: e18b9...aa9 3
SesameStreet Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Planen min er dermed å flytte ut i januar, men kan de kreve at jeg automatisk har tatt over leiekontrakten til forrige person? Altså at jeg nå er bundet? Jeg kommer selvfølgelig til å betale leie for denne måneden her og desember, men kan de kreve noe mer? Anonymkode: 683e8...b55 Har du skrevet kontrakt? Nei? Da kan de ikke kreve noe av deg. 2
Sirah Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 Finn deg en annen plass og bo asap. Dette høres jo helt vilt ut! 2
herremann Skrevet 19. oktober 2017 #6 Skrevet 19. oktober 2017 3 minutes ago, SesameStreet said: Har du skrevet kontrakt? Nei? Da kan de ikke kreve noe av deg. en muntlig kontrakt er like bindende som skriftlig. bare vanskeligere å bevise.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #7 Skrevet 19. oktober 2017 Bokontroll kan dokumenteres med kontoutskrift Anonymkode: 37f27...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #8 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg ville ha funnet noe annet så fort som mulig. Anonymkode: e0888...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #9 Skrevet 19. oktober 2017 Finn deg et annet sted å bo. Sørg også for at du ikke betaler noe depositum når situasjonen er slik den er. Du møter jo et helt annet leieforhold enn det du forventet. Og du har ikke skrevet under på noe. Og dersom du har inngått en muntlig avtale, så vil den uansett overstyres av at en annen jente har skriftelig kontrakt på at hun bor på rommet. Dette leieforholdet kommer bare til å bety trøbbel dersom du blir. Anonymkode: 3e0f7...ec5 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 Flytt så fort du kan! Anonymkode: 34292...8b7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå