Gjest Stjernelill Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Lurer på om det er no tema på deres arbeidsplass om dere skal ha en halvtimes pause eller ikke, i løpet av arbeidsdagen? På min arbeidsplass, jobber vi 7,5 timer, og har dermed betalt pause.. men det er ikke hver dag vi får ta ut pause, evt vi få ta alt fra 10 til 25 min, alt utifra hvor hektisk det er på jobb... i følge arbeidsmiljøloven , så har man krav på 30 min pause om arbeidsdagen overstiger 8 timer, og en har krav på minst en pause i løpe at dagen dersom man jobber i mer en 5 timer... vi som da jobber 7,5 time, havner liksom imellom dette og det er en diskusjon på hva vi har krav på og hva ledelsen gir oss... Hadde dere godtatt å ikke ta ut pause i løpet av arbeidsdagen?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg var i samme situasjon selv da jeg jobbet som servitør. På jobben hos oss var det rett og slett ikke kultur for å ta pause, så jeg følte meg bare uglesett hvis jeg tok det selv. Flere av de andre hadde 3-4 røykepauser hvor de gikk ut i løpet av dagen, mens jeg følte meg utilpass hvis jeg satt meg ned med litt mat i 15 minutter. For en del år siden tok jeg alltid pause, men nå er det effektivisering som gjelder, og da har jeg rett og slett ikke tid. Du har krav på 30 minutters pause, men jeg skjønner det er vanskelig å ta den pausen hvis du egentlig ikke har tid Anonymkode: a7b22...516
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg jobber på sykehus og her er regelen 30 min. pause om en jobber over 6 timer. Før hadde vi betalt pause og jobbet fra 08 til 1530, nå har ubetalt og må gå kl 16. Anonymkode: c4ccb...4b6
fresia Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 har tre jobber og arbeidstiden min varierer fra 6-10 timer. har betalt pause. det betyr at jeg ikke har anledning til å forlate arbeidsplassen, trekke meg tilbake eller spise på eget rom eller kantine. jeg jobber med barn og ungdommer i alle jobbene, og må være tilstede for de selv om jeg spiser så jeg spiser sjeldent uavbrutt den ene jobben er på skole og da spiser jeg bare sammen med elevene i matpausen, mens de andre jobbene er i helsevesenet og da spiser jeg sammen med bruker på den ene og når jeg har tid på den andre. når jeg jobber 10 timer er det nattevakt så da får jeg jo mange pauser og tid til å slappe av, spise osv.
Anciol Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 Jobber i vernet bedrift pga Asperger , så vi har tre pauser om dagen., frokost, lunch og frukt:)
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #6 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg tar pause når jeg vil. Og spiser når jeg vil (om det så er midt i et møte). En arbeidsgiver er som folk flest: livet er for kort til å tilbringe med en dårlig en. Så bytt til en god en. Og i begrepet god inngår «spise når du vil». Husker vi hadde en lærer på ungdomsskolen som sa «gjør hva dere vil i timene, bare hold kjeft og få jobben gjort». Sånn er det i livet også. Får du jobben gjort så kan du spise frokost, lunsj og middag på jobb. Det er, strengt tatt, ikke arbeidsgivers sak hvor ofte du spiser eller driter. Også på jobb. Anonymkode: c58bc...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #7 Skrevet 19. oktober 2017 Nei. Ikke alltid. Noen ganger spiser jeg lunsj på kontoret mitt. Andre ganger tar jeg meg en to timers lunsj i en av kantinene. Anonymkode: 7a1ac...bc6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #8 Skrevet 19. oktober 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar pause når jeg vil. Og spiser når jeg vil (om det så er midt i et møte). En arbeidsgiver er som folk flest: livet er for kort til å tilbringe med en dårlig en. Så bytt til en god en. Og i begrepet god inngår «spise når du vil». Husker vi hadde en lærer på ungdomsskolen som sa «gjør hva dere vil i timene, bare hold kjeft og få jobben gjort». Sånn er det i livet også. Får du jobben gjort så kan du spise frokost, lunsj og middag på jobb. Det er, strengt tatt, ikke arbeidsgivers sak hvor ofte du spiser eller driter. Også på jobb. Anonymkode: c58bc...3fd Dette stemmer forsåvidt men du har krav på pause selv om det alltid er noe å gjøre. Det er arbeidsgiver som må sørge for nok bemanning. Anonymkode: 0b3d7...e22
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #9 Skrevet 19. oktober 2017 Unnskyld meg, men er dette på jobb i gudbrandsdalen, veldre eller i rena eller noe sånn? Hørtes innmari gammeldags ut. Anonymkode: 02121...cb7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 Her har alle som jobber 6 timer eller mer krav på 30 minutt pause, betalt om en ikke kan forlate arbeidsstedet. Jobber en mindre enn dette kan man fortsatt ta pause på ti min. Trodde det var dette Arbeidsmiljøloven sa. Mange ganger dropper jeg å tar lunsj om det er travelt, det er opp til meg selv. Da går jeg gjerne tidligere en annen dag. Anonymkode: 2445e...40d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #11 Skrevet 19. oktober 2017 Hadde aldri godtatt å ta mindre pause enn jeg har krav på. Tar alltid ut pause og tar også småpauser i løpet av dagen og prater med kollegaer. Det er viktig for å unngå stressrelaterte plager og jeg tror man jobber mer effektivt om man har avbrekk enn om man jobber i strekk. Om din sjef og andre kollegaer ikke skjønner dette er det deres problem. Du må uansett tenke på deg selv. Anonymkode: 3a9b5...fac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå