Gå til innhold

Hva har banken lov til ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om banken min har lov til å gå inn på mine kontoer og sjekke hva jeg bruker mine penger på hvis man skal søke om lån i samme bank ? 

Anonymkode: 5f496...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om du har lest avtalen du har inngått med banken din (på mange sider) og signert av deg da du inngikk avtale om å åpne konto i banken? 

Anonymkode: 2f402...158

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om banken min har lov til å gå inn på mine kontoer og sjekke hva jeg bruker mine penger på hvis man skal søke om lån i samme bank ? 

Anonymkode: 5f496...8e1

Selvfølgelig har de lov til det. De skal muligens ta en risiko og låne ut penger, de er selvfølgelig interessert i å vite mest mulig om lånekundens forbruksmønster. Ser de at du f.eks. er spillegal og er blakk to uker før lønning hver måned, er det lite sannsynlig at lånet vil bli tilbakebetalt som det skal, for eksempel.

Da jeg søkte om boliglån i fjor, skjønte jeg at de hadde vært inne på kontoen min og sjekket alt mulig av forbruk og mønster. Saksbehandleren sa blant annet at "jeg ser jo at du har stålkontroll på økonomien". Jeg forventet at banken ville undersøke kontoene mine og forbruksmønsteret der, så det kom ikke som noen overraskelse på meg, iallfall.

De vil mest sannsynlig undersøke dine bevegelser på kontoen(e) også, det er helt naturlig og noe de har rett til før de evt låner ut penger til deg. Det er et ledd i kredittsjekken alle lånegivere foretar når de kan.

Anonymkode: 08abb...7d5

Skrevet

Ok, da har jeg fått svar 👍🏻😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...