Gå til innhold

Nekte barn noe pga religion

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en tid tilbake var det foreldre som ville nekte deres 16 årige datter teater med klassen pga mormonerstykket...

Så diskuteres det muslimske barn som blir nektet både det ene og det andre i media. De fleste muslimske barn jeg kjenner er faktisk med på alt, bursdag, idrett, avslutning osv. Jenter som gutter.

Og snart er vi vel i gang med årets gudstjeneste- debatt!! 

Hva synes du om de religiøse barna i ditt lokalsamfunn, trenger ikke være noe spesielt.

Anonymkode: aef90...436

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er en uting at barn begrenses som følge av en religion foreldrene har tredd nedover hodet på dem. Skulle ønske det ikke var lov og at barn selv fikk velge når de ble store nok, men slik er det dessverre ikke. 

Anonymkode: 89bd0...3ee

• Liker 4
Skrevet

Her er det noen muslimer i barnas klasser, men de er med på alt. Så de har ingen begrensninger.

Eneste problemet vi hadde, var en svært kristen lærer, så ene barnet mitt som danset hip hop, fikk aldri lov til å danse på avslutninger, fordi det kunne være noen stygge ord i sangen, og for denne læreren var alt stygge ord.

Anonymkode: 7c7f3...7a5

Skrevet

De mest restriktive i dag er vel barn av ateister som ikke er med på skolegudstjenester.

Jeg synes det er mye bedre at de får være med på for mye enn for lite. Det er viktig for å være en verdensborger at man har sett og erfart mye forskjellig. Jeg vil at mine barn skal oppleve alle religioner når det er naturlig, at de skal være med i humanistisk konfirmasjon når venner konfirmerer seg o.s.v.

Anonymkode: 54d59...ffd

• Liker 2
Skrevet

Jeg er oppvokst på vestlandet og hadde flere klassekamerater med kristne foreldre (bedehus) som ikke fikk gå på kino, fritidsklubb/diskotek på barneskolen. Fikk heller ikke spille kort, grave i sandkassen eller bruke sminke. 

Hadde noen i nabolaget som var Jehovas vitner de fikk ikke delta i bursdagsselskap eller feire jul, kjøpe/selge lodd osv

Gikk i klassen med noen muslimske jenter på Vidergående de fikk ikke høre musikk, snakke med det motsatte kjønn, klappe hunder, dusje etter gym, fikk ikke delta på svømming, eller delta i sosiale settinger selv om de hadde veldig lyst.

Bor nå på østlandet og føler folk er mindre fanatiske her, at barna får lov til mer selv om foreldrene er religiøse.

Anonymkode: fc34c...dda

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De mest restriktive i dag er vel barn av ateister som ikke er med på skolegudstjenester.

Jeg synes det er mye bedre at de får være med på for mye enn for lite. Det er viktig for å være en verdensborger at man har sett og erfart mye forskjellig. Jeg vil at mine barn skal oppleve alle religioner når det er naturlig, at de skal være med i humanistisk konfirmasjon når venner konfirmerer seg o.s.v.

Og Jehovas vitner.

Anonymkode: 402b3...3b6

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å være med i venners konfirmasjon? Aldri hørt om. De mest restriktive i dag er nok ikke barn av ateister som ikke deltar på skolegudstjenesten.. hadde det enda vært så vel 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er opp til foreldrene å bestemme. Barna tar ikke skade av å ikke være med på alt. 

Anonymkode: e29e1...3c8

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er opp til foreldrene å bestemme. Barna tar ikke skade av å ikke være med på alt. 

Jo, det kan de. Barna kan havne utenfor sosialt bla. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg jobber på en flerkulturell skole, hvor de aller fleste deltar i alle aktiviteter, så som dans, juleverksted, julekalender,  17.mai feiring, lage jule- påskepynt etc. De eneste som blir holdt helt utenfor alt dette, er Jehovas vitner. Synes rett og slett synď på dem!! De kan ikke være i klasserommet men de andre lager julepynt eller tegner flagg til 17.mai!!! Snakk om å gjøre barna til outsidere!! Selvfølgelig kan de heller ikke gå i bursdager eller gjøre andre fellesting med elevene.  Muslimer, jøder, sikher, buddhister og ateister er mye mer inkluderte. 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å være med i venners konfirmasjon? Aldri hørt om. 

I vår by er det vanlig å invitere noen venner i konfirmasjon ja!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, tirben skrev:

Jeg jobber på en flerkulturell skole, hvor de aller fleste deltar i alle aktiviteter, så som dans, juleverksted, julekalender,  17.mai feiring, lage jule- påskepynt etc. De eneste som blir holdt helt utenfor alt dette, er Jehovas vitner. Synes rett og slett synď på dem!! De kan ikke være i klasserommet men de andre lager julepynt eller tegner flagg til 17.mai!!! Snakk om å gjøre barna til outsidere!! Selvfølgelig kan de heller ikke gå i bursdager eller gjøre andre fellesting med elevene.  Muslimer, jøder, sikher, buddhister og ateister er mye mer inkluderte. 

Jehovas vitner er nok blant «verstingene» ja. En annen ting er at enkelte av disse foreldrene forbyr barna å ha lekekamerater som ikke er vitner, og også at de drar med ungene rundt når de ringer på dører.  Mye fokus på hva Jehova liker og ikke liker, så barna skal få slite med samvittigheten om de gjør noe «feil». Huff 

Skrevet

Veldig interessant å se at det ikke er de muslimske barna på skolen som ikke blir med på skolegudstjenesten, men barn av helnorske ateister. Jeg er ikke religiøs selv, men jeg synes ikke at barna tar skade av å lære om kristendommen. Det er en del av vår kulturhistorie. (Det var heller ikke muslimske jenter som ikke tok vaksine mot kjønnsvorter, selv om man kanskje kunne anta det, siden det sies at de kun skal ha sex i ekteskapet, nei det var helnorske jenter, der foreldrene er vaksinemotstandere.)  Her måtte et kors dekkes til under en samling, og det også var ateister som krevde. En muslimsk mor omtalte det som trist at man dekker til noe vakkert, som er en del av vår kultur, og som vi burde være stolt av. Om vi ender opp som kulturløse, fordi norske tradisjoner kuttes ut eller dekkes til, så vil nok mange skylde på innvandrere, men jammen har vi nok av norske som dytter på for å undergrave slikt! 

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet

På tide å droppe gudstjenesten. Lær om alle religionene på skolen, men dropp kirkebesøk. Det er for spesielt interesserte. Barn blir nektet ting pga religion hele tiden. De det er mest synd på er barn av jehovas vitner som ikke får være med på bursdager, feiringer eller noe som helst. Med muslimene er det veldig masete med dette halal greine og ikke spise svin. Barna må tenke på å unngå kjøtt hele tiden. Virker veldig slitsomt. 

Skrevet

Jobber med endel muslimske barn og ho ene blir nekta å leke med gutter😩 Noen råd? Vurderer å snakke med foreldrene. 

Anonymkode: eecb2...83e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber med endel muslimske barn og ho ene blir nekta å leke med gutter😩 Noen råd? Vurderer å snakke med foreldrene. 

Anonymkode: eecb2...83e

Det er ikke noe du kan gjøre dessverre. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna tar ikke skade av å ikke være med på alt, men de tar definitivt skade av å være med på ingenting som jevnaldrende driver med.

Anonymkode: f7d3a...f70

• Liker 1
Skrevet

Hvilken gudstjeneste-debatt?

Anonymkode: 51fc1...302

Skrevet

Jeg har blitt nektet ting pga religion, men ikke å delta. Snarere har jeg blitt nektet å ikke delta. 

Om alle skulle til kirken for å overvære dåp så kunne jeg forsøke som opprørsk (ok, jeg orket ikke stå opp tidlig) tenåring å bruke religionsfrihet for å slippe. 

Men jeg har blitt med i moskeer, deltatt under deler av ramadan, feiret Eid, vært på en bar mitzvah osv. 

Foreldre kan styre sine barn og tenåringer. Å forby kulturopplevelser, synes jeg er en uting. Da må årsaken bak være ansvar og alder (reise langt og alene) økonomi (familien har ikke råd) og ikke at dette her det passer ikke oss godt kristne/muslimer/jøder, så det får du ikke lov til. 

Mer deltagelse på kryss av kultur og religion er bra. Det visker ut grenser. Gjør oss alle menneskelige for hverandre. 

Anonymkode: 94b47...6b6

• Liker 2
Skrevet

Synes det er sykt av foreldrene at mange barn nektes å ha en normal hverdag i Norge hvor dem nektes å gjøre helt vanlige ting majoriteten av barn tar for gitt. Grenser til omsorgssvikt når barnet blir tvunget ut på sidelinjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...