Elena87 Skrevet 19. oktober 2017 #1 Del Skrevet 19. oktober 2017 Jeg har kontrakt på 14 timer i uka.. Som vil si 2 skift i uka + annenhver lørdag. Han sier at i følge arbeidsmiljøloven kan ikke jeg be om fri på den og den dagen når jeg er ekstrahjelper, men han setter meg opp 4-5 dager i uka, noe som er mer enn avtalen i kontrakten, så jeg kan vel si nei til å jobbe utenom de 14 timene eller hvordan fungerer det? Han setter opp timer for en uke om gangen så det er UMULIG å dra til legen osv, så jeg må drive å avbestille når jeg ser at jeg jobber den dagen, hver gang. Er gravid så er jo 1-2 timer i mnd hos lege og jordmor, itillegg må jeg til tannlege osv. Når jeg avbestiller får jeg aldri time de dagene jeg vet jeg kan heller.. fikk beskjed om det da jeg sa jeg skulle på fødselskurs 1 kveld i uka i 4 uker.. Jeg finner ingen skrifter om det på nettet men.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kflu Skrevet 19. oktober 2017 #2 Del Skrevet 19. oktober 2017 Om du har kontrakt på 14 timer i uken, så kan du si nei til å jobbe de ekstra timene utover 14 timer. Han har ikke lov å sitte deg opp på masse ekstra timer uten samtykke fra deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Del Skrevet 19. oktober 2017 Du kan si nei til ekstravakter. Angående legetime så pleier det vel å være ca 10-14 dagers ventetid, så da får du markere datoen du har time i boka og si nei når du får tilbud på jobb om å jobbe den dagen. Eventuelt markere jobbdagene du er satt opp i boka, og si når du bestiller legetime at "den datoen kan jeg ikke, hva med denne*nevner ledig dato* datoen? " Anonymkode: 690ac...09d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #4 Del Skrevet 19. oktober 2017 Har du kontrakt på 14 timer i uka er det det fu skal jobbe fast. Øvrig jobbing kan tilbys deg, og du står fritt til å takke ja eller nei til vakten. Anonymkode: a8ed5...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 19. oktober 2017 #5 Del Skrevet 19. oktober 2017 Får du ikke vite når du skal jobbe før uka før?! Er rimelig sikker på at det står et eller annet sted i aml at man har rett til å få vite det en mnd før. (Har ikke tid til å google det akkurat nå) Og sjefen kan ikke forlange at du jobber mer enn det kontrakten sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #6 Del Skrevet 19. oktober 2017 1 time siden, MarenogAron skrev: Får du ikke vite når du skal jobbe før uka før?! Er rimelig sikker på at det står et eller annet sted i aml at man har rett til å få vite det en mnd før. (Har ikke tid til å google det akkurat nå) Og sjefen kan ikke forlange at du jobber mer enn det kontrakten sier. Nei, det her er en butikk jobb innenfor bil og bilpleie, og syntes det er kjipt siden jobbtidene varierer veldig fra uke til uke.. Det er kun 2 personer som var faste tider, mens resten blir blandet mellom meg og 3 andre.. :/ Anonymkode: 1d06b...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 19. oktober 2017 #7 Del Skrevet 19. oktober 2017 Du kan gjerne be han vise deg paragrafen som sier du ikke har rett til å be om fri på spesielle dager så lenge du ikke har faste vakter. Du kan si nei til alle vakter ut over kontrakten. Du kan jobbe mer om du ønsker, men dersom du ikke får tildelt 14timer i uken så må arbeidsgiver betale for 14 timer uansett. og: § 12-1.Svangerskapskontroll Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 19. oktober 2017 #8 Del Skrevet 19. oktober 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det her er en butikk jobb innenfor bil og bilpleie, og syntes det er kjipt siden jobbtidene varierer veldig fra uke til uke.. Det er kun 2 personer som var faste tider, mens resten blir blandet mellom meg og 3 andre.. :/ Anonymkode: 1d06b...a7a Fant igjen det jeg tenkte på i arbeidsmiljøloven. Vaktlista skal være klar senest to uker før. Og som andre har nevnt: Du har rett til å få betalt for timene dine, uansett hvor få vakter du får. Han kan ikke kreve at du jobber mer. Og du har rett til fri for svangerskapsundersøkelser. Man får gjerne lege/helsesøster-time flere uker i forveien, og da har du rett til å få fri til den om den havner på en jobbdag. Er jo ikke bare bare for legen å sjonglere om på timer på sparket. § 10-3.Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 19. oktober 2017 #9 Del Skrevet 19. oktober 2017 3 timer siden, MarenogAron skrev: Får du ikke vite når du skal jobbe før uka før?! Er rimelig sikker på at det står et eller annet sted i aml at man har rett til å få vite det en mnd før. (Har ikke tid til å google det akkurat nå) Og sjefen kan ikke forlange at du jobber mer enn det kontrakten sier. Jeg mener det er 2 uker før, men noen har kanskje andre (lenger) frist. Hvis arbeidsgiver kommer med vaktlistene senere enn det som er lovfestet, så kan de ikke kreve at du skal komme på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #10 Del Skrevet 19. oktober 2017 Da kan du vel miste jobben så er best om du får legetime om natten eller i ferier. Anonymkode: 82c00...760 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #11 Del Skrevet 20. oktober 2017 Siden det viser seg lenger opp at du har krav på å få arbeidsplan to uker i forveien, så må du også kreve dette av sjefen din. Du kan deretter si nei til ekstravakter som er satt opp i tillegg. Hvis du vet at du skal jobbe mandag og torsdag, så kan du gå så mye du vil til legen de andre dagene. Anonymkode: 61b5a...f3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #12 Del Skrevet 26. oktober 2017 Du skal ikke settes opp mer enn de to dagene du har i kontrakten din (som jeg håper du har!!). Trenger sjefen din deg mer enn dette skal du forespørres for hver eneste vakt. Du skal ha vaktplanen to uker på forhånd (hvorfor har dere ikke faste dager?). At du jobber med bilpleie går rett i skurreboka hos meg.... Mye rart i den bransjen. Anonymkode: 42297...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå