Gå til innhold

Staten som lyser ut stillinger: hvorfor karakterbok fra barneskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger merke til at Staten som arbeidsgiver når det lyses ut stillinger allerede i jobbsøknaden krever å få vedlagt:

- Attester og referanser 

- Karakterutskrifter fra videregående og ungdomsskolen 

-Karakterbok fra Barneskolen

1. Betyr dette at kun superelite slipper inn i Staten?

2. Kan ikke Staten etterspørre disse tingene først ved innkalling til intervju?

Tør ikke tenke på hvordan intervjuer skjer-kanskje dybde psykoanalyse? 

Anonymkode: c4515...d2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke stilling er dette? Aldri sett det før.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, boblevann skrev:

Hvilke stilling er dette? Aldri sett det før.

Tror det er typisk for Stat og sosialisme? 

Skrevet

Dette høres ikke riktig ut. Hvem er det som har hatt karakterer på barneskolen? 

Anonymkode: 36b02...4b1

• Liker 11
Skrevet

Slutt å tull. Ingen i arbeidsfør alder her til lands har karakterbok fra barneskolen.

Anonymkode: d07fd...12b

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legger merke til at Staten som arbeidsgiver når det lyses ut stillinger allerede i jobbsøknaden krever å få vedlagt:

- Attester og referanser 

- Karakterutskrifter fra videregående og ungdomsskolen 

-Karakterbok fra Barneskolen

1. Betyr dette at kun superelite slipper inn i Staten?

2. Kan ikke Staten etterspørre disse tingene først ved innkalling til intervju?

Tør ikke tenke på hvordan intervjuer skjer-kanskje dybde psykoanalyse? 

Tror du må legge ut link til en slik utlysning for at vi skal tro på dette. I barneskolen her i landet har man ikke karakterer så en karakterbok fra barneskolen blir rimelig vanskelig å legge fram...

• Liker 6
Skrevet

God trolling. Not.

Anonymkode: 7cdc5...0bc

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å tull. Ingen i arbeidsfør alder her til lands har karakterbok fra barneskolen.

Anonymkode: d07fd...12b

Hva snakker du om? Selvsagt hadde vi karakterbok i barneskolen

Skrevet
1 minute ago, Honey Dew said:

Spennende, hvilken årgang tilhører du?

Aldri hørt om dette.

• Liker 6
Skrevet

Link, takk. 

Jeg har sett et par statlig utlysning som ber karakterbok fra videregående. Alle andre fokuserer på høyere utdanning.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ikke karakterbok på barneskolen. Vi fikk "karakter" på noen av prøvene som forberedelse til u. skole, men dette ble ikke registrert noe sted, og hadde ingenting å si i forhold til u. skole. Det var kun ment som en personlig pekepinn for hvordan man lå an. 

Anonymkode: 6310a...647

Skrevet

Karakterbok hadde ikke jeg før på ungdomsskolen - og det er vel fortsatt slik det er i Norge

Skrevet

Karakterer i barneskolen ble det slutt på i 1974. Men skjønner uansett ikke hva arbeidsgiver skal med karakterer fra ungdomsskolen. Det jeg har lært på diverse kurs er at kun karakterer fra høyere utdanning er interessante, videregående kun dersom man ikke har høyere utdanning. 

Anonymkode: 77814...2a3

Skrevet

Vi hadde vurderingsbok, men ikke karakterbok. I vurderingsboka kunne læreren krysse av for Tilfredsstillende eller Kan bli bedre. Jeg har fortsatt min liggende. 

Er det dette du mener med karakterbok TS? 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende, hvilken årgang tilhører du?

Aldri hørt om dette.

Gikk på skolen på 70-tallet

Skrevet

Jeg begynte på barneskolen i 1980, og vi hadde ikke karakterbøker. Bare vurderingsbok med "tilfredsstillende", "kan bli bedre" osv som noen nevner over her.

Men om man ansetter noen som er såpass godt voksne at de gikk på barneskolen på syttitallet eller tidligere, vil jeg tro at de har fått vurderinger (attester osv) i ettertid som er langt viktigere for nåværende arbeidsforhold enn karakterene fra 40 år tilbake...

Anonymkode: e4b0a...05d

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Honey Dew skrev:

1 time siden, Honey Dew skrev:

Gikk på skolen på 70-tallet

Da må du være flere år eldre enn meg. Jeg begynte i første klasse høsten 1977, og som nevnt hadde vi bare vurderingsbøker og ikke karakterbøker. 

Skrevet

Tråden er det reneste sludder. Dette har staten aldri krevd i forbindelse med jobbsøknader, i alle fall ikke de siste 25 årene. 

Anonymkode: 66acc...9cc

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Perelandra skrev:

Da må du være flere år eldre enn meg. Jeg begynte i første klasse høsten 1977, og som nevnt hadde vi bare vurderingsbøker og ikke karakterbøker. 

Begynte i '69

Skrevet

Jeg gikk på folkeskole, og vi hadde ikke karakterbok, derimot avgangsvitnemål (7. klasse). Det ble brukt for å komme inn på 2-årig realskole, og der måtte vi kjøpe karakterbøker, Samme for gymnaset, vitnemålet derifra ble brukt for å komme videre på universitetet. Men ellers har det aldri vært spørsmål etter andre karakterer enn de avsluttende.

Anonymkode: 3d007...0fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...