heisannhoppsan Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Hei. Jeg går studiespes andreåret og tar realfag. Men nå kjenner jeg at jeg er blitt SKIKKELIG demotivert. På ungdomsskolen og tidligere på vgs har jeg alltid oppnådd topp resultater, men nå sitter jeg plutselig med 3ere og 4ere. Jeg trenger tips til å motivere meg selv, og til å få en god struktur på studiehverdagen min. Motivasjonen bare daler når jeg ikke oppnår ønskede resultater, hvilket jeg tror kommer av at jeg ikke har noen struktur og prøver å lære meg stoffet på helt feil måte. Jeg vet jeg har evnene til å mestre stoffet, men å finne motivasjon og vilje er plutselig blitt en helt annen sak... Tidligere har jeg heller ikke hatt noen særlig god studieteknikk, men dette fungerer tydeligvis ikke lenger. Jeg fulgte egentlig ikke noe særlig med i timen og tok såkalte "skippertak" når prøven var rett rundt hjørnet, og det har jo for så vidt fungert for meg. Helt til nå. Da semesteret begynte var jeg innstilt på å følge godt med i timen, men dette har helt ærlig kun forvirret meg. Jeg trives med å jobbe alene. Jeg har også bestemt meg for å bytte ut realfaget som interesserer meg minst med et samfunnsfag som virker morsomt. Hva gjør dere for å bli motiverte og oppnå toppresultater? Jeg er ikke tilfredsstilt med karakterer lavere enn 5 og 6, noe under dette ødelegger mulighetene mine for å studere det jeg ønsker... Setter pris på alle tips og råd. Hilsen en som er desperat på å komme inn i rutiner og få gode resultater
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Personlig likte jeg andreåret best. Da trengte jeg bare å fokusere på programfagene, samt fremmedspråk da (som var døden). Jeg gjorde egentlig ikke så mye i de andre fagene da det ikke var viktig det året. Jeg hang selvfølgelig med, men en 6'er er ikke nødvendig å trakte etter i disse fagene før de er avsluttende. Prioriterer du enkelte fag eller jobber du like mye med alle fagene? Jeg ble motivert av - Gode karakterer. - Venninnen min som også var like karaktergal som meg selv. Har du noen du kan dele disse tankene med og noen du kan jobbe sammen med (ikke nødvendigvis med fagstoffet, men at dere jobber sammen mot det samme målet)? - Organisering og planlegging. Dette har nok mest med min personlighetstype å gjøre. Fra VG1 av lagte jeg et simulert vitnemål der jeg fylte inn karaktermålene mine. Jeg oppdaterte når jeg hadde fått standpunktkarakter og eksamenskarakter i de ulike fagene. Da var det tydelig hva som måtte til for å komme inn på det studiet jeg kunne tenke meg, og det var ikke så uoverkommelig. Og for å ikke glemme lærerne da. Jeg var en skippertaksperson på VGS (utenom i matematikk, kjemi og fysikk), så akkurat dette kan jeg ikke gi deg noen spesielle råd på. Jeg synes imidlertid at dette var helt greit. Det var jo som regel et par vurderinger i uken, så strukturen kom jo som følge av det. Anonymkode: 66aa1...f20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå