Gå til innhold

Hvordan skjule graviditet de 3 første månedene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er 29 år gammel og har i flere år prøvd å bli gravid. Familien og mine bekjente vet at jeg sliter. Jeg har gått gjennom flere ivf forsøk også uten at jeg ble gravid.
 Akkurat nå har vi bestemt oss for eggdonasjon fra utlandet. Jeg går på noen medisiner og rundt 1 november skal vi dra for egg innsett. Til alle i familien har vi sagt at vi skal på 1 ukes ferie. Ingen vet om eggdonasjon.

Jeg har en søster som bor kun 5 minutter unna meg. Vi er hos hverandre flere ganger i uka. Går på turer sammen nesten hverdag. Shopper sammen og har det fint sammen med hverandre.
Hun har en datter som er 1 år gammel.

Problemet er at hvis jeg blir gravid etter eggdonasjon så vil jeg ikke fortelle til noen som helst med en eneste gang. Jeg vil vente et par måneder. Siden der er stor sjanse for å miste i starten av graviditeten. Men jeg  lurer på hvordan jeg skal holde det skjult for søstera mi som bor like ved meg?? Resten av familien er ikke så stort problem siden dem møter jeg bare et par ganger i måneden.
Søstera mi har en datter som 1 år gammel jeg er veldig glad i niesen min og jeg bærer henne mye. Har hørt at man ikke skal løfte så mye tungt i graviditeten. Hun veier ca 11-12 kilo. Skal jeg plutselig nekte å bære/løfte niesen min?? Det blir sikkert rart for søstera mi.
Hva skal jeg si til henne? Jeg tenkte å finne på noe tull....jeg kan si at jeg falt fra trappene på jobben og legen har bedt meg om å ikke løfte noe tungt i noen måneder...høres det rart ut??

Kan dere komme med noen ideer? Og hvordan klarte du å skjule graviditeten din?? Fortell 😊

TS

Anonymkode: aa60c...a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes da ingen grenser for å løfte tungt i graviditeten. Les litt mer du.

Anonymkode: dfc8f...5aa

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere komme med noen ideer? Og hvordan klarte du å skjule graviditeten din?? Fortell 😊

Du får si at du er igjen på IVF forsøk... men fått klare signaler fra legen om å slappe av ordentlig, ikke løfte tunge saker, etc.

• Liker 1
Skrevet

For å slippe å løfte tungt, si at du har problemer med ryggen og ikke vil gjøre det værre. 

Å hvordan holde det skjult? Eh, ikke si noe om det? 

Anonymkode: 51db4...8f6

Skrevet

Å løfte så lite er ikke noe farlig i det hele tatt. Jeg løftet selv alt mulig etter at jeg fikk satt inn donoregg uten at det skjedde noe galt.

Anonymkode: 9af29...3c1

• Liker 3
Skrevet

Som flere her har sagt: Du kan fint løfte og bære på en ett-åring selv om du er gravid.

Det er normalt ikke farlig å løfte tungt når du er gravid. Graviditeten i seg selv er ikke til hinder for å bruke kroppen normalt. Jeg forstår at du er redd for å utsette deg selv og fosteret for alvorlige ting, men farlig er det ikke.

Nå skal det selvfølgelig sies at dersom du har et svangerskap der det er risiko for for tidlig fødsel; du bærer tvillinger eller du har svak livmorhals - så vil du ikke løfte så tungt. Men det er jo da snakk om først godt uti 2. trimester, i så fall.

Når du løfter økes presset i magen - særlig mot bekkenbunnsmuskulaturen. Det er et lurt knep (for alle kvinner) å knipe sammen bekkenbunnsmuskulaturen like før og mens de skal stramme/strammer magemuskelene (enten trening eller løfting, nysing eller latter). Bekkenbunnsmusklene er sårbare under og etter en graviditet, og bør trenes daglig for å være sterk og god. En sterk og god bekkenbunnsmuskulatur gjør fødselen lettere, så begynn trening av den jo før jo heller.

Det du bør passe på når du skal løfte noe tungt (og da snakker vi fortsatt om betydelig tyngre enn en ett-åring), er å bruke rett løfteteknikk - eller aller helst forflytte heller enn å løfte. Men dette gjelder jo for alle - også ikke-gravide. Det er mange lure knep:
- legg håndklær under det du skal flytte og dytt det bortover heller enn å bære det
- passe på at ryggen er rak og at vekten legges på lårene heller enn ryggen
- holde det du skal flytte så nær kroppen din som mulig

Anonymkode: 44034...a01

Skrevet

Jeg bar en toåring med jevne mellomrom fra jeg var prøver til jeg reiste på sykehuset for å føde. Han var nesten tre når jeg var ved termin. 

Det finnes ikke farlig å løfte en ettåring, en firpak brus, en full vaskebøtte eller lignende som gravid, men mindre man har følgeplager son kan gi varige mén, da som regel prolaps pga mye relaxin I kroppen ved tunge løft (ettåring og vaskebøtte er ikke tunge løft) eller bekkenproblemer ved bekkenløsning. 

Disse plagene før du ikke før du er et stykke på vei. 

Et donoregg gir ikke skjørere foster enn vanlig skapte foster. 

Ang å skjule det; ikke si noe. 

Det vises ikke så tidlig på førstegangs. 

Anonymkode: 3ba71...a64

Skrevet

Hvis du blir plaget med kvalme så vil du slite med å holde det hemmelig. Men søsteren din kan vel holde på hemmeligheten? Hun kan jo være en god støtte for deg.

Lykke til med innsettingen.

Anonymkode: 9660d...f73

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at du ikke vil ta noen risiko overhodet. Si at du har fått en kink i ryggen. Å si du har dettet ned trappen var kanskje litt dramatisk og vil kreve en utbrodert historie...

Gjest Sugemerke
Skrevet

Du kan da godt løfte en ettåring. Den beste måten å skjule ting på er å oppføre seg helt normalt.

Skrevet

Så klart kan du løfte en 1.åring. Hvordan tror du folk som allerede har barn kommer seg gjennom flere graviditeter? 

Skrevet

At du orker.. hvorfor holde det skjult for din egen søster? Om du skal holde det skjult ser jeg bare en løsning: å isolere deg/ være asosial. Det er jo et valg man har, men jeg tror personlig at livskvaliteten blir mer svekket av å isolere seg og/eller lyge og stresse med å holde det skjult. De man tilbringer tid sammen med og eventuelt har måttet sagt det til fordi de står såppass nært og de ville skjønt noe er jo de samme som man hadde ønsket støtte fra om man opplever å miste? 

Anonymkode: e9e92...159

Skrevet

Det er ikke det minste farlig å løfte 10-12 kg, selv om du har hatt ivf... Det er ikke tungt. Du skal ikke løfte tynge enn du gjør normalt sett, og ikke så tungt at du trenger å aktivt økte buktrygget. Å løfte en ettåring går helt fint. Tenk på alle de hundrevis av kvinnene som tar ivf årlig, og som har barn fra før de må løfte på? 

Jeg syntes ikke det var vanskelig å skjule graviditeten i 12 uker, selv for de nærmeste. Som sagt kan du helt fint løfte niesen din helt som vanlig. Og OM du likevel er redd, er det ikke verre enn å lyge på seg en kink i ryggen som legen har sagt du skal være forsiktig med i noen uker. Ellers kan man lyge på seg mageproblemer som gjør at man holder seg unna mer enn en kopp kaffe om dagen, og det er ikke sååå vanskelig å unngå spekemat og blåmuggost. Man klarer alltid finne seg noe annet å spise uten at det blir rart. 

Anonymkode: 63ef0...043

Skrevet

Jeg tror du bør revurdere avgjørelsen om å si noe. Hvis du skulle miste, så vil søsteren din være en støtte for deg. 

Jeg har selv erfart begge deler. Var gravid og ville ikke si noe, mistet, og trengte virkelig å snakke med min mor og søster om det. Det var ikke hyggelig å måtte fortelle at jeg hadde vært gravid, så mistet og så trengte støtte. 

Andre gangen sa jeg det med en gang, fordi jeg ikke ville risikere det samme en gang til. Da jeg mistet da så var det så godt å føle at resten av familien delte min sorg. De sørget også, fordi de hadde visst det noen uker. 

Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg anbefaler deg å i det minste ha en person utenom mannen din som får vite det, hvis det skulle gå så galt. 

Anonymkode: fa24b...619

Skrevet

Med mindre legen sier noe annet kan du fint løfte et lite barn. Men hvis søsteren din står deg nær, ville jeg vurdert å si det bare til henne. Det kan være fint å ha noen å snakke med det om, særlig hvis du blir dårlig i 1. trimester. Om dere møtes daglig er sjansen uansett stor for at hun vil merke noe om formen din blir dårlig.

Skrevet

Jeg fikk eksplisitt beskjed av IVF-legen min om at jeg kunne løfte så mye jeg ville på min toåring på 12 kg, TS 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...