Gå til innhold

Min datter er som meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en konfliktsky person som har lett for å bli offer for andres morsomheter og lyner. Vanskelig for meg å ta igjen, jeg overser heller oppførsel jeg reagerer på. Ser at min datter er blitt akkurat lik. Hun har litt store tenner, noe blant annet bestevenninnen ofte påpeker. Hun har blant annet blitt sammenlignet med en hest. Reagerer ikke utad iallefall.

Skal jeg si fra til venninna, eller overse, lurer jeg på. Kan jo bli ubehagelig for min datter om jeg viser irritasjon og sier ifra. Men jeg har ellers ingenting imot det.

Anonymkode: 1c08d...c41

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en konfliktsky person som har lett for å bli offer for andres morsomheter og lyner. Vanskelig for meg å ta igjen, jeg overser heller oppførsel jeg reagerer på. Ser at min datter er blitt akkurat lik. Hun har litt store tenner, noe blant annet bestevenninnen ofte påpeker. Hun har blant annet blitt sammenlignet med en hest. Reagerer ikke utad iallefall.

Skal jeg si fra til venninna, eller overse, lurer jeg på. Kan jo bli ubehagelig for min datter om jeg viser irritasjon og sier ifra. Men jeg har ellers ingenting imot det.

Si fra! Det er ikke greit å holde på sånn. Selv om din datter ikke reagerer utad, så reagerer hun nok innad :) Det er jo veldig viktig å kunne klare å si ifra. Jeg er konfliktsky selv, men sier ifra når folk erter/mobber. For det er ikke greit. Barnet ditt må kunne si fra..det er jo ikke sunt å være såpass konfliktsky..

• Liker 4
Skrevet

Si ifra, forklar rolig og luk bort venninnas mobbetendens nå. 

Anonymkode: 09d97...b25

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si ifra, forklar rolig og luk bort venninnas mobbetendens nå. 

Anonymkode: 09d97...b25

Men hva ville du sagt? Venninna har selv er fremtredende ansiktstrekk. Har vært fristet til å spørre hva hun ville følt hvis noen kommenterte det. Men føler det blir stygt gjort. Ts 

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 minutes ago, AnonymBruker said:

Men hva ville du sagt? Venninna har selv er fremtredende ansiktstrekk. Har vært fristet til å spørre hva hun ville følt hvis noen kommenterte det. Men føler det blir stygt gjort. Ts 

Er venninnens føleser virkelig viktigere enn ditt barn?

Nå mener jeg selvsagt ikke at du skal mobbe venninnen din.

Endret av trinelise50
  • Liker 2
Skrevet

Du lærer din datter å si ifra. Du har ansvar for at din datter ikke blir like konfliktsky som du selv er.

Anonymkode: d8227...4df

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Kan du ikke bare snakke om det å erte eller kommentere andres utseende uten at det handler om dem personlig? At noen mennesker gjør sånt og at det ikke er ok?

Kan jo dikte opp en historie om noe du har sett eller hørt.Da blir det ikke flaut for din datter og du går ikke på venninnen.

Hvis hun da skulle si noe igjen,så minn henne på det du fortalte?

Gjest NotNaomi
Skrevet
6 minutter siden, trinelise50 skrev:

Er venninnens føleser virkelig viktigere enn ditt barn?

Det kan vel være som hun skriver at det blir flaut for datteren? Og venninnen kan igjen la det gå ut over Ts sin datter. En bør prøve å være litt smart. 

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke akkurat å sette ett godt eksempel om du gjør det.

Men du kan jo kan si i fra når du hører sånt at det ikke er greit og at det kan være sårende. Og du bør snakke med datteren din sånn at hun lærer seg og si i fra om noen er stygge mot henne. Syns også du bør snakke med foreldrene til venninnen hennes sånn at de også kan ta seg en prat med henne.

Endret av Elliespelli
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sagt ifra. Og jeg haddde sagt noe sånt som at det der er ikke fint å si, da kan den andre bli vledig lei seg, tenk om du fikk kommentar på den f.eks lange nesa di, du ville sikkert blitt lei deg og ikke syntes det var hyggelig sagt mot deg.

Uansett om datteren din er bryr seg eller ikke om kommentarene så kan det være viktig for henne at du står opp for henne, og ved at du sier ifra så lærer du hun at det er faktisk greit å si fra når ting ikke er greit.

Datteren min har jeg venninne som kommer med ufine kommentarer, og hører jeg det så sier jeg fra, og lærerer også min datter i hva hun kan si dersom hun får kommentarer på f.eks skolen der jeg da ikke er.

Anonymkode: b14ce...c36

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke akkurat du skal trekke frem noe negativt med jentas utseende, da, det blir jo å dra fram noe hun kanskje enten ikke har tenkt over eller allerede er usikker på. Men du kan si at "det var jo ikke noe fint sagt, andre kan bli lei seg når man sier noe slemt om hvordan de ser ut".

Anonymkode: b5c7a...ebb

Skrevet

Senest i går så jeg en jente poste i en jentegruppe på facebook "Nå orker jeg ikke mer. Nå har jeg blitt kalt hest igjen. Skal spare til plastisk operasjon! Er det noen som har sparetips?" ............. 
Selvom man ikke reagerer utad reagerer man uten tvil innad.... Jeg fikk noen påpekninger ofte i ungdommen selv, og det tærer på meg hver dag som voksen, selvom jeg ikke følte meg direkte mobbet når det ble sagt... 

Snakk med datteren din om grenser og å si i fra og sette på plass, at hun må stå opp for seg selv for det er sjeldent gjennom livet at noen andre gidder det, og forklar at folk er kyniske og trykker andre ned for å løfte seg selv opp og at det sjeldent er sant det de sier men noe de sier bare fordi de vet man vil ta seg nær av det. Sånne folk leter etter "feil" og bruker de for det det er verdt, ting som vanlige folk aldri ville lagt merke til engang eller tenkt over. 
Om ikke datteren din greier å si fra selv så syns jeg helt klar du bør gjøre det, men snakk med henne først og si at om du hører det igjen og hun ikke sier fra så kommer du til å gjøre det.

Anonymkode: 8057e...027

Skrevet

6 timer siden, Minlillesky skrev:

Si fra! Det er ikke greit å holde på sånn. Selv om din datter ikke reagerer utad, så reagerer hun nok innad :) Det er jo veldig viktig å kunne klare å si ifra. Jeg er konfliktsky selv, men sier ifra når folk erter/mobber. For det er ikke greit. Barnet ditt må kunne si fra..det er jo ikke sunt å være såpass konfliktsky..

Det er helt ok for en voksen å gripe inn dersom situasjonen åpenbart går over barnets forventede håndteringsevne (altså type mobbing, trakasering e.l. utført av flere, av fremmede eller av markant eldre (som voksne)). Det er ikke ok å gripe inn i en krangel/ordveksling mellom likesinnede.

I første tilfelle behøves hjelp, hjelp søkes og hjelp gis. I andre alternativ er den eneste lærdommen Ts datter drar av at moren blander seg at hun selv er udugelig til å si fra. Og det er noe en aldri må lære et barn, for det er kjempefarlig når de tror det.

så, Ts: du må enten selv eller med hjelp av andre lære datteren din normal grensesetting. Det vil ta tid, men det må gjøres og det er ditt og pappaens ansvar at det blir gjort. Nå sier du lite om alderen på ungene, men grensesetting lærer barn best før skolealder og en bør starte opp når de er 2-isj år gamle, så start nå, og jobb intensivt. 

Hva enn du gjør: ikke bær ærend for ungen fordi hun blir «flau». Lær henne at det er helt ok å være flau, redd og lite lysten på konflikt, men at en håndterer flauhet og redsel ved å anerkjenne at følelsen er der, og så gjøre tingen en blir flau/redd for likevel. Og at det er helt normalt og noe de aller fleste av oss gjør daglig, og at det er dårlig for vår personlige utvikling å la være. 

Anonymkode: 9c1c8...60c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hvordan du bemerker venninnens ansiktstrekk. Sier du "hvorfor klager du på datteren min, du som har den store/stygge nesa - så mobber du. Men snur du det litt og sier "datteren min blir lei seg når du sier at hun har store tenner, tenk om noen kom og f.eks. sa at du har stor nese", - da vil du bare bruke hennes ansikt som et eksempel på at kommentarer om utseende ikke er greit. Det er ofte slike eksempler fester seg dypere i barn, enn hvis de bare får høre at det er stygt å mobbe.

Hadde det vært meg, ville jeg vært streng når jeg sa det - og jeg ville sagt at jeg gikk videre til foreldrene hennes hvis hun fortsatte. Så ville jeg avsluttet i en hyggelig tone, og sagt at jentene må være snille mot hverandre for å bevare et godt vennskap (og smilt). Da vil venninnen forstå at du "tar henne" for mobbingen, men at du setter pris på at hun er venn med datteren din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...