Gå til innhold

Gravid, hormonstøtte?? Burde jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har vært gravid to ganger, men mistet i uke 5 og uke 8+5.

Har aldri fått målt hormonverdier hos legen, men mistenker at jeg hormonforstyrrelse og at det kan være årsaken til spontanabortere.

Har alltid hatt regelmessig mens, men ofte med mye spotting i forkant. 

Nå har jeg nettopp testet positivt og lurer på om jeg bør kontakte fastlegen snarest for å få hormonstøtte? Og vil jeg isåfall få det uten noen annen dokumentasjon på hormonforstyrrelse enn egne mistanker? 

Er også redd for å ta medisiner/hormoner som kan skade fosteret mer enn det gagner... leste for eksempel at Provera ikke skal benyttes ved graviditet...

Noen som vet om det er noe poeng i å kontakte lege og hva man isåfall får av medikament?

Anonymkode: 2a8f4...caa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med privat klinikk. Tviler på at fastlege kan skrive ut slike medikamenter.

Skrevet

Det du i såfall får er progesteron, og det km trygt brukes ved svangerskap :) Spotting før mens og tidlige SA’er er symptomer på progesteronmangel. Jeg har dette, men så lavt at jeg bare har ca en uke mellom el og mens. Får progesteronstøtte for å lage barn, har allikevel hatt 3 tidlige SA’er. Jeg kartla syklusen min ved å ta tempen en del mnd og for gynekologen var resultatene det viste like klart som blodprøve. Pluss at progesteronstøtten fungerer som den skal (kommer opp i 10-12 dager mellom el og mens), så jeg får dette helt uten å ha tatt noen prøver. Når man blir gravid produserer kroppen selv MYE mer progesteron enn hva tilskuddet gir, så det er derfor uproblematisk om så det er av «føre-var» tankegang. 

Ta det opp hos privat gynekolog og hør hva de tenker :) Evt start å tempe så du får en indikasjon på hvordan hormonene dine samspiller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...