Tanuki Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Er det noen her inne som har sent åpene søknader og fått napp? Hvordan gikk dere frem? Har akkurat ringt en bedrift hvor jeg kunne tenke meg å jobbe, passer perfekt til utdannelsen min, men de legger skjeldent ut ledige stillinger. I det minste virket dem positive til åpen søknad. Burde jeg skrive at jeg gjerne kan jobbe ulønnet i begynnelsen? Liksom for å understreke at det ikke er penger som motiverer meg til å søke, eller virker det for dramatisk?
Ullvott Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Skrev noen åpne søknader under «tvang» da jeg var nyutdannet og gikk på jobbklubb hos NAV. Ingen napp. Jeg har senere sittet i lederstillinger og i posisjoner hvor jeg har vært med på ansettelser. Har aldri ansatt noen som følge av åpen søknad. Det er sikkert mulig i noen bransjer, men man må regne med å søke masse før man eventuelt får napp på den måten.
Tanuki Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter #3 Skrevet 19. oktober 2017 3 minutes ago, Ullvott said: Skrev noen åpne søknader under «tvang» da jeg var nyutdannet og gikk på jobbklubb hos NAV. Ingen napp. Jeg har senere sittet i lederstillinger og i posisjoner hvor jeg har vært med på ansettelser. Har aldri ansatt noen som følge av åpen søknad. Det er sikkert mulig i noen bransjer, men man må regne med å søke masse før man eventuelt får napp på den måten. Litt samme inntrykket jeg har, samtidig tenker jeg at det kan være lurt å være litt frempå, i mitt felt kryr det ikke av ledige stillinger for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg har sendt mange åpne søknader, men ikke fått napp. Men jeg vet om andre som har det, så det skader ikke å prøve. Jeg ville aldri skrevet at jeg kan jobbe ulønnet Anonymkode: 3ade9...c7d
Kragebein Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 Både samboeren min og jeg har fått intervjuer som følge av åpne søknader, men det har ikke ført til noe mer. Jeg har kun fått tilbud om jobb som ekstrahjelp, og det er ikke det jeg er ute etter. Jeg ville for øvrig aldri skrevet i en søknad at jeg var villig til å jobbe ulønnet.
Ullvott Skrevet 19. oktober 2017 #6 Skrevet 19. oktober 2017 2 minutter siden, Tanuki skrev: Litt samme inntrykket jeg har, samtidig tenker jeg at det kan være lurt å være litt frempå, i mitt felt kryr det ikke av ledige stillinger for å si det sånn. Du har neppe noe å tape på det, men ikke by deg fram for å jobbe ulønnet. Det blir å undergrave din egen og dine kollegers verdi. Vi har ingen tradisjon for ulønnede praksisplasser her i landet, og det er egentlig bra for arbeidstakernes rettigheter. 1
Tanuki Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter #7 Skrevet 19. oktober 2017 1 minute ago, Ullvott said: Du har neppe noe å tape på det, men ikke by deg fram for å jobbe ulønnet. Det blir å undergrave din egen og dine kollegers verdi. Vi har ingen tradisjon for ulønnede praksisplasser her i landet, og det er egentlig bra for arbeidstakernes rettigheter. ok, takk for tips. ble fortalt av karriereveileder at det var sååå positivt å si at man kunne jobbe ulønnet. tydligvis ikke et godt råd hun gav meg.
Ullvott Skrevet 19. oktober 2017 #8 Skrevet 19. oktober 2017 3 minutter siden, Tanuki skrev: ok, takk for tips. ble fortalt av karriereveileder at det var sååå positivt å si at man kunne jobbe ulønnet. tydligvis ikke et godt råd hun gav meg. Det mener jeg er et usedvanlig dårlig råd av en karriereveileder. Hvis man skal påta seg ulønnet arbeid, så bør det være begrenset til noen ytterst få timer, og da rettet mot å få praksis innen noe man ellers ikke ville lært seg. Prinsippet er jo at hvis en arbeidsgiver skal ha et arbeid gjort, så skal de betale for det. Man tar ikke på seg en jobb man er fullt kvalifisert for uten å få lønn for det - det er å gi arbeidsgivere gratis arbeidskraft. 2
potetstappe Skrevet 19. oktober 2017 #9 Skrevet 19. oktober 2017 (endret) 26 minutes ago, Tanuki said: ok, takk for tips. ble fortalt av karriereveileder at det var sååå positivt å si at man kunne jobbe ulønnet. tydligvis ikke et godt råd hun gav meg. Å tilby seg å jobbe gratis er en fin måte å havne hos en useriøs bedrift. De seriøse utnytter ikke arbeidstakere kun fordi de har muligheten. Er bedriften under tariff så kan de vel heller ikke holde på sånn, tror jeg(har ikke sjekket reglene) I tillegg er det noe som heter the market for the lemons. Det er ikke nødvendigvis fordel å tilby seg å jobbe gratis. For man signaliserer til arbeidsgiveren at ingen andre arbeidsgivere vil ansette deg. De mest attraktive arbeidstakerne tilbyr seg jo ikke å jobbe gratis. Så om du kommer til en seriøs bedrift som ikke vil la ansatte jobbe gratis så signaliserer du jo kun at ingen andre arbeidsgivere vil ha deg. Det er jo ikke et godt signal. Edit: Jeg har ikke jobbet som karriereveileder så skal ikke si jeg er ekspert på ansettelse. Men det er i hvert fall mine tanker. Endret 19. oktober 2017 av potetstappe
Minlillesky Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 46 minutter siden, Tanuki skrev: Er det noen her inne som har sent åpene søknader og fått napp? Hvordan gikk dere frem? Har akkurat ringt en bedrift hvor jeg kunne tenke meg å jobbe, passer perfekt til utdannelsen min, men de legger skjeldent ut ledige stillinger. I det minste virket dem positive til åpen søknad. Burde jeg skrive at jeg gjerne kan jobbe ulønnet i begynnelsen? Liksom for å understreke at det ikke er penger som motiverer meg til å søke, eller virker det for dramatisk? Jeg ringte og forhørte meg om jobb, og hun stilte meg et par spørsmål om hva jeg hadde drevet med før og vi hadde generelt en veldig hyggelig prat. 2 dager senere ringte hun meg opp igjen, og lurte på om jeg var interessert i å jobbe Som regel skjer dette mellom mennesker man kjenner, og mennesker som kjenner noen som kjenner noen liksom. Men jeg visste ikke hvem hun var overhode. Så det kan fungere å ringe rundt og forhøre seg litt. Men ikke ha forhåpninger på forhånd. Ikke sikkert man får napp Mulig jeg hadde flaks Stortrives i yrket mitt Gode kollegaer
Tanuki Skrevet 19. oktober 2017 Forfatter #11 Skrevet 19. oktober 2017 Just now, Minlillesky said: Jeg ringte og forhørte meg om jobb, og hun stilte meg et par spørsmål om hva jeg hadde drevet med før og vi hadde generelt en veldig hyggelig prat. 2 dager senere ringte hun meg opp igjen, og lurte på om jeg var interessert i å jobbe Som regel skjer dette mellom mennesker man kjenner, og mennesker som kjenner noen som kjenner noen liksom. Men jeg visste ikke hvem hun var overhode. Så det kan fungere å ringe rundt og forhøre seg litt. Men ikke ha forhåpninger på forhånd. Ikke sikkert man får napp Mulig jeg hadde flaks Stortrives i yrket mitt Gode kollegaer så godt å høre at noen har opplevd å få napp. Skal fortsette å prøve, med min utdanning er det ganske knapt med jobber i norge, har jeg inntrykk av.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #12 Skrevet 19. oktober 2017 Sendt ut en haug med åpne søknader etter fagbrevet, fikk napp hos Hydro og jobbet der i flere år Anonymkode: 07b24...209
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #13 Skrevet 19. oktober 2017 Ja, men dette var i helsevesenet. Anonymkode: 6e318...060
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #14 Skrevet 19. oktober 2017 Ja, var slik jeg fikk nåværende jobb. Lette rundt etter selskaper jeg fant interessante. Så ringte jeg daglig leder, presenterte meg, fortalte kort at jeg synes de virker veldig interessant å jobbe for, kort om min bakgrunn som passer godt til den, så spurte jeg om det var interesse for at jeg sendte en søknad. Og fikk ja, hadde da knyttet en relasjon på forhånd. Jeg tror dette er veldig bransjeavhengig. I min bransje vil de fleste gjerne ha åpne søknader. Anonymkode: 76c8e...e2e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #15 Skrevet 19. oktober 2017 Alle jobbene jeg har hatt har jeg fått gjennom åpne søknader. Har levert søknaden personlig til daglig leder/sjef, slått av en prat. Ringt de om jeg ikke har hørt noe innen en uke dersom det er slik at de har en åpen stilling. I den ene jobben så sa jeg at jeg mer enn gjerne jobbet gratis en helg slik at personen kunne få et inntrykk av meg i jobben. Det funket kjempebra 👍 Anonymkode: 03937...b23
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #16 Skrevet 19. oktober 2017 4 timer siden, Tanuki skrev: Er det noen her inne som har sent åpene søknader og fått napp? Hvordan gikk dere frem? Har akkurat ringt en bedrift hvor jeg kunne tenke meg å jobbe, passer perfekt til utdannelsen min, men de legger skjeldent ut ledige stillinger. I det minste virket dem positive til åpen søknad. Burde jeg skrive at jeg gjerne kan jobbe ulønnet i begynnelsen? Liksom for å understreke at det ikke er penger som motiverer meg til å søke, eller virker det for dramatisk? Det er jo veldig postitivt å levere en åpen søknad fordi du er interessert i å jobbe for akkurat DE. Jeg ville også levert den personlig og sagt dette. Og selvfølgelig hatt noe bra å si om hvorfor. Kanskje Google bedriften. Jeg har levert åpen søknad før men ikke slik jeg fikk nåværende jobb. MEN om det firma utlyser senere eller eventuelt plutselig trenger noen så er man i "systemet"😄 Anonymkode: 7905c...8f4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #17 Skrevet 19. oktober 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, var slik jeg fikk nåværende jobb. Lette rundt etter selskaper jeg fant interessante. Så ringte jeg daglig leder, presenterte meg, fortalte kort at jeg synes de virker veldig interessant å jobbe for, kort om min bakgrunn som passer godt til den, så spurte jeg om det var interesse for at jeg sendte en søknad. Og fikk ja, hadde da knyttet en relasjon på forhånd. Jeg tror dette er veldig bransjeavhengig. I min bransje vil de fleste gjerne ha åpne søknader. Anonymkode: 76c8e...e2e Det er derfor det er så lurt ja, fordi man får en relasjon. Når man har møttes og ringt tilbake for å følge opp. Anonymkode: 7905c...8f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå