Gå til innhold

Venner, bekjente og kollega. Hvordan skiller dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er litt spennende å se hvordan man forholder seg til mennesker i livet. Noen vil kun gjøre jobben sin på jobb, andre finner seg nære venner der. Andre tror kanskje en bekjent var en venn, men så var man ikke så nær alikevel. 

1. Hva betegner du som en venn?

2. Hva er en bekjent?

3. Kollega, hvor går grensen her. Hvor mye tid vil du bruke på en kollega privat, eller dele noe privat i det heletatt?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. En venn er en som jeg kan være 100% åpen med og til nød kan ringe midt på natten om jeg trenger det.

2. En bekjent er de jeg kun treffer gjennom andre venner og sjelden har direkte kontakt med. Snakker mer overfladisk, de kjenner meg ikke så godt.

3. Jeg liker å jobbe på jobben. Skiller mellom jobb og privatliv. Liker å ha litt sosial omgang i lunsjen og gjerne en kort kaffepause, men ikke på fritiden.

Mellom 2 og 3 er det selvsagt noen som faller imellom.

Anonymkode: a114d...d44

• Liker 1
Skrevet

Jeg anser mange som venner men innsett at de anser meg som bekjent. Syntes det er vanskelig å skille. Er skillet der hvor man tar kontakt direkte selv? Hva med de man møter like ofte som venner man kontakter selv, men møter via venners venner eller fordi man er på samme klubb/hobbyaktivitet/treningssted? 

Anonymkode: 49210...5d8

Skrevet

1) Venn er en jeg tar kontakt med for å prate eller finne på noe sammen med, og som gjør det samme tilbake. 

2) Bekjent er en venn av en venn, tidligere klassekamerat eller lignende som jeg selv ikke holder direkte kontakt med. 

3) Kollega er alle på jobb... 

Anonymkode: 99885...49c

Gjest WayTooSerious
Skrevet (endret)

☠️

Endret av WayTooSerious
☠️
Skrevet

Det som skiller mellom venn og bekjent for meg, er åpenhet og et ønske om å tilbringe tid sammen. Jeg har noen få mennesker i livet som jeg betrakter som venner, disse kan jeg snakke med om det aller meste. En bekjent er noen jeg ikke har noe imot å tilbringe tid med, men som jeg ikke har samme kjemi med som en venn. Overgangen der, kan være litt flytende. 

En kollega er noen jeg jobber sammen med. Jeg har aldri forstått dette med at fordi vi jobber på samme sted så må vi drikke øl sammen en gang i mnd og ha turdag og hobbykveld og whatnot. Jeg har hatt et par kolleger som jeg har hatt veldig god kjemi med - de er etter hvert blitt mine venner. Og kolleger som jeg mer enn gjerne stopper og slår av en prat med selv når vi ikke er kolleger lenger - de er bekjente. Og så har jeg kolleger/tidligere kolleger som jeg har så lite til overs for at jeg rømmer når jeg støter på dem privat (åh, var du også der, nei det la jeg ikke merke til, jeg var vel fokusert på noe, da er det ikke alltid jeg legger merke til folk).

Anonymkode: 7177f...07b

Skrevet
13 timer siden, Nyttig skrev:

Det er litt spennende å se hvordan man forholder seg til mennesker i livet. Noen vil kun gjøre jobben sin på jobb, andre finner seg nære venner der. Andre tror kanskje en bekjent var en venn, men så var man ikke så nær alikevel. 

1. Hva betegner du som en venn?

2. Hva er en bekjent?

3. Kollega, hvor går grensen her. Hvor mye tid vil du bruke på en kollega privat, eller dele noe privat i det heletatt?

:)

Venner er de jeg prater med flere ganger i uken, som ringer å spør hvordan det går med meg og omvendt. 

Bekjente er de jeg hilser på i byen, kan slå av en overfladisk prat med.

Kollegaer kan jeg ha samtaler med om jobb, enten på jobb eller etter. Jeg har opplevd å blande venn å kollega en gang som har gått bra. Så er veldig forsiktig med å blande de to.

Anonymkode: 6eeca...b73

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kollega er noen jeg jobber sammen med. Jeg har aldri forstått dette med at fordi vi jobber på samme sted så må vi drikke øl sammen en gang i mnd og ha turdag og hobbykveld og whatnot.

Anonymkode: 7177f...07b

Denne er litt artig, har en slik kollega selv. H*n er den eneste som er slik av det jeg jobber sammen med, personen tror at man automatisk skal gjøre slike ting sammen pga man ER kollega. Forstår altså ikke at man må ha litt mental kjemi for å fungere sammen.

Nordmenn er jo litt snåle generelt når det kommer til sosiale ting, de kan bestemme seg for at man SKAL være sosiale utenom arbeid pga den merkelappen er viktig. Da glemmer man i det hele at jobben i seg er en sosial arena, man bruker typ 40timer sammen i uken. Da er det greit å kunne velge noe annet i livet utenom dette. Å selv få aksept for det.

Skrevet

Egentlig pussig at det er så forskjellig praksis på dette med aktiviteter med kolleger på fritiden eller ikke. Har jobbet på steder både der det konstant var arrangementer på fritiden og så andre steder der man knapt visste noe om kollegene, selv om man møttes og jobbet sammen hver dag.

Anonymkode: 4751e...a09

Skrevet (endret)

Tilnærming, nysgjerrighet. hvordan man leser andre, samme energibane, interesser, positive holdninger, humor og en ekstrovert personlighetstype vil gjøre det enkelt å omdanne bekjente/kollegaer til venner. 

Det vil ikke si at introverte ikke er spennende, de har ofte en flott dybde, men kan være vanskeligere å komme inn på. 

Jeg er selv ekstrovert og får lett venner. En bekjent på fest kan raskt bli en venn. 

For meg er de nærmeste vennene noen få jeg kan ringe når som helst, være fullstendig fri med, le, gråte, diskutere høylytt, være upassende, skravle med i 12 timer i strekk og de du har i ryggen hvis det skjer en krise i livet.

Endret av Bonusmammaen
Liten slurvefeil
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig pussig at det er så forskjellig praksis på dette med aktiviteter med kolleger på fritiden eller ikke. Har jobbet på steder både der det konstant var arrangementer på fritiden og så andre steder der man knapt visste noe om kollegene, selv om man møttes og jobbet sammen hver dag.

Anonymkode: 4751e...a09

Det er jo fordi vi egentlig er ganske forskjellig, men så er det mange som lar seg presse til å bli med aktiviteter med jobben pga de ikke vil bli utestengt eller sett ned på. I stedet ville de heller brukt tiden sin på noe annet som familie, venner, trening etc. 

Skrevet

Har lurt lenge på dette jeg også. Da er det som jeg har tenkt lenge. Jeg er så godt som venneløs 🙄 

har flere 100 bekjente da

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Fru.Vims skrev:

Har lurt lenge på dette jeg også. Da er det som jeg har tenkt lenge. Jeg er så godt som venneløs 🙄 

har flere 100 bekjente da

Der er mange som er uten ekte venner, så lenge du ikke føler deg ensom å får brukt tiden din på ting du vil selv i livet så kan det gå fint. Bedre med ingen venner enn dårlige venner.

Skrevet

Venn er en jeg kan ringe om det er noe, sende en melding om vi ikke skal treffes på onsdag.

En bekjent er en jeg kan slå av en prat med om jeg treffer vedkommende tilfeldig.

Kollega kan både være en venn og bekjent. Kolleger jeg kun prater løst og fast med på jobb, slår av en prat om vi treffes tilfeldig utenfor jobb. Eller en kollega jeg har blitt godt kjent med, vi har samme interesser og finner på ting på fritiden. Har to kolleger jeg anser som venner, hun ene sluttet og han andre jobber jeg med ennå. Vi snapper masse og kan fint ta en filmkveld, drikke vin i helgene, dra ut sammen osv.

Anonymkode: 4eb32...026

Skrevet

Venn er en jeg trives å være med, selvom vi ikke nødvendigvis er sammen ofte så kan vi snakke om alt mulig og være oss selv. 

Bekjent er en jeg bare hilser på/nikker til og ikke snakker med når jeg møter tilfeldig 

Kollega er en fra jobb, men kan også være en venn. 

Anonymkode: 49210...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...