AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Jobber i barnehage og møter absolutt alle barn og foreldre hver morgen med " God morgen, Jonas - kjekt å se deg"... foreldrene blir også hilst på med et " God morgen" eller kombinert med mamma/pappas navn. Foreldre flest sier god morgen tilbake og lar ungene bare være mutt /taus uten å være høflig tilbake - ingen irettesettelse fra mor eller far når hilsingen uteblir. Noe blir flau og svare for barnet sitt.... (Enkelte foreldre sier ikke god morgen men det er veldig få) Dere som har barn som er ferdig med småbarnsavdelingen: Husker dere å lære barna deres til å si "god morgen" eller "ha det bra/ takk for i dag" når dere kommer og går i barnehagen? Det er veldig mange som ikke gjør det - hvorfor gjør dere det ikke? Er det ikke lurt å lære barnet vanlig høflighet? Hadde du reagert dersom du kom til din egen arbeidsplass og kollegaene dine ikke brydde seg med å si god morgen? (Regner med i denne tråden at få vil innrømme at barna ikke sier god morgen eller hilser på en annen måte.... ) FOLKENS: TIDEN ER OVERMODEN FOR Å LÆRE UNGENE DERES VANLIG DANNELSE Anonymkode: c8fca...265 3
Miss.Wildfox Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Kan kun snakke for meg selv men her har guttungen sagt hei, ha det og takk for maten siden han kunne snakke og alltid blitt oppfordret til det. Nå sier han det uoppfordret og er riktig så høflig, han er ikke 2 år engang. Å hente han fra barnehagen tar sin tid og er nesten litt slitsom for han skal si ha det til alle og enhver, og «ha det bra alle sammen» med tilhørende vinking skjer både 1, 2 og 3 ganger.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg jobber i småskolen, og opplever at de fleste (alle jeg kommer på) foreldre gir klar beskjed til barna sine at der er vanlig høflighet å svare. Det kommer gjerne an på hvor man bor/miljø? Anonymkode: 06585...2fa
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 Min sønn vet veldig godt at han burde si det, men han gjør det rett og slett ikke, samme hvor mye jeg forklarer og oppfordrer. Hva skal jeg gjøre da, banke ordene ut av ham? Anonymkode: e4689...315 2
Minlillelykke Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 Vår er nettopp flyttet over på stor avdeling, han er 2 år. Han er nok ikke så flink til å se akkuratt god morgen, men han sier hei, har du det bra? Og hade er vi veldig nøye på. Vi øver på det, så det kommer nok etterhvert. For meg er det viktigst at han hilser, og sier hade
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #6 Skrevet 20. oktober 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage og møter absolutt alle barn og foreldre hver morgen med " God morgen, Jonas - kjekt å se deg"... foreldrene blir også hilst på med et " God morgen" eller kombinert med mamma/pappas navn. Foreldre flest sier god morgen tilbake og lar ungene bare være mutt /taus uten å være høflig tilbake - ingen irettesettelse fra mor eller far når hilsingen uteblir. Noe blir flau og svare for barnet sitt.... (Enkelte foreldre sier ikke god morgen men det er veldig få) Dere som har barn som er ferdig med småbarnsavdelingen: Husker dere å lære barna deres til å si "god morgen" eller "ha det bra/ takk for i dag" når dere kommer og går i barnehagen? Det er veldig mange som ikke gjør det - hvorfor gjør dere det ikke? Er det ikke lurt å lære barnet vanlig høflighet? Hadde du reagert dersom du kom til din egen arbeidsplass og kollegaene dine ikke brydde seg med å si god morgen? (Regner med i denne tråden at få vil innrømme at barna ikke sier god morgen eller hilser på en annen måte.... ) FOLKENS: TIDEN ER OVERMODEN FOR Å LÆRE UNGENE DERES VANLIG DANNELSE Anonymkode: c8fca...265 Hallo?! Vi sier det og øver hjemme - men barna vil ikke! Vi har spurt hvorfor og barna svarer «tør ikke foran alle». Vi vet om det, vi selv er høflige, vi sier det, vi forsøker..men når de ikke vil i 4-5 årsalderen må vi jo håpe de tør etterhvert! Anonymkode: a8f42...3b2 2
sofie777 Skrevet 20. oktober 2017 #7 Skrevet 20. oktober 2017 Tråden er ryddet for personangrep sofie777, mod
Veslefrikk Skrevet 20. oktober 2017 #8 Skrevet 20. oktober 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage og møter absolutt alle barn og foreldre hver morgen med " God morgen, Jonas - kjekt å se deg"... foreldrene blir også hilst på med et " God morgen" eller kombinert med mamma/pappas navn. Foreldre flest sier god morgen tilbake og lar ungene bare være mutt /taus uten å være høflig tilbake - ingen irettesettelse fra mor eller far når hilsingen uteblir. Noe blir flau og svare for barnet sitt.... (Enkelte foreldre sier ikke god morgen men det er veldig få) Dere som har barn som er ferdig med småbarnsavdelingen: Husker dere å lære barna deres til å si "god morgen" eller "ha det bra/ takk for i dag" når dere kommer og går i barnehagen? Det er veldig mange som ikke gjør det - hvorfor gjør dere det ikke? Er det ikke lurt å lære barnet vanlig høflighet? Hadde du reagert dersom du kom til din egen arbeidsplass og kollegaene dine ikke brydde seg med å si god morgen? (Regner med i denne tråden at få vil innrømme at barna ikke sier god morgen eller hilser på en annen måte.... ) FOLKENS: TIDEN ER OVERMODEN FOR Å LÆRE UNGENE DERES VANLIG DANNELSE Anonymkode: c8fca...265 Hvis du virkelig jobber i barnehage, så syns jeg det er veldig rart at du vil at barn som kanskje er veldig sjenerte skal presses til å si god morgen. Personlig er jeg veldig opptatt av høflighet og oppdragelse og barna lærer dette fra de er små og det blir praktisert hver dag. Men av de seks barna vi har hjemme pr dd, så er det et av de som aldri ville sagt god morgen, god helg eller noe annet. Hun er så sjenert at det ville ødelagt dagen hennes hvis jeg skal presse henne til det. Jeg satser heller på at det kommer etterhvert, når hun blir eldre, etter å ha hørt oss andre si det i alle situasjoner der det er naturlig. Hun har selvfølgelig lært vanlig høflighet, men hennes selvfølelse er viktigere for meg enn at jeg skal presse henne til noe som er veldig vanskelig for henne. 2
Gjest Coolaid Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 4 timer siden, Veslefrikk skrev: Hvis du virkelig jobber i barnehage, så syns jeg det er veldig rart at du vil at barn som kanskje er veldig sjenerte skal presses til å si god morgen. Personlig er jeg veldig opptatt av høflighet og oppdragelse og barna lærer dette fra de er små og det blir praktisert hver dag. Men av de seks barna vi har hjemme pr dd, så er det et av de som aldri ville sagt god morgen, god helg eller noe annet. Hun er så sjenert at det ville ødelagt dagen hennes hvis jeg skal presse henne til det. Jeg satser heller på at det kommer etterhvert, når hun blir eldre, etter å ha hørt oss andre si det i alle situasjoner der det er naturlig. Hun har selvfølgelig lært vanlig høflighet, men hennes selvfølelse er viktigere for meg enn at jeg skal presse henne til noe som er veldig vanskelig for henne. Hvem har sagt at man skal presse barna? Det står det ikke noe om i HI til ts. Forklar meg gjerne hvordan hennes selvfølelse hindres i å si hei eller god morgen? Mine barn har alltid hilst, det er ikke rakett forskning vi snakke om her, bare litt folkeskikk. Det er alt for mange prinser og prinsesser i Norge.
Gjest Coolaid Skrevet 20. oktober 2017 #10 Skrevet 20. oktober 2017 På 19.10.2017 den 19.52, AnonymBruker skrev: Min sønn vet veldig godt at han burde si det, men han gjør det rett og slett ikke, samme hvor mye jeg forklarer og oppfordrer. Hva skal jeg gjøre da, banke ordene ut av ham? Anonymkode: e4689...315 Løsningen på ditt problem er rett under 23 timer siden, Minlillelykke skrev: Vår er nettopp flyttet over på stor avdeling, han er 2 år. Han er nok ikke så flink til å se akkuratt god morgen, men han sier hei, har du det bra? Og hade er vi veldig nøye på. Vi øver på det, så det kommer nok etterhvert. For meg er det viktigst at han hilser, og sier hade Tipper at ts ikke mener at man må ordrett si god morgen, men heller at man hilser på hverandre.
Sushi Skrevet 20. oktober 2017 #11 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg minner barna på å si hei hvis de glemmer det, men de har begge hatt perioder der de har vært veldig sjenerte ved levering i barnehagen. Da går det ikke på høflighet, men at de ikke har turt å si noe. Hadet/takk for i dag sier de alltid før vi går, da er de jo varme i trøya og tør å si det. Ser ikke på det som noe å tvinge gjennom når det helt tydelig ikke er noen motvilje mot å hilse. Jeg går foran som et godt eksempel selv, i tillegg til å minne dem på det innimellom. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå