Gå til innhold

Venner uten lappen som tror du er sjåfør.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som har dette problemet: 

Du har sertifikat og bil, men har en eller flere venner som ikke har tatt sertifikatet. Disse sitter stadig på og det virker som de ser på det som en selvfølge at det skal være gratis. En sjelden gang kan de spørre: ‘Vil du ha bensinpenger?» Hvorfor spør dem? Burde det ikke være en selvfølge? Virker nesten som de håper på at du skal si «Neida, du trenger ikke det». Hvis jeg selv sitter på med noen så finner jeg frem pengene for kjøringen, legger dem fra meg og sier takk for kjøringen. 

I tillegg er det ofte slik at de uten lappen kommer på påfunn om vi ikke kan kjøre dit og dit, til steder som gjerne ligger to timers kjøretur unna. Altså fire timer kjøring totalt! Det er jo veldig enkelt å foreslå det når dem selv verken må kjøre den lange turen eller stå for alt av drivstoff og bompenger. 

Jeg har full forståelse for at ikke alle tar lappen av forskjellige grunner, blant annet at det er forferdelig dyrt, men det betyr ikke at man da har rett til å utnytte venner som gratis sjåfør! 

Anonymkode: 649fd...af8

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å legge til i HI at jeg er 32 år og vennene mine som gjør dette er tre år yngre enn meg.

TS.

Skrevet

Her må du gi beskjed med en gang! Det er gøy å kjøre dem med en gang man har fått førerkort, men etter det skal du ikke måtte kjøre rundt på folk.

• Liker 5
Skrevet

Enig. Flaut med voksne uten lappen som tror bil og kjøring er gratis😶 Lappen har de ikke råd til, men spise ute, gå på byen, reise mm har de fint råd til! 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Poppeloppane skrev:

Enig. Flaut med voksne uten lappen som tror bil og kjøring er gratis😶 Lappen har de ikke råd til, men spise ute, gå på byen, reise mm har de fint råd til! 

Der sa du det! Spise ute og shopping har de fint råd til ja. 

TS.

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd å si det til dem, både det med bensinpenger og at du synes det er slitsomt å kjøre lange turer? Jeg må som billøs ærlig innrømme at det er noe jeg ofte ikke tenker på, særlig det siste. Drar vi på lange utflukter sammen er det jo naturlig å dele på utgiftene, men på kortere turer er det ikke nødvendigvis noe som ligger naturlig langt fremme i hjernen. Det henger jo delvis sammen med at de fleste jeg kjenner bare har avfeid det de gangene jeg har spurt - "Jeg skal jo den veien uansett" - og at det ofte er de med bil som insisterer på at vi skal kjøre heller enn å velge alternative reisemetoder, fordi "det er så mye greiere å kjøre", evnt uoppfordret tilbyr å kjøre meg hjem/andre steder når jeg har tenkt å reise kollektivt (hvor jeg uansett har månedskort).

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Daria skrev:

Har du prøvd å si det til dem, både det med bensinpenger og at du synes det er slitsomt å kjøre lange turer? Jeg må som billøs ærlig innrømme at det er noe jeg ofte ikke tenker på, særlig det siste. Drar vi på lange utflukter sammen er det jo naturlig å dele på utgiftene, men på kortere turer er det ikke nødvendigvis noe som ligger naturlig langt fremme i hjernen. Det henger jo delvis sammen med at de fleste jeg kjenner bare har avfeid det de gangene jeg har spurt - "Jeg skal jo den veien uansett" - og at det ofte er de med bil som insisterer på at vi skal kjøre heller enn å velge alternative reisemetoder, fordi "det er så mye greiere å kjøre", evnt uoppfordret tilbyr å kjøre meg hjem/andre steder når jeg har tenkt å reise kollektivt (hvor jeg uansett har månedskort).

Har du lappen? 

Er nettopp det du sier som irriterer så når folk selv ikke kjører bil, at det virker ikke som om de skjønner det. Det er jo noe annet når man skal samme vei som du sier, da er det greit. Men når det er masing om å bli kjørt hit og dit, gjerne hjem også, da blir det veldig irriterende.

TS.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner til dette fenomenet ja, utrolig irriterende med folk som ikke innser at det faktisk ikke er gratis å ha bil og tror man synes det er stas å kjøre dem land og strand rundt.  Frekkeste jeg har opplevd var en kollega av meg for mange år siden.  Han hadde verken lappen eller bil, men bodde sentralt i Oslo i gangavstand til jobben så i hverdagen trang han ikke bil.  Men så skulle han flytte og han spurte meg om hjelp.  Jeg hadde en liten bil som ikke akkurat var egnet som flyttebil, fikk plass til noen esker, kofferter etc, men ikke møbler, så jeg tilbød meg å stille som sjåfør mot at han leide en varebil vi kunne bruke. 

Han visste at bedriften til en slektning av meg hadde varebil, jeg hadde lånt den en gang for å fikse noe for jobben i en "krisesituasjon", og ble skikkelig irritert over at vi ikke kunne låne den.  "De bruker den vel ikke på søndager uansett?"  Nei, de sannsynligvis brukte de den ikke på søndag, men jeg hadde ingen intensjon om å spørre om å låne firmabilen til en slektning for å flytte gratis for kollegaen min.  Det syntes han var skikkelig kjipt av meg.  Å bruke noen hundrelapper på å leie en varebil var heeelt uaktuelt.  

• Liker 4
Skrevet

Kjenner til denne problematikken og ble  etter mange år som gratissjåfør til slutt lei. Grenseløst lei. Og bunker med gamle ukeblader får jeg dessverre ikke kjøpt bensin for så de kan hun beholde selv!

Så jeg bestemte meg for å bruke en spesiell taktikk. Neste gang jeg fikk sms fra hun som ville  at vi skulle dra et spesifikt sted og mingle  (også kunne jo jeg bare stoppe der og der på veien slik at hun fikk gjort sine ærend og fylt bilen min med sure pakkenelliker for det var jo bare så praktisk! Må vite. Og jeg kjøre kjempelang omvei for å hente henne si d e n d e t  l å  j o i l u f t e n a t v a r s å p r a k t i s k o g n æ r m e s t e n s e l v f ø l g e!! ,,,,,så hadde jeg planen klar

Jeg skrev: "Jeg kan dessverre ikke komme meg dit"

Svaret iform av sms kom kjappere enn noensinne" Har du ikke bil??????

Frekkhetens nådegave sier bare jeg.

Anonymkode: 03de7...e6c

• Liker 3
Skrevet

Si nei når de spør om å kjøre til steder langt unna. Evt si at dere må spleise på bensin.

Sitter de bare på, samme strekningen du uansett skal så trenger du ikke be etter penger. 

Kjører du de hjem (omvei), ofte, si at du ønsker litt bensinpenger for det.

Folk vil selvfølgelig prøve seg på gratis skyss! Da må du bare si fra om hva du forventer.

Anonymkode: a3a60...836

• Liker 1
Skrevet

Sett grenser og selv om de betaler er det ingen selvfølge at du skal stille opp som sjåfør. Det har noe med respekten for andres tid også.

Anonymkode: c1221...c47

• Liker 2
Skrevet

Kjenner til denne problemstillingen selv. Det er en uvane å aldri gi bensinpenger. Jeg hadde store problemer da jeg hadde bil fordi venner uten bil stadig ville ha meg til å f.eks kjøre dem hjem etter at vi f.eks hadde vært på kino. "Det tar jo bare 20 minutter til meg", ja, men så må jeg jo også kjøre tilbake, som da blir totalt 40 minutter ekstra kjøring på meg kl. 23 om kvelden. De ga meg stadig dårlig samvittighet for det og det var absolutt ikke greit. 

Anonymkode: 3a2bd...fb0

• Liker 2
Skrevet

"Spleise på bensinen"er helt galt. I mine kretser har det vært normalt å si at jeg tar bensinen, så tar bileieren bilen, men det er også urettferdig. Med dagens drivstoffgjerrige biler blir det bare noe sånt som 65 øre pr. km. Statens satser (4,10 pr. km) syns de fleste er i høyeste laget, men Pasientreiser har en moderat sats som en får om en kjører til sykehus f.eks.: 2,20 pr. km. Det er mer fornuftig å ta utgangspunkt i disse satsene når utgiftene skal deles.

• Liker 1
Skrevet

Neste gang dere skal noen plass og det er en selvfølge at du skal kjøre så sier du:

Jeg kan godt kjøre, men jeg er blakk denne måneden. Turen koster xx kroner i diesel, vippsen min er xxx.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk vil selvfølgelig prøve seg på gratis skyss! 

Anonymkode: a3a60...836

Eh, nei. Voksne folk med helt vanlig folkeskikk vil ikke det. 

• Liker 4
Skrevet

Begynn å drikk øl. Eller si at du drikker. Parker bilen rundt hjørnet, og si at du tok bussen, fordi du hadde lyst på en øl etter kinoturen. Så "ombestemmer" du deg etterpå og sutrer litt over at du var så dum, før du sier farvel og går i retning busstoppet. 

Anonymkode: ab2f9...d13

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at di ikke gidder å ta sg lappen, det er jo unødvendig og dyrt dersom det er bra med kollektivtrafikk i området. Jeg kommer nok aldri til å gidde å skaffe meg bil, har dog lappen, og råd til bil - men jeg trenger det ikke. O

Er da ikke værre enn å si "ja oki vi kan kjøre, da vippser du *antall kr* til meg, for kjøring og utfifter? :D" 

Anonymkode: 128fc...cc3

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Poppeloppane skrev:

Enig. Flaut med voksne uten lappen 

Enig blir kvalm av fattige mennesker som ikke har råd til lappen.

Anonymkode: d649f...a86

• Liker 1
Skrevet

Enten så sier du at du vil ha betalt, at du ikke har tid eller ikke har lyst. 

Eller så sier du at bilen er instans, batteriet står med lader på, har ikke fått på vinterdekk ennå, har drukket, har tatt medisin med varseltrekant på. 

Sier du nei ofte nok finner de fleste snyltere andre verter å leke parasitt på. 

Anonymkode: 5897e...a95

Skrevet

Ble kjent med enn som var sånn. Skulle kjøres hit og ditt, uten å betale bensinpenger. Jeg kuttet henne ut temmelig raskt. Men har en venninne med både lappen og bil, men som forventer at jeg skal kjøre hver j*vla gang vi møtes. Så skal jeg kjøre her også ditt, også skal jeg svippe henne om ditt fordi hun skal ha noe godt å spise på. Jeg må spørre om vi kan bytte på det en gang i blant.  Selv så hater hun mennesker som ikke kan tilby seg å stille opp mer og det skal være unødvendig å måtte si fra om slike ting. Men antar at det kun går en vei. Så det er mange med lappen og bil som også prøver seg og vil slippe unna. Slippe unna betalinger også. Merker jeg blir mektig lei av sånne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...