AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Hei! Har vært gravid to ganger, men mistet i uke 5 og uke 8+5. Har aldri fått målt hormonverdier hos legen, men mistenker at jeg hormonforstyrrelse og at det kan være årsaken til spontanabortere. Har alltid hatt regelmessig mens, men ofte med mye spotting i forkant. Nå har jeg nettopp testet positivt og lurer på om jeg bør kontakte fastlegen snarest for å få hormonstøtte? Og vil jeg isåfall få det uten noen annen dokumentasjon på hormonforstyrrelse enn egne mistanker? Er også redd for å ta medisiner/hormoner som kan skade fosteret mer enn det gagner... leste for eksempel at Provera ikke skal benyttes ved graviditet... Noen som vet om det er noe poeng i å kontakte lege og hva man isåfall får av medikament? Anonymkode: 2a8f4...caa
lillevenn17 Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Ta kontakt med privat klinikk. Tviler på at fastlege kan skrive ut slike medikamenter.
våren14 Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 Det du i såfall får er progesteron, og det km trygt brukes ved svangerskap Spotting før mens og tidlige SA’er er symptomer på progesteronmangel. Jeg har dette, men så lavt at jeg bare har ca en uke mellom el og mens. Får progesteronstøtte for å lage barn, har allikevel hatt 3 tidlige SA’er. Jeg kartla syklusen min ved å ta tempen en del mnd og for gynekologen var resultatene det viste like klart som blodprøve. Pluss at progesteronstøtten fungerer som den skal (kommer opp i 10-12 dager mellom el og mens), så jeg får dette helt uten å ha tatt noen prøver. Når man blir gravid produserer kroppen selv MYE mer progesteron enn hva tilskuddet gir, så det er derfor uproblematisk om så det er av «føre-var» tankegang. Ta det opp hos privat gynekolog og hør hva de tenker Evt start å tempe så du får en indikasjon på hvordan hormonene dine samspiller. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå