Gå til innhold

Tips til middag, drittlei student

Anbefalte innlegg

Skrevet

En matlei student her som søker råd til hva jeg kan ha til middag.

Må vere lett å lage og vegeteriansk. Helst ikke så mye oppvask. Har egentlig ikke noe brukbart av mat, litt melk, margarin og salt.

Anonymkode: 1410c...250

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. du kan kjøpe egg og mel og lage pannekaker? Eller pizza; gjær, mel, salt, vann, olje. Med ananas? 

Anonymkode: a5064...808

Skrevet

Når jeg er lei (som er ofte) lager jeg "det er kjedelig å lage mat-wok". Den kan varieres ganske mye.

Tar det jeg har av proteinkilder, bønner, linser, kikerter, etc, sammen med masse grønnsaker (gjerne frossenblanding), kanskje litt currypaste og kokosmelk. Lager fullkornsris til. Noen ganger bruker jeg tofu eller oumph i stedet for eller i tillegg til bønner, linser etc.

Så eh...du må nok handle hvis du ikke har noe annet enn melk, margarin og salt, men wokgrønnsaker, belgfrukt på boks og kokosmelk er ganske billig da. Og det er veldig lett å bare slenge alt i samme panna og steke.

Anonymkode: fe123...e85

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si at pizza og wok ikke er aktuelt da jeg er så himla lei det:sjenert:

Pannekaker liker jeg Ikke, men takk uansett.

Anonymkode: 1410c...250

Skrevet

Chili sin carne med ris :) du bruker bokstomater og bønner fra boks så er det enkelt, kan sikkert bruke tacokrydder og hvis du vil ha det enda enklere (har ikke prøvd akkurat det) 

Grønn ertesuppe med brød - hvis du vil ha det enklest mulig bare koker du opp frosne erter med en buljongterning og blender, smak til med salt pepper fløte og timian. 

Thai curry med østerssopp og grønnsaker, laget med ferdig curry paste

Fylt pasta med rød pesto og ruccola strødd på

Anonymkode: 64fec...aac

Skrevet

Mac&cheese? 

Kjøttboller?

kylling?

fisk?

og grønnsaker? 

Anonymkode: a5064...808

Skrevet

Pasta med fløtesaus og pannestekte broccoli buketter

Skrevet

Pitabrød med grillete grønnsaker/sopp, salat og dressing :)

Skrevet

Falafel! 

Anonymkode: 74143...c74

Skrevet

Lag en god vegetarcurry, der lager du alt i en kjele og kan ha ris/brød ved siden av. Currypaste kjøper du ferdig på glass. 

Anonymkode: b18c6...9ba

Skrevet

Stekt blodpølse med stekt flesk, poteter og raspet gulrot og kål til

Anonymkode: e5693...c1b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stekt blodpølse med stekt flesk, poteter og raspet gulrot og kål til

Anonymkode: e5693...c1b

Ts er vegetarianer.

Anonymkode: b18c6...9ba

• Liker 2
Skrevet

Falafel i pitabrød med en god dressing, salat og andre grønnsaker som du liker? 

• Liker 1
Skrevet

Schwær kjele med grønnsakssuppe.  :jepp:

Kan fryses.

Skrevet

Stekte grønnsaker (gulrot, løk, kål, broccoli) med krutonger og evt. bønner eller linser i tortilla, med rømme og krydderost fra tine. Bruker å lage med kylling, men sikkert minst like godt uten :)

Anonymkode: fc02d...8a0

Skrevet

Jeg har en middagsrett som jeg har brukt mye i det siste pga dårlig tid. 

-2 brødskiver

-noen salatbladet

-2 egg

-majones og sennep

-salt og pepper

Legg brødskivene i ovnen og stek til de er crispy som toast, stek eggene i pannen (gjerne blødt i midten), smør tynt lag med sennep og majones på brødskivene, legg salatbladene på, legg ett speilegg på hver skive, topp med salt og pepper 

Anonymkode: 4db5e...8f5

Skrevet

Jeg var i en periode veldig begeistret for spagetti med spinat. 

Ha spinat i fryseren og spagetti i skapet. Gjerne også noen bokser kikerter, store hvite bønner, bønnemiks eller andre bønner du liker tilgjengelig (tørre kan også brukes, men det krever planlegging). Du må også selvsagt ha pepper, noe et hvert kjøkken bør ha.

Kok opp rikelig med vann (+ salt hvis du gidder). Ha en halv pakke frossen spinat i en skål og tin i mikro . Innse at spagettivannet fosskoker, tilsett spagetti og sett på en timer.Tilsett bønner hvis du har (ca halv boks) og pepper. Når det er et minutt igjen av timeren, varm opp sausen (den har blitt kald). Hell vannet av spagettien og hell spagettien i sausen. Hvis du har ost, riv litt eller finhakk et par osteskiver og ha på toppen.

Sausen kan også lages i gryte. Da kan løk og/eller hvitløk stekes først. Chilli er også godt i sausen, men ikke for mye. Rester av melk, rømme, fløte, creme freshe eller andre former for melkeprodukter eller melkeerstatninger kan også has i sausen, men ikke dersom de har blitt hårete, rosa eller begynt å stinke, og heller ikke om de er med jordbærsmak (vaniljesmak blir også litt sært). Andre former for pasta fungerer også, men de kan ikke slurpes slik som spagetti, og er derfor ikke like underholdende.

Alternativt kan du lage samme saus med tomat på boks i stedet for spinat, men da passer det ikke med melkeprodukter.

Anonymkode: dbe2b...f0b

Skrevet

Hva som helst av supper. Omelett. Pizzaboller uten kjøtt. 

Boka "Samlahans" har mange gode oppskrifter til en billig penge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...