Gå til innhold

Failsafe kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre her som har spist etter failsafe eller andre lignende metoder?

Jeg driver og manner meg opp til å sette i gang, men kjenner jeg er usikker på hvordan jeg skal starte. Blant snnet hvor lenge jeg bør gå før jeg begynner å teste ut/legge til matvarer. Hvor lenge gikk du? 

Jeg har tenkt å bruke failsafe som grunnopplegg, men planen er å teste ut masse ting samtidig i håp om å få et svar en gang for alle på hva det er jeg reagerer på. Å teste ut ting en og en gjør meg ikke klokere i det hele tatt. 

Her er lista over det jeg har tenkt å dekke: 

• fritt for en grønnsak og to kornslag jeg er allergisk mot

• low fodmap

• vegetarisk

• glutenfritt

• melkefritt (både laktose og kasein)

• lav på fruktose (har fått påvist malabsorpsjon)

• lav på salicylater

• lav på aminer

• lav på glutamat 

• fritt for fruktaner

• fritt for tilsetningsstoffer

Jeg er dessverre ikke glad i grøt, så jeg ser virkelig fram mot enorme mengder grøt av amarant, hirse og ris i lange tider! 😜

Anonymkode: cd785...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ville jeg faktisk ha anbefalt deg å ta kontakt med en ernæringsfysiolog :)  

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Muffen skrev:

Her ville jeg faktisk ha anbefalt deg å ta kontakt med en ernæringsfysiolog :)  

Det har jeg veldig dårlig erfaring med og unngår i det lengste, men du har sikkert rett. Jeg burde nok gjøre det. 

Jeg glemte forresten å nevne at jeg skal legge meg lavt på histaminer også :/

Skrevet

Har du blitt bitt av flått og mistenker kjøttallergi også? Hvis ikke, så hadde du gjort det enklere og sunnere for deg selv hvis du hadde spist kjøtt. Det er ingen som er født allergiske mot kjøtt. De som er allergiske mot kjøtt har blitt bitt av en flått som er bærer av en sykdom som gir livslang kjøttallergi. Fisk og sjømat derimot kan man være allergiske mot, så det ville jeg ikke inkludert. Du vil slite med å få i deg de næringstoffene kroppen trenger med dette kostholdet hvis du i tillegg skal kutte ut kjøtt. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Popc0rn skrev:

Har du blitt bitt av flått og mistenker kjøttallergi også? Hvis ikke, så hadde du gjort det enklere og sunnere for deg selv hvis du hadde spist kjøtt. Det er ingen som er født allergiske mot kjøtt. De som er allergiske mot kjøtt har blitt bitt av en flått som er bærer av en sykdom som gir livslang kjøttallergi. Fisk og sjømat derimot kan man være allergiske mot, så det ville jeg ikke inkludert. Du vil slite med å få i deg de næringstoffene kroppen trenger med dette kostholdet hvis du i tillegg skal kutte ut kjøtt. 

Jeg vet at jeg ikke tåler kjøtt, det har jeg aldri gjort. Det er godt mulig det teknisk sett ikke kan kalles en allergi, men jeg spyr spontant med en gang jeg svelger kjøtt enten jeg vet det er der eller ikke. Sånn har det vært siden jeg var baby. Så akkurat den biten av det er utelukket uansett. 

Skrevet

Kommer jo an på hva som er årsaken til problemene. Det er mageproblem du skal teste ut?

Personlig har jeg mye mageproblemer, men de er ikke knyttet til enkelte matvarer, jeg har bare problem med å bryte ned og få maten gjennom tarmene. Så et utelukkingskosthold hadde ikke endret noe for min del

Anonymkode: 220a1...7de

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på hva som er årsaken til problemene. Det er mageproblem du skal teste ut?

Personlig har jeg mye mageproblemer, men de er ikke knyttet til enkelte matvarer, jeg har bare problem med å bryte ned og få maten gjennom tarmene. Så et utelukkingskosthold hadde ikke endret noe for min del

Mageproblemer (smerter, diaré, oppkast og malabsorpsjon), eksem, elveblest, ødemer, alvorlige nevrologiske problemer, bevegelsesvansker, ledd- og smerteproblematikk, krampeanfall, bevissthetstap, hormonelle problemer, søvnvansker, håravfall... The list goes on. 

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Mageproblemer (smerter, diaré, oppkast og malabsorpsjon), eksem, elveblest, ødemer, alvorlige nevrologiske problemer, bevegelsesvansker, ledd- og smerteproblematikk, krampeanfall, bevissthetstap, hormonelle problemer, søvnvansker, håravfall... The list goes on. 

Har du noen diagnoser?

Nevrologiske problemer kommer gjerne med dysfunksjonell tarm, da tarmen er mye knyttet til nevrologiske signal osv. 

Kjenner en med MS, han har noe lignende gastroparese. 

Legen din hadde ikke noe hjelp å gi? Mageproblemer er som regel et mangelområde innenfor helse og vitenskap. Når det er sagt blir alt mye mer komplisert om du har en sykdom som gir dårlig funksjon i tarmen

Skrevet
På 20.10.2017 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Har du noen diagnoser?

Nevrologiske problemer kommer gjerne med dysfunksjonell tarm, da tarmen er mye knyttet til nevrologiske signal osv. 

Kjenner en med MS, han har noe lignende gastroparese. 

Legen din hadde ikke noe hjelp å gi? Mageproblemer er som regel et mangelområde innenfor helse og vitenskap. Når det er sagt blir alt mye mer komplisert om du har en sykdom som gir dårlig funksjon i tarmen

Jeg har ingen skikkelige diagnoser, nei. Bare eksem uten nærmere spesifisering, astma siden jeg har pustevansker/apneer (selv om de har påvist at de kommer fra hjernen), fibromyalgi siden jeg har så mye smerter (selv om de sier rett ut at de ikke tror jeg har det), restless legs (selv om krampeanfallene rammer hele kroppen), fedme (selv om den overflødige vekta er vann og forsvinner jevnlig i løpet av dager), depresjon siden jeg blir fortvilet av situasjonen og gråter jevnlig hos legen (selv om to psykologer har sagt jeg ikke er det) osv osv. Ingen diagnoser som gir verken svar på noe eller behandlingsmuligheter. Så da må jeg rett og slett finne ut av det selv. 

Skrevet

Sjekk ut Medisinsk Klarsynt av Anthony William, det er den boka som virkelig sier noe om årsaken til sykdommer, hvilken mat man reagerer på, hvorfor, og hva man skal spise. Har en venninne som ble kvitt fibromyalgi med den, og det postes mye nå fra folk som har blitt kvitt eksem og mange andre ting på twitter, instagram og facebook. De poster med bilder av eksem som blir borte.

Anonymkode: 18cdd...019

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen skikkelige diagnoser, nei. Bare eksem uten nærmere spesifisering, astma siden jeg har pustevansker/apneer (selv om de har påvist at de kommer fra hjernen), fibromyalgi siden jeg har så mye smerter (selv om de sier rett ut at de ikke tror jeg har det), restless legs (selv om krampeanfallene rammer hele kroppen), fedme (selv om den overflødige vekta er vann og forsvinner jevnlig i løpet av dager), depresjon siden jeg blir fortvilet av situasjonen og gråter jevnlig hos legen (selv om to psykologer har sagt jeg ikke er det) osv osv. Ingen diagnoser som gir verken svar på noe eller behandlingsmuligheter. Så da må jeg rett og slett finne ut av det selv. 

Er du aktiv og går på turer eller trener? Det kan jo kanskje hjelpe på rastløse ben. 

Hvordan er hverdagen din ellers? Får du nok hvile? Tenker du mye? Har du uoppgjorte følelser i deg? Stresser du mye? Og hvordan er kostholdet ditt før du begynner med dette? Skal legen følge deg opp når du skal teste dette?

Endret av Mass
Skrevet
2 minutter siden, Mass skrev:

Er du aktiv og går på turer eller trener? Det kan jo kanskje hjelpe på rastløse ben. 

Hvordan er hverdagen din ellers? Får du nok hvile? Tenker du mye? Har du uoppgjorte følelser i deg? Stresser du mye? Og hvordan er kostholdet ditt før du begynner med dette? Skal legen følge deg opp når du skal teste dette?

Jeg har ikke rastløse ben. Jeg har krampeanfall med bevissthetstap som rammer hele kroppen. 

Hverdagen min er et helvete. Jeg klarer ingenting. Jeg må passes på og stelles 24/7. Jeg får ikke hvile på grunn av smerter og krampeanfall, jeg får ikke sove på grunn av det samme, hele livet mitt er en kamp for å klare de mest basale ting og ja, du kan trygt si at det hele er vanskelig rent emosjonelt. 

Kostholdet mitt består av grove kornprodukter, masse belgfrukter, en del egg, noe frø og nøtter, kaldpressede oljer, 10-12 enheter grønnsaker om dagen og litt melkeprodukter nå og da. Slik har jeg spist i fem år nå. I andre perioder har jeg spist annerledes. Jeg tror jeg har vært innom alt som eksisterer av dietter og kostholdstyper i håp om å oppleve bedring, men jeg har aldri funnet noen ordentlige svar. Så nå har jeg VIRKELIG tenkt å gjøre det grundig. 

Jeg tror nok ikke legen min kommer til å følge meg opp så nøye angående dette, nei, men jeg tar allerede jevnlige blodprøver på vitaminer etc på grunn av store mangler på både det ene og det andre, så ting vil vel bli fanget opp der. Han setter også opp jevnlige timer (hver andre uke), så merker jeg noe negativt, tar jeg det selvfølgelig opp da. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke rastløse ben. Jeg har krampeanfall med bevissthetstap som rammer hele kroppen. 

Hverdagen min er et helvete. Jeg klarer ingenting. Jeg må passes på og stelles 24/7. Jeg får ikke hvile på grunn av smerter og krampeanfall, jeg får ikke sove på grunn av det samme, hele livet mitt er en kamp for å klare de mest basale ting og ja, du kan trygt si at det hele er vanskelig rent emosjonelt. 

Kostholdet mitt består av grove kornprodukter, masse belgfrukter, en del egg, noe frø og nøtter, kaldpressede oljer, 10-12 enheter grønnsaker om dagen og litt melkeprodukter nå og da. Slik har jeg spist i fem år nå. I andre perioder har jeg spist annerledes. Jeg tror jeg har vært innom alt som eksisterer av dietter og kostholdstyper i håp om å oppleve bedring, men jeg har aldri funnet noen ordentlige svar. Så nå har jeg VIRKELIG tenkt å gjøre det grundig. 

Jeg tror nok ikke legen min kommer til å følge meg opp så nøye angående dette, nei, men jeg tar allerede jevnlige blodprøver på vitaminer etc på grunn av store mangler på både det ene og det andre, så ting vil vel bli fanget opp der. Han setter også opp jevnlige timer (hver andre uke), så merker jeg noe negativt, tar jeg det selvfølgelig opp da. 

Jeg stusset litt over det for restless legs er jo oversatt til rastløse ben, men så at du skrev kramper også - og det høres jo ikke ut som rastløse ben. Men da tenkte jeg på noe annet.

Oi! Dette var mye mer komplisert enn det jeg først oppfattet det som. Jeg kan ikke forestille meg hvordan du må ha det og håper du finner en løsning med dette opplegget så du får en større livskvalitet enn du har nå. Ja om du tar jevnlige blodprøver så vil han nok fange det opp om det er noe. 

Skrevet
1 time siden, Mass skrev:

Jeg stusset litt over det for restless legs er jo oversatt til rastløse ben, men så at du skrev kramper også - og det høres jo ikke ut som rastløse ben. Men da tenkte jeg på noe annet.

Oi! Dette var mye mer komplisert enn det jeg først oppfattet det som. Jeg kan ikke forestille meg hvordan du må ha det og håper du finner en løsning med dette opplegget så du får en større livskvalitet enn du har nå. Ja om du tar jevnlige blodprøver så vil han nok fange det opp om det er noe. 

Jeg har diagnosen restless legs, men jeg har det ikke, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er alle leger enige om, de har bare ikke noe annet å kalle det, så da blir liksom bare diagnosen stående. 

Ja, jeg håper virkelig å finne ut noe med denne dietten. Jeg er desperat, for å si det forsiktig, så jeg skal klare å gjennomføre. Jeg vet jo ikke om det gir resultater, jeg vet jo ikke engang om jeg reagerer på noe annet enn tre enkeltting jeg vet om fra før i tillegg til det med kjøttet, men jeg vet at formen min definitivt varierer veldig og at den er annerledes, om ikke nødvendigvis verre eller bedre, i forbindelse med selskapligheter eller høytider og at fasting ofte får meg til å bli litt bedre. I tillegg er det opplagt MYE som er feil med magen min, men siden det ikke er crohns eller ulcerøs kolitt, ser det ikke ut til at norsk helsevesen bryr seg så mye. Som en eller annen sa lenger oppe i tråden, norsk helsevesen har store mangler når det kommer til mage/tarm. Men det med mat kan jeg i hvertfall gripe tak i selv :) 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har du prøvd et par måneder der du spiser hovedsaklig plantebasert? Dvs ikke egg, melk og en begrenset mengde kjøtt hver uke som ikke er rødt kjøtt? Korn kan påvirke inflammasjon i magen negativt. Mange med mageproblemer har problemer med korn. 

Problemet med diettendring er at det kan ta noen måneder før magen klarer å fikse skade. Man ser i for eks personer med cøliaki kan de ha mageproblemer i flere år etter de kutter ut gluten fordi tarmtottene deres har så stor skade. Nå er forhåpentligvis de andre type mageproblemer ikke så vanskelige å fikse, men ville bare si at det kan ta tid før du blir helt bra. Det er mulig du har en sykdom som gjør at du aldri vil bli helt bra uansett hva du gjør, men at kosthold kan redusere de verste plagene.

Egentlig burde man få lov å gå på intravenøst noen uker i slike tilfeller som hos deg, for at magen kunne få ordnet seg selv før du begynte å spise igjen. Tror det hadde vært en enorm lettelse for de med de mest ektreme plager. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd et par måneder der du spiser hovedsaklig plantebasert? Dvs ikke egg, melk og en begrenset mengde kjøtt hver uke som ikke er rødt kjøtt? Korn kan påvirke inflammasjon i magen negativt. Mange med mageproblemer har problemer med korn. 

Problemet med diettendring er at det kan ta noen måneder før magen klarer å fikse skade. Man ser i for eks personer med cøliaki kan de ha mageproblemer i flere år etter de kutter ut gluten fordi tarmtottene deres har så stor skade. Nå er forhåpentligvis de andre type mageproblemer ikke så vanskelige å fikse, men ville bare si at det kan ta tid før du blir helt bra. Det er mulig du har en sykdom som gjør at du aldri vil bli helt bra uansett hva du gjør, men at kosthold kan redusere de verste plagene.

Egentlig burde man få lov å gå på intravenøst noen uker i slike tilfeller som hos deg, for at magen kunne få ordnet seg selv før du begynte å spise igjen. Tror det hadde vært en enorm lettelse for de med de mest ektreme plager. 

Jeg har mer eller mindre ikke spist kjøtt (verken hvitt eller rødt) på over 40 år. Jeg har tidligere spist hundre prosent plantebasert i over to år sammenhengende og hundre prosent kornfritt i litt over et år. Det eneste jeg merker noen forskjell på er det med kjøtt og hvis jeg får i meg enorme mengder laktose. Plantebasert og kornfri diett var på to ulike tidspunkter, så det gjenstår å se hva som skjer når jeg kutter alt mulig samtidig.

Det med intravenøst var faktisk en veldig smart tanke, men flaks som jeg har, er jeg kjempeallergisk mot en av ingrediensene i intravenøs næring :/

Skrevet

Jeg ville gått til legen, og fått henvisning til spesialister derfra. 

Om du skal kutte ut så enormt mye fra kostholdet ditt, risikerer du mangelsykdommer og feilernæring. Ikke gjør noe så voldsomt uten å høre med legen og få hjelp fra folk som faktisk kan ting. 

Anonymkode: 43785...743

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått til legen, og fått henvisning til spesialister derfra. 

Om du skal kutte ut så enormt mye fra kostholdet ditt, risikerer du mangelsykdommer og feilernæring. Ikke gjør noe så voldsomt uten å høre med legen og få hjelp fra folk som faktisk kan ting. 

Du, den hjelpa uteblir. De sjekker for cøliaki, chrons og ulcerøs kolitt, og når man ikke har noen av delene, "er det vel sånn at man bare må leve med det. Har du prøvd mere fiber?"

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du, den hjelpa uteblir. De sjekker for cøliaki, chrons og ulcerøs kolitt, og når man ikke har noen av delene, "er det vel sånn at man bare må leve med det. Har du prøvd mere fiber?"

Da prøver du en annen lege, og insisterer på å få henvisning. 

Jeg har en venninne som har slitt i åresvis med mageproblemer, og hun måtte stå på som f for å bli tatt seriøst. Men hun fikk hjelp til slutt, etter å ha funnet den rette legen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da prøver du en annen lege, og insisterer på å få henvisning. 

Jeg har en venninne som har slitt i åresvis med mageproblemer, og hun måtte stå på som f for å bli tatt seriøst. Men hun fikk hjelp til slutt, etter å ha funnet den rette legen. 

Jeg blir henvist, men det sjekkes jo bare etter de tre samme tinga igjen og igjen. Jeg vet ikke hvor mange ulike sykehus jeg har vært på for de samme undersøkelsene opp gjennom åra, senest for en måneds tid siden, men jeg har ikke mer cøliaki eller crohns nå enn jeg hadde for 25 år siden. Andre diagnoser forholder de seg ikke til, det sier de rett ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...