AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg hadde besøk her for leden og besøket hadde med seg sin hund slik at den kunne omgås min hund. Jeg har 2stk nattbord på soverommet mitt og ser nå i etterkant at den hunden har gnagd og laget stygge merker på det ene nattbordet. Etter min mening så er det bare rett og rimelig at det skal erstattes (koster under 1000kr). Har forhørt meg med fler, men noen mener at jeg bare kan pusse det og male over. Jeg mener at det ikke blir det samme. Hva ville dere gjort eller krevd? Anonymkode: 2c304...d7b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Passet dere ikke på hundene? Anonymkode: 569f6...368 14
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 Er enig med «flere» Anonymkode: 10e84...610 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 Er du sikker på at det var besøkets hund som gjorde det da, og ikke din egen? Du så jo ikke at det skjedde ? Her ville jeg nok ikke sagt noe dersom jeg ønsket å bevare vennskapet og du ikke har noen bevis på at det var deres hund som gjorde det. Men sånn ellers så syntes jeg absolutt man er ansvarlig for skader ens hund lager på andres eiendom. Så dersom du er sikker på at det var hunden deres som gjorde det så kan du be om erstatning. Men jeg ville vært forberedt på at besøket sier det kan ha vært din egen hund som har gjort det samt sur stemning fremover. Anonymkode: c9808...1af 16
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 Var hundene alene? Anonymkode: c84e1...eaf 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #6 Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Passet dere ikke på hundene? Anonymkode: 569f6...368 Jo, klart vi gjorde, men kan ikke fotfølge en hund. Men jeg syns også at besøket kunne opplyst om at hunden kunne finne på å gjøre slik. Den hadde gjort det hjemme også, er valp. Anonymkode: 2c304...d7b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #7 Skrevet 19. oktober 2017 Hvordan er du helt sikker på at det var hunden som var på besøk og ikke din hund som ble veldig ivrig? Å hva er problemet med å pusse det ned? Dere skulle passet på hundene. Dette er like mye din skyld mener jeg. Anonymkode: 8b864...3bc 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #8 Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at det var besøkets hund som gjorde det da, og ikke din egen? Du så jo ikke at det skjedde ? Her ville jeg nok ikke sagt noe dersom jeg ønsket å bevare vennskapet og du ikke har noen bevis på at det var deres hund som gjorde det. Men sånn ellers så syntes jeg absolutt man er ansvarlig for skader ens hund lager på andres eiendom. Så dersom du er sikker på at det var hunden deres som gjorde det så kan du be om erstatning. Men jeg ville vært forberedt på at besøket sier det kan ha vært din egen hund som har gjort det samt sur stemning fremover. Anonymkode: c9808...1af 110% sikker på at det ikke var min hund. Min hun har aldri gjort slik før, og besøkende sa at demmes hund hadde gjort dette ved et par anledninger hjemme hos seg også. Så da er det mest sannsynlig ikke min hund. Anonymkode: 2c304...d7b
Ruccula Skrevet 19. oktober 2017 #9 Skrevet 19. oktober 2017 Det er selvfølgelig rett og rimelig at hundens eier erstatter bordet. Det hadde jeg gjort uten å mukke om det var min hund 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, klart vi gjorde, men kan ikke fotfølge en hund. Men jeg syns også at besøket kunne opplyst om at hunden kunne finne på å gjøre slik. Den hadde gjort det hjemme også, er valp. Anonymkode: 2c304...d7b Hvorfor var døra til soverommet oppe da? Hvis dere ikke kan følge med på hundene så har man dem i et rom hvor de synes og stenger de andre Anonymkode: 8b864...3bc 15
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #11 Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan er du helt sikker på at det var hunden som var på besøk og ikke din hund som ble veldig ivrig? Å hva er problemet med å pusse det ned? Dere skulle passet på hundene. Dette er like mye din skyld mener jeg. Anonymkode: 8b864...3bc Jeg passer på min egen hund, og hunden min er omtrentlig voksen, den andre er valp. Anonymkode: 2c304...d7b
Viernes Skrevet 19. oktober 2017 #12 Skrevet 19. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 110% sikker på at det ikke var min hund. Min hun har aldri gjort slik før, og besøkende sa at demmes hund hadde gjort dette ved et par anledninger hjemme hos seg også. Så da er det mest sannsynlig ikke min hund. Anonymkode: 2c304...d7b Her går du fra 110% (!!) sikker på at det ikke var din hund, til at det mest sannsynlig ikke var din. Hvor sikker er du egentlig? 2
Sirah Skrevet 19. oktober 2017 #13 Skrevet 19. oktober 2017 Når du slipper en valp ut av syne så må man regne med slike ting. Her "valpesikrer" jeg alltid huset før jeg får valper på besøk og de er under oppsyn hele tiden. Du har jo hund selv så dette burde du tenkt på før du lot valpen utforske huset på egenhånd. Syntes ikke du kan kreve noe av eier av valpen, i såfall syntes jeg du bør dele utgiften i to. 9
Ruccula Skrevet 19. oktober 2017 #14 Skrevet 19. oktober 2017 7 minutter siden, Sirah skrev: Når du slipper en valp ut av syne så må man regne med slike ting. Her "valpesikrer" jeg alltid huset før jeg får valper på besøk og de er under oppsyn hele tiden. Du har jo hund selv så dette burde du tenkt på før du lot valpen utforske huset på egenhånd. Syntes ikke du kan kreve noe av eier av valpen, i såfall syntes jeg du bør dele utgiften i to. Dette er da valpens eier sitt ansvar. Akkurat som om foreldrene må betale når et barn ødelegger noe 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #15 Skrevet 19. oktober 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg passer på min egen hund, og hunden min er omtrentlig voksen, den andre er valp. Anonymkode: 2c304...d7b Den andre er valp også ja, hvorfor i alle dager lar du den løpe rundt uten tilsyn da? Det er din leilighet (hus?) å da er det DITT ansvar å lukke igjen til rom hvor du ikke ønsker at de skal være fordi noe kan bli ødelagt Anonymkode: 8b864...3bc 5
Gjest The ceiling lamp Skrevet 19. oktober 2017 #16 Skrevet 19. oktober 2017 Om du ikke er opptatt av å bevare vennskapet så krev penger for skaden. Skal dere bevare et godt vennskap fixer du det selv. Du kan gjerne nevne det en gang det passer, hadde jeg vært dem ville jeg insistert på å kjøpe nytt nattbord.
PoorTwistedMee Skrevet 19. oktober 2017 #17 Skrevet 19. oktober 2017 Hvis du har hund selv så er du vel fullt klar over at en valp kan finne på å tygge på ting. Du burde ha stengt dørene inn på de rommene det ikke er nødvendig for hundene å være. Når det er sagt så er det eier sitt ansvar og følge med valpen sin, for alt hun vet kan den ligge å tygge på lampeledninger når hun ikke følger med. Når man har en valp er det eiers ansvar å fjerne tilgang til ting som kan være farlig for valpen eller som valpen kan ødelegge. Nå vet jeg ikke hvor ung denne valpen er men en valp bør holdes et øye med! 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #18 Skrevet 19. oktober 2017 Du inviterte valpen for at valpen og din hund skulle omgås. Dette blir litt som at jeg inviterer min venninne og hennes toåring fordi jeg gjerne vil treffe toåringen og bli litt bedre kjent, også kreve henne for ny tapet fordi toåringen har tegna på veggen. Ærlig talt så synes jeg man skal være rause med hverandre begge veier I sånne tilfeller hvor ting er uhell (barn og valper er ikke onde) og kunne vært unngått om dere voksne i felleskap hadde passet bedre på. Så del regningen, hjelp hverandre med pussing og maling. Det er sånn man beholder vennskap i min verden. Raus. Anonymkode: e254d...36e 9
Mousj Skrevet 19. oktober 2017 #19 Skrevet 19. oktober 2017 Hvis du vil bli kvitt vennskapet - så er det bare å fremme et erstatningssøksmål. Men jeg hadde gjerne fortalt at det var skjedd, og da kan det jo hende at vedkommende tilbyr deg erstatning. Hvis ikke, så hadde jeg latt det ligge. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #20 Skrevet 22. oktober 2017 Hva med en mellomløsning: Fortell om skaden, og spør pent om du kan få litt økonomisk dekning på å reparere bordet. Så ser du hva eier er villig til å hjelpe til med. Jeg synes ikke valpens eier kan kreve at leiligheten skulle være fullstendig sikret, det synes jeg heller ikke man kan kreve hvis man tar med en 2-åring på besøk hos noen. At man selv har voksen hund eller eldre barn, betyr ikke at man har for vane å sikre leiligheten på alle måter. Det betyr heller ikke at valpens eier\toåringens foreldre er frie for ansvar for å passe på. Som flere nevner så er det likevel risikabelt for vennskapet å kreve erstatning, fordi det kan skape en ukomfortabel stemning og uenigheter. Man må ofre litt for å vedlikeholde vennskap. Anonymkode: ac87c...a2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå