Gå til innhold

Er jeg nødt til å feire jul med familie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at jeg har en ganske dysfunksjonell og "giftig" familie der man møtes et par ganger i året og alt handler om å være bedre enn de andre og komme med ubehagelige bemerkninger. Jeg er noe sjenert og stille av meg og klarer(jeg har selvsagt heller ikke lyst) aldri å ta igjen dersom det er meg det går utover. 

Nå er jeg 20 og studerer i en helt annet by langt unna begge sider av familien, men da jeg var 18 stoppet vi med julegaver fullstendig. Familien ga meg kun gaver fordi det var forventet og jeg fikk som regel ting som sokker eller solkrem (du skjønner tegningen), likevel var høydepunktet med jul alltid disse gavene siden alt det andre var noe jeg gruet meg til flere måneder før jul. 

Jeg synes at jul er en fin måltid med masse god mat og filmer på tv, men det med samhold og familie klarer jeg bare ikke å se frem til og glede meg over. Derfor lurer jeg på om det er "ok" og akseptabelt og rett og slett ikke komme hjem til jul i år? Noen som eventuelt har gjort det samme? 

Anonymkode: bcafc...055

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du da velge helt selv...

Anonymkode: ba7c3...a43

• Liker 1
Skrevet

Hva med å engasjere seg som frivillig for mennesker som ikke har det så greit på julekvelden. Da har du en legitim "unnskyldning" samtidig som du hjelper andre og kanskje får en finere jul selv?

Anonymkode: c3120...c6a

• Liker 3
Skrevet

Helt OK å skape dine egne juletradisjoner der du er. 

Gjest The ceiling lamp
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å engasjere seg som frivillig for mennesker som ikke har det så greit på julekvelden. Da har du en legitim "unnskyldning" samtidig som du hjelper andre og kanskje får en finere jul selv?

Anonymkode: c3120...c6a

Dette var jo en god idè - dersom det er noe du kunne tenke deg.

Ellers så mener jeg du med god samvittighet kan feire julen hvor og med hvem du selv ønsker. Det er trist å høre om din families sammenkomster, men heldigvis er du jo fri til å bestemme over eget liv. I framtiden får du kanskje en egen familie, og da vet du iallefall hvordan ting ikke skal være.

Min storfamilie er ganske grei egentlig, men jeg har likevel valgt å feire julen alene med mann og barn - på tross av at vi bor i samme by. Jeg har bare sagt at det er slik jeg liker det.

Skrevet

Livet er for kort til å presse seg til ting man ikke har lyst til når det ikke er nødvendig. Hvorfor skal du bruke tiden din på å grue deg til slike sammenkomster som får deg til å føle deg dårlig? Om du ikke vil dra, så drar du ikke- med god samvittighet! 

Anonymkode: 9e607...609

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...