AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Hei! Får man gjeldsbrev i post eller per mail? Og når får man dette? Pleier Lånekassen å sende ut brev i posten?ellet skjer alt elektronisk? Anonymkode: 4a590...839
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Det kommer automatisk 6 måneder etter at man er ferdig med studiene. Enten per post eller via den digitale postkassen, eller kanskje begge deler (?). Anonymkode: 0d2a2...685
isw Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 Her mistenker jeg at det er rot i begrepene. Gjeldsbrev (gjeldserkjennelse) signerer du før du mottar lån. Faktura/krav kommer 6 mnd etter endt studie eller siste mottatte utbetaling. Disse sendes vel som standard på papir med gebyr, så man bør velge efaktura eller avtalegiro.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer automatisk 6 måneder etter at man er ferdig med studiene. Enten per post eller via den digitale postkassen, eller kanskje begge deler (?). Anonymkode: 0d2a2...685 Hva er et gjeldsbrev egentlig? Og hva skal man gjøre med det? Jeg forstod det slik at dette er noe du skal signere før du kan begynne å ta imot penger for studiestøtte ikke etter? Anonymkode: 4a590...839
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 1 minutt siden, isw skrev: Her mistenker jeg at det er rot i begrepene. Gjeldsbrev (gjeldserkjennelse) signerer du før du mottar lån. Faktura/krav kommer 6 mnd etter endt studie eller siste mottatte utbetaling. Disse sendes vel som standard på papir med gebyr, så man bør velge efaktura eller avtalegiro. Må alle signere gjeldspapir? Hva mener du med faktura/krav? Forstod det slik at man får en nedbetalingsplan 5.mnd etter endt utdanning. Så kommer første regningen to måneder seinere. Kommer denne regningen i posten? Anonymkode: 4a590...839
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #6 Skrevet 19. oktober 2017 Det finnes ganske detaljert info om dette på www.lanekassen.no også. Anonymkode: 0d2a2...685
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #7 Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det finnes ganske detaljert info om dette på www.lanekassen.no også. Anonymkode: 0d2a2...685 Fant ingen informasjon om dette på Lånekassen :-/ fant faktisk ingenting om gjeldsbrev? Og når Man får første faktura og hvor de sender den. Anonymkode: 4a590...839
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #8 Skrevet 19. oktober 2017 Hei! Korriger meg gjerne om jeg er feil i noe av det jeg sier her. Gjeldsbrev er et brev som forteller hvor mye lån du får støtte ifra lånekassen? Dette er da din avtale med lånekassen om låne du har ønsket å ta opp og fått innvilget...Altså en avtale om at dette lånet i så og så mye penger skal nedbetales etter endt utdanning Faktura er vell første regningen i nedbetalingen av lånet ditt, før du får faktura får du en nedbetalingsplan, og jeg tror her så skal det da stå informasjon om hvordan du kan justere beløp, utsette nedbetalingen osv. Lånekassen har ikke skrevet noe om hvor du får den første fakturaen, utenom at den blir sendt ut 7.måneder etter endt utdanning. Anonymkode: e4367...075
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #9 Skrevet 19. oktober 2017 Hadde et spørsmål selv til dette med lånekassen. Om jeg har søkt om støtte for ett år på bachelor, og består la oss si 2 av 4 eksamener, men velger å ta opp de to jeg ikke har bestått seinere, uten støtte fra lånekassen, blir disse registrert hos lånekassen eller må jeg registrere de selv? Anonymkode: e4367...075
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Korriger meg gjerne om jeg er feil i noe av det jeg sier her. Gjeldsbrev er et brev som forteller hvor mye lån du får støtte ifra lånekassen? Dette er da din avtale med lånekassen om låne du har ønsket å ta opp og fått innvilget...Altså en avtale om at dette lånet i så og så mye penger skal nedbetales etter endt utdanning Faktura er vell første regningen i nedbetalingen av lånet ditt, før du får faktura får du en nedbetalingsplan, og jeg tror her så skal det da stå informasjon om hvordan du kan justere beløp, utsette nedbetalingen osv. Lånekassen har ikke skrevet noe om hvor du får den første fakturaen, utenom at den blir sendt ut 7.måneder etter endt utdanning. Anonymkode: e4367...075 Gjeldsbrev er videreføring av det som før het veksel. Det er et papir du signerer på før du får utbetalt en krone i lån og er en garanti for långiver på at du har fått ett lån. Gjeldsbrev kan selges (til et inkassobyrå for eksempel) og tvangsindrives ved mislighold av lånet. Når all gjeld/lån+renter er tilbakebetalt så skal gjeldsbrevet straks returneres til den som har hatt lånet, som sikkerhet for at långiver ikke fortsetter å kreve penger i tilknytning til gjelden og gjeldsbrevet. I dag, med elektroniske banktjenester er situasjonen en annen enn før dataalderen. Dete r mye lettere å bevise at gjeld er betalt/infridd helt eller delvis. I tillegg til gjeldsbrevet som signeres av låntaker/den som skal låne penger, kommer det ofte et tildelingsbrev. I tildelingsbrevet gis det utfyllende forklaring på lånets betingelser. Faktura er et dokument som forteller hva du skal betale og hvorfor du sakl betale det beløpet du blir avkrevd på fakturaen. En faktura er det viktig å lese og å kontrollere at de pengene du blir avkrevd er i samsvar med avtalen på gjeldsbrevet og eventuelt forklaringen i tildelingsbrevet. Alle papirer/dokumenter du mottar i tilknytning til et lån er det viktig å ta godt vare på inntil lånet er tilbakebetalt og gjeldsbrevet returnert. Og enda til noen år fremover. Anonymkode: ea9a7...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #11 Skrevet 19. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde et spørsmål selv til dette med lånekassen. Om jeg har søkt om støtte for ett år på bachelor, og består la oss si 2 av 4 eksamener, men velger å ta opp de to jeg ikke har bestått seinere, uten støtte fra lånekassen, blir disse registrert hos lånekassen eller må jeg registrere de selv? Anonymkode: e4367...075 Hei! Det står på lånekassen sin sider at du må selv sende inn dokument på at du har bestått disse fagene. Vet ikke hvordan det gjøres, men du må visst selv gjøre det. Anonymkode: 4a590...839
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå