Gå til innhold

Ta med all arbeidserfaring på CV, eller bare det relevante?

Gjest Anonymus Notarius

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius

Bør man ha med all arbeidserfaring på CV eller bare det som er relevant for jobben man søker på?

Hva bruker dere å gjøre? Tar dere med absolutt alle jobber dere har hatt? Og hvordan arrangerer det i CVen? En bolk for relevant og en bolk for annen erfaring?

Endret av Gjest
la til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle (mer eller mindre) fulltidsjobber du har hatt i voksen alder bør med - alternativet er jo at du får en cv full av hull. Deltidsjobber i løpet av skolegang og studietid kan droppes med mindre det er relevant.

Sett det opp kronologisk, det er det enkleste for den som skal lese det.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
4 minutter siden, Daria skrev:

Alle (mer eller mindre) fulltidsjobber du har hatt i voksen alder bør med - alternativet er jo at du får en cv full av hull. Deltidsjobber i løpet av skolegang og studietid kan droppes med mindre det er relevant.

Sett det opp kronologisk, det er det enkleste for den som skal lese det.

For meg er situasjonen den at jeg har 3 års arbeidserfaring (butikkjobb o.l) etter vgs, deretter studier, og så arbeidserfaring relatert til studiet. Derfor jeg spør, fordi alt jeg har hatt etter studier er relevant erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tre årene etter vgs var fulltidsjobbing - å jobbe var hovedaktiviteten din? Da ville jeg tatt det med. For arbeidsgiver er det vel så viktig å vite at du har drevet med noe i den perioden som hva det er. Skriv det på cven, men det er ikke nødvendig å gå i detaljer eller nevne det i søknaden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

For meg er situasjonen den at jeg har 3 års arbeidserfaring (butikkjobb o.l) etter vgs, deretter studier, og så arbeidserfaring relatert til studiet. Derfor jeg spør, fordi alt jeg har hatt etter studier er relevant erfaring.

Det avhenger nok litt av yrke og hvor du er i yrkeslivet akkurat nå. Innenfor min yrkesretning er det helt vanlig å starte ved året man avsluttet utdanningen. Hvis man er nyutdannet inkluderer man året man startet på utdanningen og all relevant arbeidserfaring i løpet av studiet. 

Anonymkode: fbbf8...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke ramse opp alle tilfeldige deltidsstillinger du hadde som skoleelev eller student. Der kan du heller skrive noe slikt som «2008 - 2014: Ulike sommer- og helgejobber». Men alt du har gjort på full- eller nesten fulltid etter studietiden bør være med. Ellers får du hull i CV-en, og det vil de fleste arbeidsgivere stusse over. Ærlig talt er det første jeg tenker når jeg ser slike huller at arbeidstaker har sittet i fengsel. Det er ikke dermed sagt at arbeidstaker ikke er kvalifisert til den utlyste jobben, men jeg ville som arbeidsgiver stilt spørsmål under jobbintervjuet, og svaret måtte vært både utfyllende og beroligende for å være godt. 

Anonymkode: 4e54f...185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...