AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #21 Skrevet 19. oktober 2017 5 minutes ago, Leo said: Nå har ikke TS skrevet at hunden kun skal luftes i hagen! Hun lurer på om det er greit at hunden lufter seg selv i hagen om morgenen de dagene de skal på jobb. Svaret mitt på det er at det for veldig mange hunder vil være helt greit og spesielt hvis det er en rutine den er vant med fra den er valp. Turer, trening etc. har nok TS planer om å ta på ettermiddag/kveldstid. Tja, jeg tror kanskje det kommer litt an på individet. Moren min har en selskapshund som aldri har hatt et kjempeaktivt liv, som får gå ut i hagen og den får en 1-2 times tur 4-5 ganger i uken. Men jeg merker veldig godt at den kjeder seg mye og er misfornøyd. Det virker som om mesteparten av livet dens går bort til å kjede seg. Den har det gøy den timen på tur, de 15 minuttene med leking med seg selv, og ellers labber den rundt, ligger på gulvet og ser trist ut. Jeg får mer inntrykk av at hunder egentlig krever mye mer enn en normal familie kan gi. En tur om dagen + løpe rundt i hagen er ikke et stimulerende og spennende liv for en hund. Jeg tror vi undervurderer hvor mye stimuli hunder skulle hatt for å ha det skikkelig bra. Hunder blir ofte daffe og sover mye om de kjeder seg, mange eiere vil da ikke merke at hunden mistrives. For i deres øyne er den "rolig og snill". Også er den jo glad når de kommer hjem fra jobb, så da må jo hunden ha det bra.... Men så kjeder den vettet av seg. For meg virker det som et lite helvete å kjede seg de fleste timer hver dag og ikke ha noe makt til å endre det. Ikke kunne si fra, ikke kunne kommunisere det, ikke rømme, ute av stand til å gjøre noe med det Anonymkode: 0ef30...ecc 2
Tabris Skrevet 19. oktober 2017 #22 Skrevet 19. oktober 2017 Hunden kan fint lufte seg som i å gå på do ute i hagen i stedet for å gå tur, og godbitsøk i hagen er også en fin aktivitet. Man må bare være bevisst at det ikke eskalerer og ender opp med å bli hovedaktiviteten hunden får. Bare vær bevisst at en hund som er vant med å luftes på tur kan bruke litt tid på å gå på do i en hage i begynnelsen. 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #23 Skrevet 19. oktober 2017 Kommer jo an på rase og slikt, men før pleide vi å ta ene hunden vår ut i hagen, hev frokosten utover alt og hun gikk på do osv der. Fikk lange turer på ettermiddag og kveld + mental stimulering. Funket fint det. Plukket selvfølgelig opp etter henne når vi tokm henne inn etter hver gang. Anonymkode: 1fadc...699
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #24 Skrevet 19. oktober 2017 Ja om morgenen er det vel greit, så lenge det ikke er en veldig mosjonskrevende rase? Man kan jo gå gode turer med den på ettermiddag og kveld Anonymkode: 88e0f...f40 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #25 Skrevet 20. oktober 2017 Ja det syns jeg du kan. Jeg går èn lang tur med hunden min daglig, og ellers slipper jeg henne ut i hagen for å gå på do når hun må det. Vet ikke hva det er med disse kg-folka, jeg kjenner ingen som går 3-4 turer med hunden sin til dagen. Anonymkode: 377fe...c49 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. oktober 2017 #26 Skrevet 20. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: NEI! DU SKAL GÅ TUR MINST 30. MIN 4 GANGER OM DAGEN HVER 4-6 TIME. HVER DAG! Anonymkode: 339d9...376 Det trenger man ikke, en lang tur om dagen holder i tillegg til å lufte den så den får gjort fra seg. Den levde 5 år over gjennomsnittet og hadde det bra. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #27 Skrevet 20. oktober 2017 Hunden er veldig heldig som får gå løs og boltre seg i hagen når dere er hjemme. Vi har også stor inngjerdet hage. Om morgen slippes den ut for å tisse, og så inn for å spise frokost. Alt ettersom når tid vi drar på jobb om morgenen, så kan han om han ønsker, være ute i hagen en stund om morgenen. Men ofte går han og legger seg etter frokost, og sover / slapper av fram til vi kommer hjem mellom kl 15.00 og kl 17. Slippes Kan ut for å tisdr, og så inn å spise mat. Mot kvelden tar vi han med på tur. Da går vi en plass det han får løpe og kose seg, han elsker å både i sjøen, rulle seg i søla osv. Ofte løper han sammen med hundevenner . Gjett hvem som er sliten og lykkelig når han kommer hjem? Om kvelden slumrer han, koser med oss, leker med lekene sine, og lar oss få låne de allernådigst. Iløpet av kvelden er han ute noen turer, og så er det natta. Hunden vår bæsjer vanligvis ikke i hagen vår. Det gjør den på kveldsturen. Anonymkode: ae200...258 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #28 Skrevet 20. oktober 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Hunden er veldig heldig som får gå løs og boltre seg i hagen når dere er hjemme. Vi har også stor inngjerdet hage. Om morgen slippes den ut for å tisse, og så inn for å spise frokost. Alt ettersom når tid vi drar på jobb om morgenen, så kan han om han ønsker, være ute i hagen en stund om morgenen. Men ofte går han og legger seg etter frokost, og sover / slapper av fram til vi kommer hjem mellom kl 15.00 og kl 17. Slippes Kan ut for å tisdr, og så inn å spise mat. Mot kvelden tar vi han med på tur. Da går vi en plass det han får løpe og kose seg, han elsker å både i sjøen, rulle seg i søla osv. Ofte løper han sammen med hundevenner . Gjett hvem som er sliten og lykkelig når han kommer hjem? Om kvelden slumrer han, koser med oss, leker med lekene sine, og lar oss få låne de allernådigst. Iløpet av kvelden er han ute noen turer, og så er det natta. Hunden vår bæsjer vanligvis ikke i hagen vår. Det gjør den på kveldsturen. Anonymkode: ae200...258 "Hunden er veldig heldig som får gå løs og boltre seg i hagen når dere er hjemme" Allerede her sier du noe om standarden npår det gjelder hundehold. En hund er heldig om den har fri tilgang til hage. Ok, det høres veldig dystert ut for alle hunder som ikke er "heldige" Selvsagt vil en hund være glad etter en økt aktivitet når han kjeder seg i hel de resterende 24 timer av døgnet. Om du fikk spise en sjokoladebit i året, hadde ikke det vært et fantastisk øyeblikk for deg? At en hund er glad når den får gjøre noe den liker betyr ikke at den ikke kjeder seg i hel ellers, tvert imot Anonymkode: 0ef30...ecc 3
Sportsidioten Skrevet 20. oktober 2017 #30 Skrevet 20. oktober 2017 Når jeg leser her føler jeg meg heldig som kan kombinere turen med mine to dyr (hest og hund). Jeg har korthåret vorsteh (trekklinje avlet), altså en rimelig aktiv hunderase. Hun får ca 30 min morgentur og 30 min kveldstur , men det er nok langturene hennes hun lever for. Jeg bor 2 km unna der jeg har hesten, dette er 2 km rett opp. Så hun trekker meg opp dit (da får hun jobbet i trekk også). Så er hun med på ridetur. Jeg rir mellom 10-20 km hver tur , bikkja løper jo mye mer enn det hesten gjør. Det morsomste er å se at de første kappløpene vinner bikkja, men på slutten av turen vinner alltid hesten. Etter en god tur i skog og mark går vi ned igjen fra stallen. Da er ofte bikkja slått ut til kveldsturen kommer. Det å slippe ut i hagen på morningen hadde ikke passet min hund fordi det ikke er en vane hun har, men jeg ser ikke hvorfor det skal være ille om man har en hund som er vant til det fra valpetia og i tillegg kanskje er en rase som krever bittelitt mindre mosjon enn typiske aktive hunderaser som fuglehunder, border collier etc etc
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #31 Skrevet 20. oktober 2017 1 minute ago, Sportsidioten said: Når jeg leser her føler jeg meg heldig som kan kombinere turen med mine to dyr (hest og hund). Jeg har korthåret vorsteh (trekklinje avlet), altså en rimelig aktiv hunderase. Hun får ca 30 min morgentur og 30 min kveldstur , men det er nok langturene hennes hun lever for. Jeg bor 2 km unna der jeg har hesten, dette er 2 km rett opp. Så hun trekker meg opp dit (da får hun jobbet i trekk også). Så er hun med på ridetur. Jeg rir mellom 10-20 km hver tur , bikkja løper jo mye mer enn det hesten gjør. Det morsomste er å se at de første kappløpene vinner bikkja, men på slutten av turen vinner alltid hesten. Etter en god tur i skog og mark går vi ned igjen fra stallen. Da er ofte bikkja slått ut til kveldsturen kommer. Det å slippe ut i hagen på morningen hadde ikke passet min hund fordi det ikke er en vane hun har, men jeg ser ikke hvorfor det skal være ille om man har en hund som er vant til det fra valpetia og i tillegg kanskje er en rase som krever bittelitt mindre mosjon enn typiske aktive hunderaser som fuglehunder, border collier etc etc Men da antar du at hunder er statiske og ikke har egne interesser og behov for stimuli. Selv om en aktiv hund blir oppdratt i passive omgivelser vil den kjede seg og ønske mer Anonymkode: 0ef30...ecc
Sportsidioten Skrevet 20. oktober 2017 #32 Skrevet 20. oktober 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da antar du at hunder er statiske og ikke har egne interesser og behov for stimuli. Selv om en aktiv hund blir oppdratt i passive omgivelser vil den kjede seg og ønske mer Anonymkode: 0ef30...ecc Absolutt ikke - man må se ann individet. Nå eier jeg kun 1 hund og har aldri eid en annen hund så jeg har kun min som eksempel. Hun er trekk hund , ja derfor liker hu og trekke. Hun er en -veldig- liten vorsteh så det å gå i spann blir nok aldri realitet for henne. Da gjør jeg det beste ut av det. Hun trekker meg - både på sykkel og joggende. Altså - på hundens premisser hva gjelder interesse. Hun liker ikke å gå i bånd og elsker å løpe. Det er samme hvor/hvorfor , men min hund er klart lykkeligst når hun får virkelig lange ut. Da får hun være med på rideturer med meg og hesten, hun får løpe fritt rundt, snuse på det hun vil, velge hvor vi skal løpe/ri. Altså er også rideturen faktisk mye på hundens premisser hva gjelder interesse. Kan også legge ved at vi selvsagt også gjør andre ting som søk, leking osv for stimuli - men nå var det jo turer det var snakk om her. Endret 20. oktober 2017 av Sportsidioten
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #33 Skrevet 20. oktober 2017 1 minute ago, Sportsidioten said: Absolutt ikke - man må se ann individet. Nå eier jeg kun 1 hund og har aldri eid en annen hund så jeg har kun min som eksempel. Hun er trekk hund , ja derfor liker hu og trekke. Hun er en -veldig- liten vorsteh så det å gå i spann blir nok aldri realitet for henne. Da gjør jeg det beste ut av det. Hun trekker meg - både på sykkel og joggende. Altså - på hundens premisser hva gjelder interesse. Hun liker ikke å gå i bånd og elsker å løpe. Det er samme hvor/hvorfor , men min hund er klart lykkeligst når hun får virkelig lange ut. Da får hun være med på rideturer med meg og hesten, hun får løpe fritt rundt, snuse på det hun vil, velge hvor vi skal løpe/ri. Altså er også rideturen faktisk mye på hundens premisser hva gjelder interesse. Din hund har det nok fint, jeg bare sier at man skal være forsiktig med å si at andre hunder vil ha det fint om de vokser opp i passive omgivelser Anonymkode: 0ef30...ecc
Sportsidioten Skrevet 20. oktober 2017 #34 Skrevet 20. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Din hund har det nok fint, jeg bare sier at man skal være forsiktig med å si at andre hunder vil ha det fint om de vokser opp i passive omgivelser Anonymkode: 0ef30...ecc Og det var absolutt ikke det jeg mente heller - så lenge man tilpasser seg individet man har så har jeg troen på at flesteparten klarer å velge riktig for hunden sin (jeg har kanskje litt stor tro på menneskeheten her men ) 1
Leo Skrevet 21. oktober 2017 #35 Skrevet 21. oktober 2017 På 19.10.2017 den 21.27, AnonymBruker skrev: Tja, jeg tror kanskje det kommer litt an på individet. Moren min har en selskapshund som aldri har hatt et kjempeaktivt liv, som får gå ut i hagen og den får en 1-2 times tur 4-5 ganger i uken. Men jeg merker veldig godt at den kjeder seg mye og er misfornøyd. Det virker som om mesteparten av livet dens går bort til å kjede seg. Den har det gøy den timen på tur, de 15 minuttene med leking med seg selv, og ellers labber den rundt, ligger på gulvet og ser trist ut. Jeg får mer inntrykk av at hunder egentlig krever mye mer enn en normal familie kan gi. En tur om dagen + løpe rundt i hagen er ikke et stimulerende og spennende liv for en hund. Jeg tror vi undervurderer hvor mye stimuli hunder skulle hatt for å ha det skikkelig bra. Hunder blir ofte daffe og sover mye om de kjeder seg, mange eiere vil da ikke merke at hunden mistrives. For i deres øyne er den "rolig og snill". Også er den jo glad når de kommer hjem fra jobb, så da må jo hunden ha det bra.... Men så kjeder den vettet av seg. For meg virker det som et lite helvete å kjede seg de fleste timer hver dag og ikke ha noe makt til å endre det. Ikke kunne si fra, ikke kunne kommunisere det, ikke rømme, ute av stand til å gjøre noe med det Anonymkode: 0ef30...ecc Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg og derfor har jeg da også to hunder slik at de har selskap i hverandre. Vi har også stor inngjerdet hage som er mer hundegård enn hage og hvor de får lov til gjøre "hundeting" som å grave, jakte mus, leke osv. Og å bo sammen med bare en person og få bare et begrenset antall turer blir nok for lite stimuli. På den annen side tror også vi skal være forsiktige med å sammenligne hunder og mennesker når det gjelder behovet for opplevelser og stimuli. Overstimulerte hunder har det heller ikke bra og blir ofte stressede og urolige. Hunder har også et større og annerledes søvnbehov enn mennesker og har behov for å sove/hvile flere timer i døgnet enn oss. Ser man på ville hunder eller hunder som gjør akkurat som de vil løper de ikke hvileløst rundt og finner på nye ting hele tiden. De bruker bl.a. mye tid på å slappe av og bare være sammen som flokk. Og akkurat det siste tror jeg er noe av det viktigste man kan gjøre som hundeeier. Altså å tilbringe tid sammen med hunden sin og at hunden får være med på flest mulig at de dagligdagse tingene man gjør. Å bruke antall timer tilbragt på tur som en målestokk på bra eller dårlig hundehold mener jeg også blir feil. Jeg ser i hvert fall på egne hunder at å gå i kort bånd langs en asfaltvei er noe vi kan gjøre i timevis uten at det gir dem noe som helst bortsett fra såre labber. En time i ulendt skogsterreng med langline eller løs derimot gjør dem slitne både mentalt og fysisk. 5
Xanadus Skrevet 21. oktober 2017 #36 Skrevet 21. oktober 2017 På 19.10.2017 den 17.57, AnonymBruker skrev: Vi har kjøpt oss hus med hage og tenkte å gjerde inn hagen slik hunden vår kan løpe fritt. Men vi venter også barn og jeg lurer på hvor mye "tur" hagen kan gi? Når barnet blir eldre og vi ikke har permisjon så vil det jo feks bli travlere på morgenen. Kan man feks slippe hunden ut om morgenen mens man steller seg, ordner frokost osv? Feks sammen med godbitsøk på gresset? Eller bør hunden ha ordentlig tur? Den vil jo selvsagt få lengre tur på ettermiddag/kveld også. Anonymkode: 9265a...f40 Hei TS Dette høres helt flott ut. En ordentlig tur (gjerne gå plasser der du kan slippe den litt) om kvelden, og en hage å kose seg i, og mennesker som vil være sammen med den ellers er veldig bra. Et godt tips, meld dere på valpekurs, om det finnes noe slikt der. Da får dere nyttige tips om hundehold, og hunden får bli vant til andre hunder og mennesker.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #37 Skrevet 22. oktober 2017 En kamerat av kjæresten slipper bare hunden ut i hagen og gidder ikke å gå tur. Det ligger alltid bæsj i hagen. Hunden er feit og får ikke mye mosjon akkurat. Synes det er viktig at hunder får mosjon. Akkurat som vi mennesker bør få. Latskap at han ikke gidder å gå tur med hunden sin Anonymkode: a0d23...170 2
Ullvott Skrevet 22. oktober 2017 #38 Skrevet 22. oktober 2017 Jeg bare «elsker» de mange bastante uttalelsene fra folk som nærmest er mer katolske enn paven. Å slippe hunden ut i hagen for morgenlufting går aldeles kjempefint. Jeg vil påstå at det gjelder omtrent uansett rase, også. Du må selvsagt sørge for å gi hunden nok mosjon totalt sett, og både fysisk og mentalt, men det er ikke noe galt i å la hunden løpe i en inngjerdet hage noen minutter. Den største ulempen er, som en annen også nevnte, at du må plukke mye bæsj, og at det er skikkelig ekkelt etter vinteren. 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #39 Skrevet 22. oktober 2017 On 10/21/2017 at 9:53 AM, Leo said: Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg og derfor har jeg da også to hunder slik at de har selskap i hverandre. Vi har også stor inngjerdet hage som er mer hundegård enn hage og hvor de får lov til gjøre "hundeting" som å grave, jakte mus, leke osv. Og å bo sammen med bare en person og få bare et begrenset antall turer blir nok for lite stimuli. På den annen side tror også vi skal være forsiktige med å sammenligne hunder og mennesker når det gjelder behovet for opplevelser og stimuli. Overstimulerte hunder har det heller ikke bra og blir ofte stressede og urolige. Hunder har også et større og annerledes søvnbehov enn mennesker og har behov for å sove/hvile flere timer i døgnet enn oss. Ser man på ville hunder eller hunder som gjør akkurat som de vil løper de ikke hvileløst rundt og finner på nye ting hele tiden. De bruker bl.a. mye tid på å slappe av og bare være sammen som flokk. Og akkurat det siste tror jeg er noe av det viktigste man kan gjøre som hundeeier. Altså å tilbringe tid sammen med hunden sin og at hunden får være med på flest mulig at de dagligdagse tingene man gjør. Å bruke antall timer tilbragt på tur som en målestokk på bra eller dårlig hundehold mener jeg også blir feil. Jeg ser i hvert fall på egne hunder at å gå i kort bånd langs en asfaltvei er noe vi kan gjøre i timevis uten at det gir dem noe som helst bortsett fra såre labber. En time i ulendt skogsterreng med langline eller løs derimot gjør dem slitne både mentalt og fysisk. Nå mener jeg ikke at menneske skal aktivt gå inn og stresse opp hunden flere ganger om dagen. Problemet slik jeg ser det, er heller at hunden er begrenset i hva den kan gjøre når den føler for å gjøre noe. Alt må skje på menneskets timeplan. Om hunden har en dag der den føler seg aktiv og har lyst å gjøre mye, kan den ikke det om mennesket har en slapp dag. Om hunden har en slapp dag der den vil gjøre lite, må den fortsatt opp og ut om mennesket mener det slik. Men nå var eksempelet mitt der en hund får fri tilgang til hage og 1 tur om dagen. Det synes jeg er for lite. Hunden blir raskt kjent med hagen og det skjer ikke så mye spennende der. Men det er mulig som du sier, at dersom du har to hunder er det litt bedre. Jeg bare ser de selskapshunden moren min har som ikke er kjent for å være en aktiv rase. Den virker trist og misfornøyd med livet, om hunder kunne ha depresjon ville jeg sagt at den har en. Anonymkode: 0ef30...ecc 1
Leo Skrevet 22. oktober 2017 #40 Skrevet 22. oktober 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå mener jeg ikke at menneske skal aktivt gå inn og stresse opp hunden flere ganger om dagen. Problemet slik jeg ser det, er heller at hunden er begrenset i hva den kan gjøre når den føler for å gjøre noe. Alt må skje på menneskets timeplan. Om hunden har en dag der den føler seg aktiv og har lyst å gjøre mye, kan den ikke det om mennesket har en slapp dag. Om hunden har en slapp dag der den vil gjøre lite, må den fortsatt opp og ut om mennesket mener det slik. Men nå var eksempelet mitt der en hund får fri tilgang til hage og 1 tur om dagen. Det synes jeg er for lite. Hunden blir raskt kjent med hagen og det skjer ikke så mye spennende der. Men det er mulig som du sier, at dersom du har to hunder er det litt bedre. Jeg bare ser de selskapshunden moren min har som ikke er kjent for å være en aktiv rase. Den virker trist og misfornøyd med livet, om hunder kunne ha depresjon ville jeg sagt at den har en. Anonymkode: 0ef30...ecc Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med hunder, men min er at hunder utmerket godt klarer å gi utrykk for hva de har lyst til der og da. Vil mine på tur så kan jeg bare glemme å prøve og sluntre unna og vil de ikke så nekter de rett og slett å gå noen steder. Spesielt eldstemann er det umulig å misforstå. Du forutsetter også at hunder er i stand til å planlegge hva de har lyst å gjøre en dag, men akkurat der har jeg mine tvil. Du tenker også at en hage blir kjedelig for en hund, men det trenger ikke å være tilfelle. En hund oppfatter virkeligheten annerledes enn oss og den legger merke til helt andre ting enn oss som bare ser at busker og trær står på akkurat samme stedet som i går og alle dager før det. For eksempel kan en mus som har spasert over plenen og gjemt seg i noe gress være kilde til minst en halvtimes hektisk aktivitet. Hvor mange ganger naboens katt har gått gjennom hagen i løpet av natten er også av stor interesse. Hvis man er hund. Der jeg vokste opp var det flere hunder og de hadde ingen funksjon ut over å være hunder, gikk løse hele dagen og ut inn som de ville. Men de løp ikke rundt og fant på nye og spennende ting hele tiden selv om de hadde alle muligheter til det. Stort sett holdt de seg på et begrenset område (Det var ingen gjerder og skog, jorder etc. så langt øyet rakk) og gjorde stort sett de samme tingene hver dag litt avhengig av årstid. Og det var ikke fordi de var dressert for jeg tror knapt noen av dem visste hva "sitt" betydde. Jeg tror også du skal være litt forsiktig med å hevde at din mors hund er deprimert. Hunder har vidt forskjellige personligheter og noen ser bare generelt misfornøyd ut. Jeg kjenner bl.a. en slik liten selskapshund som på alle måter lever et aktivt hundeliv, men som ser konstant misfornøyd og deprimert ut. (Jeg har også en katt som jeg pleier å sammenligne med Ludvig i Flåklypa fordi den ser ut som om den konstant holder på å kjede seg i hjel og er engstelig for det meste. Dette er en utekatt som går ut og inn akkurat som den vil, får maten servert og i det hele tatt har alt man gjerne forbinder med et supert katteliv). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå