Gjest Julianne Skrevet 23. januar 2005 #1 Skrevet 23. januar 2005 Jeg ble inspirert av tråden som handler om kjæresten som drikker hver helg. For det som er, er at det er veldig mange gutter her i norge (norske gutter) som drikker nesten hver helg. Og for meg så hadde det aldri vært aktuelt å blitt sammen med en fyr som må ha seg en øl HVER HELG! :o Venninnene mine sine typer drikker hver helg, faren min drikker hver helg, mannlige bekjente av familien tar seg også et glass vin e.l. hver helg. Er ikke det litt for mye? Jeg ble sammen med en fyr. Han drakk hver helg. Til fest eller så tok han seg en pils til tv programmet. Han tok seg til og med en pils på mandagen, når han jobbet på kvelden. Kun fordi det var så godt Og pga det ble det slutt mellom oss... Jeg tviler på at jeg kun har vært veldig uheldig. For dette gjelder hos mange av våre norske menn. Og derfor endte jeg til slutt bevisst opp hos en spanjoler. Han drikker sjeldent...og det er så deilig å slippe å våkne til en fylleånde hver helg Og en ting som er litt merkelig er at ingen av hans venner drikker hver helg heller. Det er ikke sundt, eller riktig for dem... Det er jo faktisk misbruk! Så hvorfor drikker så mange norske menn ofte? De må vel gå ann å forstå at drikking hver helg ikke er riktig. For det er det ikke!!! Hvorfor må jeg velge bort norske menn pga alkoholvanene dems? :-?
Gjest Leola Skrevet 23. januar 2005 #2 Skrevet 23. januar 2005 Tror dette er noe som hører ungdommen til, jeg. For min egen del så festet og drakk jeg flere ganger i uken i ungdommen. De senere årene har det blitt mindre og mindre - tror jeg drakk alkohol 3 ganger i hele 2004. Er langt ifra avholds - har et stappfullt barskap hjemme - men jeg kommer ikke på at jeg skal drikke i helgene. Mulig at det henger sammen med at sønnene mine fyker ute i helgene - så i den forbindelse synes jeg det er best å være kjørbar selv. Mannen min var en skikkelig "festus" da jeg traff ham - hadde drukket hver helg i årevis - men han er nå blitt lik meg - drikker maks 4 ganger i året nå. Så det er håp for alle - jeg hadde ikke bekymret meg overvettes om jeg var deg og traff en gutt som hadde noen øl hver helg - det er faktisk helt normalt Tror ikke utenlandske gutter er så veldig annerledes der.
Gjest Lina Skrevet 23. januar 2005 #3 Skrevet 23. januar 2005 Litt enig med innleggstarter jeg. Man drikker mye i Norge. Man man drikker mye i mange andre land også. Tror dette er litt individuelt. Det finnes folk som drikker mye i Norge, og det finnes folk som drikker mye i mange andre land også. Jeg er sammen med en kjekk mann (ikke norsk) som ikke drikker i det hele tatt. Synes det er deilig. Så slipper jeg å tenke på det. (for jeg er sånn som bekymrer meg for for mye alkohol) Leola - jeg tror det er veldig individuelt om en som i ungdommen drikker masse trapper ned. Ser på onklene mine. De drikker som bare det enda de er rundt 50 nå, og har visst drukket like mye hele tiden.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #4 Skrevet 23. januar 2005 Jeg synes ikke det er ille å ta en øl eller to "hver" helg, og kanskje noen ganger i uka. Men å skulle bli full minst en gang i uka synes jeg blir sært (såframt man er ferdig med studietida), og jeg ville nok begynt å lete etter flere rusmisbrukertegn etter hvert... Men selvsagt kommer det an på alder og livssituasjon, som andre her er inne på. Og så synes jeg faktisk at den i forholdet som drikker minst helt klart skal ha lov til å definere hva som er for mye/uakseptabelt for han/henne. Hvis du ikke trives med at kjæresten tar en øl tre ganger i uka og er full i helga, vel, så skal du ikke finne deg i det. Du kan ikke forandre han og si at han har et stort problem, men du kan gå ut av forholdet. OG jeg tror at mange menn drikker mer enn kvinner - det er nok mer akseptert at en norsk mann kan være full stadig vekk, enn at en kvinne er det. Dessuten er nok vi kvinner mer bevisst på helsemessige forhold, og har mer "samvittighet" både i forhold til alkohol, hjem, kosthold o.l.
Gjest Rimfrost Skrevet 23. januar 2005 #5 Skrevet 23. januar 2005 Verken jeg, typen min, veninnnene mine eller noen i familien drikker hver uke. Heldigvis... Fjortissfyll er noe av det mest idiotiske jeg vet om.
Gjest feather.. Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 Mannen min og jeg deler gjerne en flaske vin til maten på lørdager. Dette gjør vi nesten hver helg - enten maten inntas på restaurant eller hjemme. Så da får vi vel i oss like mye alkohol som de som tar seg en øl hver helg. Jeg ser ikke noe galt i det, og jeg tror heller ikke det er usunt. (Men du kan telle på en hånd de gangene vi drikker oss ordentlig beruset i løpet av et år..)
Gjest baby-E Skrevet 23. januar 2005 #7 Skrevet 23. januar 2005 jeg drikke som regel hver helg, og noen ganger midt i uken... Når jeg kommer hjem etter en slitsom kveldsvakt for eksamepel, pleier jeg og ta meg et glass baylis, eller et glass vin. Jeg og samboern min tar ofte vin til maten selv om det er midt i uken... jeg kan ikke se hva som... er problemet med det og jeg er dame...
Gjest Valhalla Skrevet 23. januar 2005 #8 Skrevet 23. januar 2005 I de sydlige land drikker man jo ofte hver dag. Kunne ikke tenke meg noe verre enn en dame som skulle stå over og overvåke meg hvis jeg tok en pils etter jobb eller drakk meg full i helgen, har allerede en mor.
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #9 Skrevet 23. januar 2005 Jeg synes heller ikke det MÅ være et problem at noen drikker en øl eller noen, evt tar en drink på en ukedag. Men at en person som har et annet forhold til alkohol reagerer på dette er jo ganske naturlig. Kulturforskjell:) Jeg skjønner også at feks Valhalla ville følt seg overvåket om kjæresten hans skulle følge med på og kommentere hver øl han drakk. Jeg synes derfor, hvis man ikke kan ta diskusjonen på et saklig plan, at den som ikke takler den andre personens alkoholforbruk bør ta ansvar for å gå ut av forholdet - eller la være å bry seg så lenge det ikke går utover felles glede, aktivitet osv. Kjæresten og jeg tar innimellom en øl, evt maks to på noen av hverdagene, og de fleste helgene drikker vi litt mer. Går sjelden ut. Dersom drikkinga går utover planer vi har lagt for neste dag, ringer det en bjelle hos meg. Og jeg ville ikke trivdes i et forhold hvor den ene MÅTTE ut og bli dritings omtrent hver eneste helg. Jeg ville også reagert om ikke JEG fikk lov å ta meg en tur på fylla en sjelden gang. Dersom vi ikke hadde vært enige (og det har jo skjedd..) ville jeg sagt fra hvordan jeg ville ha det, og hadde den andre ikke villet forandre seg (det er jo hans valg..), ville jeg avsluttet forholdet. Synes ruskultur er en ting man bør være ganske enige om i et forhold.
Gjest Daniella_ Skrevet 23. januar 2005 #10 Skrevet 23. januar 2005 Litt enig med innleggstarter jeg. Man drikker mye i Norge. Man man drikker mye i mange andre land også. Tror dette er litt individuelt. Det finnes folk som drikker mye i Norge, og det finnes folk som drikker mye i mange andre land også. Jeg er sammen med en kjekk mann (ikke norsk) som ikke drikker i det hele tatt. Synes det er deilig. Så slipper jeg å tenke på det. (for jeg er sånn som bekymrer meg for for mye alkohol) Leola - jeg tror det er veldig individuelt om en som i ungdommen drikker masse trapper ned. Ser på onklene mine. De drikker som bare det enda de er rundt 50 nå, og har visst drukket like mye hele tiden. Enig med deg og trådstarter. Og jeg er også sammen med en som ikke er opprinnelig norsk. Det merkes på alkohol vanene. Gud hvor glad jeg er som slipper fyllekrangler slik som mine venninner gjør med sine kjærester. Jeg syns heller ikke (av hva jeg har sett) at eldre drikker mindre... Nei...for mye alkohol får meg til å snu i døra i allefall. For meg er det ikke aktuelt å drikke på en ukedag (kun ved en veldig spesiell anledning), og heller ikke hver helg. Jeg syns det blir for mye... Dessuten syns jeg folk her har en litt merkelig innstillning til alkohol. Virker som om: full = alkoholiker. 1-2 glass vin = ikke alkoholiker. Hvor ofte drikker man da disse glassene med vin? Gjør man det hver lørdag da er man vel ikke en alkoholiker syns jeg, men er dette noe som skjer opp til 3 ganger i uka så tror jeg den dagen man tar i fra vedkommende de glassene at "savnet" vil bli stort.
Gjest feather.. Skrevet 23. januar 2005 #11 Skrevet 23. januar 2005 Dessuten syns jeg folk her har en litt merkelig innstillning til alkohol. Virker som om: full = alkoholiker. 1-2 glass vin = ikke alkoholiker. Hvor ofte drikker man da disse glassene med vin? Gjør man det hver lørdag da er man vel ikke en alkoholiker syns jeg, men er dette noe som skjer opp til 3 ganger i uka så tror jeg den dagen man tar i fra vedkommende de glassene at "savnet" vil bli stort. Men etter din definisjon, kan vi like godt stemple alle franskmenn som alkoholikere først som sist
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #12 Skrevet 23. januar 2005 jeg drikke som regel hver helg, og noen ganger midt i uken... Når jeg kommer hjem etter en slitsom kveldsvakt for eksamepel, pleier jeg og ta meg et glass baylis, eller et glass vin. Jeg og samboern min tar ofte vin til maten selv om det er midt i uken... jeg kan ikke se hva som... er problemet med det og jeg er dame... Jeg ser heller ikke problemet med det... Jeg og sambo har det også slik. Noe annet er det med de som drikker, og ikke greier å stoppe før de er drita fulle.
Solskinnsbolla Skrevet 23. januar 2005 #13 Skrevet 23. januar 2005 jeg og synes menn drikker for mye... å drikke er å ruse seg, man ruser seg frdi man kjeder seg eller er avhengig av rusen el begge deler...det er ikke noe jeg liker i et forhold...synes det er skummelt, stoler ikke på menn som må drikke hver helg,som må ha alkohol i hverdagen...det er suspekt, og det er noe galt mener jeg!!
Gjest feather.. Skrevet 23. januar 2005 #14 Skrevet 23. januar 2005 jeg og synes menn drikker for mye... å drikke er å ruse seg' date=' man ruser seg frdi man kjeder seg eller er avhengig av rusen el begge deler...det er ikke noe jeg liker i et forhold...synes det er skummelt, stoler ikke på menn som må drikke hver helg,som må ha alkohol i hverdagen...det er suspekt, og det er noe galt mener jeg!![/quote'] Det samme gjelder vel også kvinner som drikker hver helg da? Så om jeg liker å ta et glass vin på lørdagskvelden betyr det at jeg kjeder meg eller er avhengig av rusen? Jeg skal love deg at et glass med vin hverken gjør meg spesielt ruset eller spriter opp kvelden nevneverdig. Jeg drikker vin fordi det er godt, og jeg ser absolutt ingen betenkeligheter med det. Jeg synes man bør skille på mengden alkohol her - selvom jeg ser at andre mener noe annet. Å drikke seg sanseløs hver helg er noe helt annet enn å kose seg med et glass vin eller øl til maten..
Gjest feather.. Skrevet 23. januar 2005 #16 Skrevet 23. januar 2005 jaja for svar deg selv nå Ja! Naturlig nok forsvarer jeg mine egne synspunkter. Det er vel litt av tanken bak et diskusjonsforum - at deltakere har ulike meninger om ting og således er med på å belyse en sak fra flere sider.
Cathie Skrevet 23. januar 2005 #17 Skrevet 23. januar 2005 Det er ikke å ta seg de glassene med vin som gjør deg til en alkoholiker! Er mange som gjør det, men den dagen du ikke klarer å slappe av uten det/de glassene.. Eller ikke klarer deg uten, da er det skummelt!
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 23. januar 2005 #18 Skrevet 23. januar 2005 Min norske mann drikker nesten aldri. Heldigvis! Det er så usjarmerende med disse som bare tar seg et glass vin til maten, men som egentlig ikke klarer å leve uten det. Vin-alkoholikere finnes det mange av!
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #19 Skrevet 23. januar 2005 Da jeg studerte i Italia fikk vi servert vin til lunchen i universitetskantinen hver dag....og da jeg bodde i London pleide folk å treffes på en av de lokale pubene etter jobb, for å kose seg med en øl eller cider. Jeg vil heller si at det er typisk norsk å ikke ha et avslappet forhold til alkohol. Enten er man avholds eller så er det fri flyt. Etter min mening blir det for hysterisk å sette likhetstegn ved 1 øl i uken og alkoholmisbruk. Det som kjennetegner folk med alkoholproblemer er at de ikke greier å stoppe når de først begynner. Jeg syns det er mye større grunn til å være på vakt hvis mannen/kjæresten drikker 1 gang i måneden og blir stupfull hver gang.
Gjest seroxata Skrevet 24. januar 2005 #20 Skrevet 24. januar 2005 Jeg hadde og en slik eks, som drakk masse! Ikke bare i helgene, men i ukedagene også... Og han drakk seg alltid full, og brukte opp alle pengene på alkohol.. Akkurat det ble for drøyt for min del.. Men etter jeg kom ut av forholdet, så har jeg begynt å drikke mer.. tror det har noe med at jeg er den typen som liker å ta det litt roligere når jeg er i et forhold, for da er det koseligere å være f.eks hjemme med typen en lørdag, lage god mat og se på film og ha vidunderlig sex Men som singel har jeg kun megselv å tenke på, og skyt meg, men jeg liker alkohol, og jeg drikker det ofte! Ser ikke noe problem med å bli sammen med en fyr som drikker moderat, men aldri om jeg blir sammen med en "deltidsalkis" igjen:) Jeg er kanskje litt vrang av meg på det området, ettersom jeg vil drikke når jeg vil, men helst vil jeg at typen holder seg litt i skinnet.. sære kvinnfolk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå