AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Vi har kjøpt oss hus med hage og tenkte å gjerde inn hagen slik hunden vår kan løpe fritt. Men vi venter også barn og jeg lurer på hvor mye "tur" hagen kan gi? Når barnet blir eldre og vi ikke har permisjon så vil det jo feks bli travlere på morgenen. Kan man feks slippe hunden ut om morgenen mens man steller seg, ordner frokost osv? Feks sammen med godbitsøk på gresset? Eller bør hunden ha ordentlig tur? Den vil jo selvsagt få lengre tur på ettermiddag/kveld også. Anonymkode: 9265a...f40
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Det er mange som gjør det på den måten. Men tenk på hvor mye bæsj dere vil ha i hagen til slutt. Må gå å plukke væsj ofte. Å etter vinteren vil det være nasty. Tenker bare på hvor barna skal leke Anonymkode: 259b8...1db 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 Nei og atter nei. Hunder trenger masse mosjon, og det får de ikke av å lunte litt rundt og sniffe, bæsje og tisse litt i hagen. Her jeg bor er det noen hundeeiere på blokka som bare tar bikkja ut på fellesarealet og lar den gjøre ifra seg der. De hverken plukker opp avføringen eller gir bikkja skikkelig mosjon. Hunder må ha skikkelig mosjon for at magen skal fungere på tørrforet og holde seg mest mulig sterke og friske. Har du ikke ork eller tid til å sørge for to lengre turer hver dag så bør du aldri skaffe deg hund. Anonymkode: 65978...4f6 15
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 NEI! DU SKAL GÅ TUR MINST 30. MIN 4 GANGER OM DAGEN HVER 4-6 TIME. HVER DAG! Anonymkode: 339d9...376 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: NEI! DU SKAL GÅ TUR MINST 30. MIN 4 GANGER OM DAGEN HVER 4-6 TIME. HVER DAG! Anonymkode: 339d9...376 Hver 4-6 time? Så ingen som jobber kan ha hund med mindre de kjenner noen hjemmeværende som vil bruke tiden sin på deres hund? Å spesielt ikke hvis den personen man kjenner står i fare for å noen sinne brekke foten så de ikke kan gå tur med hunden din mens du er på jobb. Anonymkode: 259b8...1db 9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #6 Skrevet 19. oktober 2017 Fra mattilsynets sider: Hunden skal mosjoneres og aktiviseres daglig, slik at den får dekket sitt behov for sosialt samvær og fysisk og mental aktivitet. Hunden skal luftes minimum tre ganger daglig for å gjøre fra seg. Unge, eldre og syke hunder kan ha problemer med å holde seg lenge og må derfor luftes oftere slik at de slipper å gjøre fra seg på oppholdsstedet. I tillegg har hunden behov for daglig mosjon og aktivisering. Utover daglig tur, må hunden også få såkalt rasemessig tilpasset aktivitet jevnlig. Mosjons-og stimuleringsbehov avhenger av rase og hva hunden opprinnelig er avlet for. Jakt-, gjeter-, selskaps-, trekk-og vakthunder har ulike behov,og raser som er avlet for spesielle bruksområder kan vantrives når de ikke får utløp for naturlig atferd. For de fleste hunder vil det ikke være tilstrekkelig mosjon/aktivisering å bare slippes ut i hagen. Unødig frustrasjon og uønsket atferd forebygges med tilstrekkelig aktivisering og mosjon. Hundens hold og muskelmasse kan indikere om den får nok mosjon. Dersom det hersker tvil om hunden får tilstrekkelig mosjon, kan det være behov for å be dyreholder dokumentere aktivitet. Så det kommer an på rasen du har hvor mye aktivitet den trenger og om bare en bæsjetur på morgenen holder. Jeg har en chihuahua og vet at om han kun hadde fått tissetur på morgenen så hadde han rømt hjemmefra for å finne seg en ny eier. Han har et kjempe energibehov. Anonymkode: 53184...2f9 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #7 Skrevet 19. oktober 2017 3 turer daglig. Tissetur i hagen - ok. Men en hund skal fortsatt ha 3 turer. Anonymkode: 391b2...cb3 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #8 Skrevet 19. oktober 2017 Jada det går helt fint på morgenen å bare slippe den ut så den får gått på do og snust og løpt litt rundt. Men den må ha ordentlig mosjon på de andre turene. Og det er viktig å rengjøre hagen for hundebæsj et par ganger i uka da, for den blir ikke til jord like fort som kattebæsj og hestebæsj og vil bli liggende å stinke og ose lukt over til naboen osv om det ligger mye der. Anonymkode: 9449b...1b6 5
Gjest making.a.mess Skrevet 19. oktober 2017 #9 Skrevet 19. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: NEI! DU SKAL GÅ TUR MINST 30. MIN 4 GANGER OM DAGEN HVER 4-6 TIME. HVER DAG! Anonymkode: 339d9...376 Sånn funker det ikke da. Man må jo kunne ha både hund og jobb. Og en jobb er 8t pluss reisevei. Selv unger ned i ettårsalderen må være i bhg 9t fordi foreldrene må jobbe. (Ikke at jeg syntes det er riktig, men sånn har verden blitt) Da må hunden klare det også.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: NEI! DU SKAL GÅ TUR MINST 30. MIN 4 GANGER OM DAGEN HVER 4-6 TIME. HVER DAG! Anonymkode: 339d9...376 Har du kilder til dette? Jeg går tur med hundene mine 3 ganger daglig, ca. 20 min om morgenen, 1-2 time(r) på ettermiddagen og ca. 30 min på kvelden. De er hjemme alene når vi er på skole/jobb, så ca 7-8 timer. De har fri tilgang i huset i den tid, og har hverandre som selskap. Anonymkode: d3c48...e94 5
chouette Skrevet 19. oktober 2017 #11 Skrevet 19. oktober 2017 Som en nødløsning hvis man har brukket foten, greit. Ikke ok utover det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #12 Skrevet 19. oktober 2017 Helt ærlig: De som mener man ikke kan ha hund når man jobber, har nok så mange mindreverdighetskomplekser for at de selv ikke jobber, at de bruker dette argumentet for å i hvert fall være "best" på ett område. Nå er det jo slik at forskning tyder på at hunder ikke har så mye tidsbegrep, slik at det er like ille for dem at du drar på butikken som at du drar på jobb. Jeg regner med at uføre også drar på butikken? I mange tilfeller vil vel også en frisk person i jobb være i stand til å gi hunden sin mer mosjon sammenlagt i løpet av en hel dag, enn det en ufør person vil. Så er det veldig individuelt fra hund til hund hvor godt de takler å være hjemme alene. Mange hunder takler dette helt fint. Hvis man er usikker, så kan man sette opp overvåkingskamera og se hva hunden driver med. Anonymkode: f4449...d4b 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #13 Skrevet 19. oktober 2017 Men hva er poenget med å ha hund om du nesten ikke skal bruke tid på den? hvis du har 9 timer hjemmefra, si fra 8 til 5, så middag og slappe litt av tar typ 2 timer, da er klokka 7 på kvelden, har du barn så kanskje du må hjelpe med lekser, eller kjøre til en aktivitet eller leke med ungen, evt dra og besøke en venninne, dra på treningssenter, 1-2 timer, så er den 8-9 på kvelden. Har du unge må du være hjemme når den legger seg ca klokken 9. Når er det du får lagt inn noen timer hvor du sliter ut hunded litt i noen timer med mentaltrening og fysisk trening? Spør ikke for å være en dritt her, er genuint interressert. Har som sagt hund selv, men har hundevakt på dagtid siden han er enehund Anonymkode: 53184...2f9 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #14 Skrevet 19. oktober 2017 Ja, det er selvfølgelig helt ok. Så lenge du går en god tur på ettermiddagen. Anonymkode: 63fd2...95d 4
NewInTown Skrevet 19. oktober 2017 #15 Skrevet 19. oktober 2017 Hvor mye mosjon hunden trenger, spørs veldig på hvilken type hund det er. Men hvis tanken er å skaffe hund for å ha den i hagen, er det vel bedre å ikke anskaffe hunden. Det er ikke noe liv å leve i hagen. En liten, kort tissetur i hagen nå og da har selvfølgelig ingen betydning. Men da må hunden få nok mosjon og tur i tillegg. Har du en brukshund som krever mye mosjon, typ 2-3 timer om dagen, må den åpenbart få MASSE mosjon på ettermiddagen/kvelden når dere har mulighet. Er det en selskapshund som trenger mindre mosjon, må den fortsatt få sin daglige dose med lufteturer slik at den får et godt og verdig liv. Hunder som mennesker, trenger å oppleve nye steder, lukter, inntrykk, etc.. 1
Anonym2467 Skrevet 19. oktober 2017 #16 Skrevet 19. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er poenget med å ha hund om du nesten ikke skal bruke tid på den? hvis du har 9 timer hjemmefra, si fra 8 til 5, så middag og slappe litt av tar typ 2 timer, da er klokka 7 på kvelden, har du barn så kanskje du må hjelpe med lekser, eller kjøre til en aktivitet eller leke med ungen, evt dra og besøke en venninne, dra på treningssenter, 1-2 timer, så er den 8-9 på kvelden. Har du unge må du være hjemme når den legger seg ca klokken 9. Når er det du får lagt inn noen timer hvor du sliter ut hunded litt i noen timer med mentaltrening og fysisk trening? Spør ikke for å være en dritt her, er genuint interressert. Har som sagt hund selv, men har hundevakt på dagtid siden han er enehund Anonymkode: 53184...2f9 Signerer denne. En hund krever mye tid og oppmerksomhet. Hvis man ikke har tid til å gi den det burde man ikke ha hund, så enkelt er det. 3
Leo Skrevet 19. oktober 2017 #17 Skrevet 19. oktober 2017 Nå har ikke TS skrevet at hunden kun skal luftes i hagen! Hun lurer på om det er greit at hunden lufter seg selv i hagen om morgenen de dagene de skal på jobb. Svaret mitt på det er at det for veldig mange hunder vil være helt greit og spesielt hvis det er en rutine den er vant med fra den er valp. Turer, trening etc. har nok TS planer om å ta på ettermiddag/kveldstid. 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #18 Skrevet 19. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er poenget med å ha hund om du nesten ikke skal bruke tid på den? hvis du har 9 timer hjemmefra, si fra 8 til 5, så middag og slappe litt av tar typ 2 timer, da er klokka 7 på kvelden, har du barn så kanskje du må hjelpe med lekser, eller kjøre til en aktivitet eller leke med ungen, evt dra og besøke en venninne, dra på treningssenter, 1-2 timer, så er den 8-9 på kvelden. Har du unge må du være hjemme når den legger seg ca klokken 9. Når er det du får lagt inn noen timer hvor du sliter ut hunded litt i noen timer med mentaltrening og fysisk trening? Spør ikke for å være en dritt her, er genuint interressert. Har som sagt hund selv, men har hundevakt på dagtid siden han er enehund Anonymkode: 53184...2f9 Her beskriver du jo livet til en alenemor med små barn. Jeg tror ikke det er den største gruppen med hundeeiere. En singel voksen uten barn har mer tid enn du beskriver og et voksent par uten barn har mer tid enn du beskriver. Et voksent par med små barn er to om å dele på oppgavene, mens et par eller aleneforeldre med store barn kan delegere noe ansvar over på barna. Jeg vil vel også tro at mange hundeeiere dropper treningssenter til fordel for å mosjonere sammen med hunden. Anonymkode: f4449...d4b 5
Leo Skrevet 19. oktober 2017 #19 Skrevet 19. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva er poenget med å ha hund om du nesten ikke skal bruke tid på den? hvis du har 9 timer hjemmefra, si fra 8 til 5, så middag og slappe litt av tar typ 2 timer, da er klokka 7 på kvelden, har du barn så kanskje du må hjelpe med lekser, eller kjøre til en aktivitet eller leke med ungen, evt dra og besøke en venninne, dra på treningssenter, 1-2 timer, så er den 8-9 på kvelden. Har du unge må du være hjemme når den legger seg ca klokken 9. Når er det du får lagt inn noen timer hvor du sliter ut hunded litt i noen timer med mentaltrening og fysisk trening? Spør ikke for å være en dritt her, er genuint interressert. Har som sagt hund selv, men har hundevakt på dagtid siden han er enehund Anonymkode: 53184...2f9 Jeg har to hunder og full jobb og nei, middag/slappe av tar ikke to timer. På denne årstiden, når det blir relativt tidlig mørkt, er jeg ute med hundene før jeg spiser middag. Og er man hundeeier så prioriterer man ikke treningssenter og sosialt liv på kveldstid. Nå har jeg riktignok en samboer som også bruker tid på hundene, men mesteparten av min fritid går likevel med til dem. Siden TS skriver "vi" og venter barn må vi vel nesten kunne anta at hun også har ektefelle/samboer som også kan gå tur og trene med hunden 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #20 Skrevet 19. oktober 2017 Dette spørs da vel på hunden? Anonymkode: 9170a...277 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå