Gå til innhold

Hvilke årsstudium er lettest/minst krevende?

isfl

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er siste året hvor jeg kan bruke førstegangsvitnemålet mitt og jeg vil derfor utnytte det for å få poeng (og for å komme meg litt bort, møte nye folk og miljøer). Hva jeg vil bli eller hva jeg vil studere aner jeg ikke, men jeg vil få de 2 ekstra poengene og derfor så lurer jeg på hva som er det «enkleste» årsstudiumet å ta? Da mener jeg et fag hvor det ikke krever masse bøker og mye lesestoff, og som man ikke må jobbe all verdens for å få en grei karakter. Jeg skjønner at dette er veldig individuellt da vi har ulike interesser og ferdigheter, men jeg vil gjerne høre deres mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du forstår det avhenger av interesser og ferdigheter så burde du vel skrive dine interesser og ferdigheter?

Anonymkode: 0947a...4b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg syntes virker spennende egentlig, når det kommer til interesser så er det vanskelig å si da jeg har vært psykisk syk det siste året og alt har virket litt «dødt». Det jeg kan si er at mattematikk og naturfag ikke er min sterkeste side. Ellers er jeg åpen for det meste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi årsstudium var chill. Lite pensumbøker og billig + tar minimal innsats for å få ok karakter. Startet på pensum noen uker før eksamen fikk C. Er dog vanskelig å få gode karakterer, men å få C er ganske lett. Gikk det ved siden av et annet studie for å få ekstra studiepoeng, så var bare sånn "ekstra" studie jeg tok uten grunn. Nesten ikke noe obligatoriske oppmøter heller.

Gikk det på UiT, utrolig bra skole og flinke forelesere. Også er det jo helt fantastisk nydelig i Tromsø, + det beste studiemiljøet i Norge etter min mening (er opprinnelig fra oslo området, men bodsatte meg her etter studietiden, da jeg ble forelsket i byen)

Anonymkode: acaeb...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Psykologi årsstudium var chill. Lite pensumbøker og billig + tar minimal innsats for å få ok karakter. Startet på pensum noen uker før eksamen fikk C. Er dog vanskelig å få gode karakterer, men å få C er ganske lett. Gikk det ved siden av et annet studie for å få ekstra studiepoeng, så var bare sånn "ekstra" studie jeg tok uten grunn. Nesten ikke noe obligatoriske oppmøter heller.

Gikk det på UiT, utrolig bra skole og flinke forelesere. Også er det jo helt fantastisk nydelig i Tromsø, + det beste studiemiljøet i Norge etter min mening (er opprinnelig fra oslo området, men bodsatte meg her etter studietiden, da jeg ble forelsket i byen)

Har hørt at det er mye engelske bøker i psykologi-studiet, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Vi aner jo ikke hva du er god i da. Jeg studerte nordisk, og årsstudiet der er ikke så vanskelig, tror jeg. Men du må jo kunne grammatikk og nynorsk og like å lese bøker. Alle studier krever litt arbeidsinnsats. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Mye engelske bøker" er vanlig i de fleste fag etter mitt inntrykk. Jeg har studert både på HIO (nå HIOA), UIO og nå på BI, og gjort fag i både IT, psykologi, språk, juss, økonomi og markedsføring. De fleste bøker har vært på engelsk.

Hva som er lettest å studere avhenger nok fremfor alt av din personlighet. Hva du føler motivasjon for, hva du klarer å holde opp interessen for, hvilke arbeidsformer du mestrer (forskjellige fag har forskjellige arbeidsformer og eksamensoppgaver) og hvor motivert du er for å bestå studier.
Noen tar naturlig lett på et fag som andre synes er vanskelig, noen sliter generelt med teorifag, andre sliter generelt med realfag/fag med klare fasiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uni skrev:

"Mye engelske bøker" er vanlig i de fleste fag etter mitt inntrykk. Jeg har studert både på HIO (nå HIOA), UIO og nå på BI, og gjort fag i både IT, psykologi, språk, juss, økonomi og markedsføring. De fleste bøker har vært på engelsk.

Hva som er lettest å studere avhenger nok fremfor alt av din personlighet. Hva du føler motivasjon for, hva du klarer å holde opp interessen for, hvilke arbeidsformer du mestrer (forskjellige fag har forskjellige arbeidsformer og eksamensoppgaver) og hvor motivert du er for å bestå studier.
Noen tar naturlig lett på et fag som andre synes er vanskelig, noen sliter generelt med teorifag, andre sliter generelt med realfag/fag med klare fasiter.

Juss har ikke mange engelske bøker, nei.

Anonymkode: ee5de...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, jeg dro alle fagene over ett. Juss og språk er fagområder hvor det av logiske grunner ikke er så gunstig med utenlandske bøker, men f.eks. IT, psykologi, økonomi og markedsføring har ganske likt innhold uansett hvor i verden man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jo matematikk/naturfag/realfag helt uaktuellt, samt juss feks, da jeg kan se for meg at det er en del pensum i dette faget (?). Har tenkt litt på filosofi eller religion. Egentlig har jeg de 2 poengene man kan få da jeg har gått på folkehøgskole, men jeg kjenner at jeg vil komme meg bort og inn i et nytt miljø - i tillegg bli kjent med studentilværelsen uten å forplikte meg så ekstremt mye på et fag som tar all tid og energi fra meg. Det er liksom ikke så viktig med gode karakterer, bare jeg består. Og ja - jeg vet jo at det å gå på universitet/høgskole er noe heeelt annet enn vgs, men noen fag har jo mer pensum og bøker enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, IngeborgF said:

Som sagt så er jo matematikk/naturfag/realfag helt uaktuellt, samt juss feks, da jeg kan se for meg at det er en del pensum i dette faget (?)

Ikke finn på å tro at teorifag har noe mindre pensum du skal igjennom, jeg føler mer det motsatte. Jeg studerer for tiden teorifag selv, og føler at de fleste teorifag jeg har hatt har vært store mengder pensum man skal igjennom, det kan føles overveldende mye til tider.
IT følte jeg var "ingenting" å lese til sammenligning med markedsføring eller psykologi, og kan ikke huske jeg syntes det var mye å lese i matte, fysikk eller kjemi.
I realfag kan man jo gjøre oppgaver og vite fra oppgavene om man har skjønt ting, dette går ikke an i teorifag fordi det ikke finnes fasiter i teorifag. Det er mye vanskeligere å vite om man har fått med alt sensor vil vite i et teorifag.

Greit at du ikke har lyst på realfag, det er smak og behag og noen er ikke så gode i det. Men ikke bruk pensumsmengden som begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. oktober 2017 den 15.19, IngeborgF skrev:

Har hørt at det er mye engelske bøker i psykologi-studiet, stemmer det?

Nope bare 1 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Uni skrev:

IT følte jeg var "ingenting" å lese til sammenligning med markedsføring eller psykologi,

Kan man ta IT selvom man overhodet ikke har noen forkunnskaper? 

Anonymkode: 2ede4...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.10.2017 den 18.41, AnonymBruker skrev:

Psykologi studie på NTNU er derimot ikke chill, så avhenger fra universitet til universitet.

Anonymkode: 4a0d8...612

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sensi skrev:

Jeg vet ikke, men er ikke tannlege/helse sekretær ett år? Kan noe sånt være aktuelt? 

Det er jo yrkesfagutdanning på vgs-nivå. Ikke høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo yrkesfagutdanning på vgs-nivå. Ikke høyere utdanning.

Ja..selvsagt. Tenkte ikke på det. 

Anonymkode: 60080...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klikker deg inn på litteraturlistene på de forskjellige årsstudiene som du tenker kan være interessant, så ligger pensumlister der, med sidetall og gjerne hvor mange sider det er til sammen også. 

Jeg går sosiologi, og ville anbefale det, men jeg vet ikke om dette har «for mye pensum». 

Anonymkode: aef7a...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykologi studie på NTNU er derimot ikke chill, så avhenger fra universitet til universitet.

Anonymkode: 4a0d8...612

Er akkurat samme pensum man skal igjennom, og akkurat samme eksamner. Har noen venner som det der, de syntes det var lekende lett de også. Mye man kan gjette seg til og som er logisk for de fleste. Men for noen er det sikkert utfordrende da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje historie og slikt? Da må du jo bare pugge. Eller litteratur, da må du nok lese en del, men hvis man er glad i det er det jo ikke noe problem. Eventuelt fag hvor du kan "synse" litt mer som religion(shistorie), filosofi, etikk, men da må du samtidig være litt bedre til selvstendig refleksjon og drøfting. Jeg har hørt fra UiO at innføringskurset i astronomi skal være blant de letteste.

Jeg synes egentlig at alle disse så veldig enkle ut:

http://www.uio.no/studier/program/litteratur-aarsenhet/

http://www.uio.no/studier/program/historie-aarsenhet/index.html

http://www.uio.no/studier/program/medievitenskap-aarsenhet/index.html

http://www.uio.no/studier/program/nordisk-aarsenhet/index.html

http://www.uio.no/studier/program/religionshistorie-aarsenhet/

http://www.uio.no/studier/program/sosiologi-aarsenhet/

Anonymkode: 2e4be...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...