Gå til innhold

Hvor mange problem-barn i klassen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange problembarn er det i ditt barns klasse? Sagt på en annen måte, er det noen som krever mer oppfølging enn andre?

Ser temaet har vært oppe tidligere, men det er interessant å høre.

I klassen her er det ingen, ei muslimsk jente, men hun ligger likt som alle elevene- både sosialt og faglig.

Anonymkode: 831c5...cfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du spesifisere at det går en muslimsk jente i klassen, men det er ikke ett problem. Er ikke sånn at muslimer er mer utsatt for diagnoser enn andre barn. De muslimske barna i min klasse, ble alle sammen leger og advokater. Flertallet til oss andre, fullførte bare videregående.

Anonymkode: 69805...382

  • Liker 34
Skrevet

Man er da ikke et problembarn om man får ekstra oppfølgning. Noen barn er ekstra sensitive og trenger litt ekstra større av voksne i skolehverdagen, noen trenger ekstra faglig støtte, de er da ikke problembarn av den grunn osv.

Når det er sagt så regner man vel med at det er ca. 2 i hver klasse som sliter.

Og forstår heller ikke at du nevner at dere har et muslimsk barn i klassen, hva har det med såkalte problembarn å gjøre. Vet du i det hele tatt hva et problembarn er?

Anonymkode: b794c...03b

  • Liker 12
Skrevet

Problembarn er det ikke. Mange umodne gutter som var urolige i 1 og 2 klasse. Nå har de roet seg. 

Mitt barn trenger noe ekstra hjelp siden han har dysleksi, får ekstra hjelp i forhold til det. Men han er jo ikke noe problembarn fordet. 

Anonymkode: 6a19a...656

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har fire barn, den første startet på barneskolen i 2001, den siste startet nå i høst. (Jada, hva tenkte jeg på, haha)

Iallefall, det har vært en eller to i ALLE år og på alle trinn. Noen som er utagerende eller forstyrrer på noe vis, noen har hatt ADHD eller noe innen autismespekteret og da har det vært ressurser med så det har vært ok, andre igjen ut bare manglet oppdragelse/korrigering hjemmefra, det er verre og i ett tilfelle ganske utmattende.

Anonymkode: 34772...98c

  • Liker 1
Skrevet

Det har jeg absolutt ingen oversikt over. Jeg vet kun om at ett annet barn pleier å være litt ugrei mot mitt barn (sparke og slå), men jeg vet ingenting om ting som ikke involverer mitt barn på noen måte.

Anonymkode: 2684f...243

Skrevet

Hva er poenget med å nevne at det er en muslimsk jente i klassen, til og med når hun ikke er noe problembarn og ligger likt som de andre. Anser du det som et problem bare det at hun er muslimsk? 

Anonymkode: d16b0...bf2

  • Liker 10
Skrevet

Jeg tror ikke noe på problembarn, jeg tror på at barn er forskjellige og noen har mer vanskelig med å tilpasse seg enn andre. 

  • Liker 2
Skrevet

Vi har en som er halvt svensk, OG han er et "problembarn". Syns du det er interessant å høre? Så har vi ei jente hvis mor, og dermed datteren, har problemer, men hun "ligger likt som de andre, sosialt og faglig" og er ikke et problembarn. Så er det 24 andre, og bare én muslim her også, men to andre mørkhudede. De er dog halvt norske (dvs, de er helnorske), og ikke problembarn. Andre halv-og helsvenske er ikke problembarn ennå. Men jeg har da ikke oversikt over hvem som trenger oppfølging til enhver tid (unntatt han svensken, det fikk vi et brev om, han har en "heltidsressurs"), og hvordan alle ligger an faglig og dosialt?

I barnehagen var også de tre barna som fikk oppfølging fra ppt svenske faktisk. Der var det ingen muslimer, men en hindu. Men hun "lå helt likt de andre".

Jeg syns noen av foreldrene kan være ganske problematiske, forresten. 

Anonymkode: 71030...12a

  • Liker 8
Skrevet

Ca 10% får ekstra oppfølging i vanlig skole. Jeg jobber på privatskole. Der får vi inn flere tilfeller, både svært sterke elever og de med faglige eller sosiale utfordringer. I klassen min på 22 elever har jeg 1 autist, 2 begavede barn, 2 med dysleksi (1 av dem har også dyskalkuli) og 1 under testing. Dette krever en del oppfølging, men jeg opplever det ikke som noe problem! Det er bare barn med andre behov enn gjennomsnittseleven. 

Anonymkode: 7d7a0...af3

Skrevet

I mitt barns trinn på småskolen er det 4-5 av 30 som jeg vil si er problembarn. I det legger jeg at de bråker i timen, plager andre barn og læringsmiljø generelt, og det sosiale miljøet. Litt ulike årsaker, noe diagnoser innen adhd. Noe dårlig oppdragelse, noe dårlig oppfølging hjemmefra så frustrert inni. Da snakker vi om å endevende pulter i timen, løpe ut og rundt i timen, bråke, krangle, slå og ta kvelertak på medelever osv. Mitt barn ser storøyd på og skjønner ikke alltid at det går an å oppføre seg slik. Så får man bare håpe at læringsmiljøet ikke blir for dårlig og poden ikke tar etter...

Farge eller religion har ikke noe med saken å gjøre annet enn at noen barns foreldre er språklig utilgjengelige og neppe god støtte kulturelt for sitt barn.

Anonymkode: 5de3f...6d0

  • Liker 1
Skrevet

Om barn har lærevansker og trenger ekstra oppfølging pga det så plager ikke det andre og gjør dem ikke til problembarn alene.

Anonymkode: 5de3f...6d0

  • Liker 3
Skrevet

Nå synes jeg du bør lære deg forskjellen på et problembarn og et barn med vansker. Det er to helt forskjellige ting, som ikke kan sammenlignes.

Og du? Det siste avsnitter var unødvendig å ta med. Blir dårlig av at du skal sette det muslimske barnet i et så dårlig lys, og barn generelt som har vansker eller kommer i fra andre land. De er da vel mennesker som oss de også. 

Anonymkode: b1302...c22

  • Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt

sofie777, mod

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I mitt barns trinn på småskolen er det 4-5 av 30 som jeg vil si er problembarn. I det legger jeg at de bråker i timen, plager andre barn og læringsmiljø generelt, og det sosiale miljøet. Litt ulike årsaker, noe diagnoser innen adhd. Noe dårlig oppdragelse, noe dårlig oppfølging hjemmefra så frustrert inni. Da snakker vi om å endevende pulter i timen, løpe ut og rundt i timen, bråke, krangle, slå og ta kvelertak på medelever osv. Mitt barn ser storøyd på og skjønner ikke alltid at det går an å oppføre seg slik. Så får man bare håpe at læringsmiljøet ikke blir for dårlig og poden ikke tar etter...

Farge eller religion har ikke noe med saken å gjøre annet enn at noen barns foreldre er språklig utilgjengelige og neppe god støtte kulturelt for sitt barn.

Anonymkode: 5de3f...6d0

Må justere meg til 5-6 når jeg tenker meg om. Ett barn er fosterbarn og har problemer med fokus og følelseskontroll så det renner over ganske ofte. Mye bagasje fra tidlige barneår som har satt spor, dessverre. Vold osv. Så tror kanskje det barnet er litt problembarn per nå, minimum krever mye spesialoppfølging sosialt.

Anonymkode: 5de3f...6d0

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange problembarn er det i ditt barns klasse? Sagt på en annen måte, er det noen som krever mer oppfølging enn andre?

Ser temaet har vært oppe tidligere, men det er interessant å høre.

I klassen her er det ingen, ei muslimsk jente, men hun ligger likt som alle elevene- både sosialt og faglig.

Anonymkode: 831c5...cfe

Men hva i alle dager er du problembarn???? En/ ei som biter, klorer, slår, lugger og biter? Vi har ingen slike. Bare vanlige unger med forskjellige behov, slik alle mennesker har.

Anonymkode: 163ea...e46

  • Liker 1
Skrevet

Ingen barn er problembarn, så svaret blir strengt tatt 0 på alle. Å ha lærevansker, adferdsvansker, emosjonelle vansker, sosiale vansker.. ingen av delene gjør noen til et problembarn. Barn trenger ulike ting, og alle har rett til tilpasset opplæring.

  • Liker 5
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må justere meg til 5-6 når jeg tenker meg om. Ett barn er fosterbarn og har problemer med fokus og følelseskontroll så det renner over ganske ofte. Mye bagasje fra tidlige barneår som har satt spor, dessverre. Vold osv. Så tror kanskje det barnet er litt problembarn per nå, minimum krever mye spesialoppfølging sosialt.

Anonymkode: 5de3f...6d0

Sier du ikke litt vel mye nå...?

Anonymkode: 83014...f91

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier du ikke litt vel mye nå...?

Anonymkode: 83014...f91

Nå er jeg ikke den du siterer, men nei? Hvorfor mener du hun sier for mye? Overhodet ikke noen sjanse for gjenkjennelse i det hun skriver.

Som lærer kan jeg si at den beskrivelsen kan passe i flere klasser, på flere skolen i hele landet. Altså ikke uvanlig med 5-6 elever med diverse utfordringer (også sett på som "problembarn") i en klasse på rundt 30. 

Anonymkode: 9872e...d09

Skrevet
På 19.10.2017 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Hvor mange problembarn er det i ditt barns klasse? Sagt på en annen måte, er det noen som krever mer oppfølging enn andre?

Ser temaet har vært oppe tidligere, men det er interessant å høre.

I klassen her er det ingen, ei muslimsk jente, men hun ligger likt som alle elevene- både sosialt og faglig.

Anonymkode: 831c5...cfe

Hva vet du om det sosiale og det faglige.  HVa har muslimen inn i spørsmålet ditt? Problembarn? Det du kaller det? Mitt trenger oppfølging, men er ikke noe problembarn for noen. Ikke få flere barn er du snill, du vil ikke takle det..

Anonymkode: e3dd7...c5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...