Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber natt. En uke av, en uke på. Påsken neste år havner på mi fri uke. I går kunne ei på jobb fortelle meg at venninnen hennes som jobber på motsatt skift, altså natt når vi har fri, har planer om å sykemelde seg i påsken fordi da er hun invitert til fest på trysil hele uken. Altså.... Jeg blir matt jeg. Planlegger å sykemelde seg liksom 🙄

Anonymkode: 62a8b...586

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og dette hadde kjempesammenheng med folk som er sykmeldt på helligdager fordi...? 

Anonymkode: d2364...65e

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke bare å sykemelde seg. Det er en lege som må sykemelde en pasient. Jeg håper og tror legene ikke sykmelder folk over en lav sko.

Anonymkode: 9522a...f74

• Liker 2
Skrevet

Nå et det jo sikkert noen som lyver til legen om forskjellige symptomer også. En lege kan faktisk ikke vite alt hvis pasienten er flink til å lyve og har satt seg inn i forskjellige typer smerter, sykdommer. Selvsagt er det folk som misbruker sykeordningen for alt den er verdt.

• Liker 1
Skrevet

På de 10min man er inne hos en tids-stresset lege, der legen knapt har tatt en titt på journalen før man kom inn, er det nok lett å skaffe seg en korttids sykemelding, ja. Særlig hvis man i utgangspunktet har et utseende som vekker sympati. Er ikke første gangen man hører folk si at de skal sykemelde seg av forskjellige årsaker. 

Anonymkode: 41418...737

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber natt. En uke av, en uke på. Påsken neste år havner på mi fri uke. I går kunne ei på jobb fortelle meg at venninnen hennes som jobber på motsatt skift, altså natt når vi har fri, har planer om å sykemelde seg i påsken fordi da er hun invitert til fest på trysil hele uken. Altså.... Jeg blir matt jeg. Planlegger å sykemelde seg liksom 🙄

Anonymkode: 62a8b...586

Da får du gjøre dine grep. Varsle ledelsen  og Nav. 

Anonymkode: f9410...c13

• Liker 1
Skrevet

Man kan da ikke sykemelde seg selv. Det er leger som sykemelder. 

Anonymkode: 6cda9...ad4

• Liker 1
Skrevet

Man har da egenmeldingsdager fremdeles? Trenger vel ikke gå til legen hvis man påstår at man har omgangssyke i en par-tre dager?

Jeg har en venn som er sykepleier på en liten institusjon, og hadde som oppgave å passe på at det va rnok folk på alle vakter. Folk som ble syke, måtte si fra til ham når de ikke kunne komme på jobb. Han opplevde at folk søkte om fri for f.eks. elgjakt, men fikk nei. Så ble de plutselig syke og kunne ikke komme på jobb AKKURAT de dagene som de hadde bedt om fri på. Det var hele tiden slike ting, i denne stillingen så han veldig godt hvem som ofte meldte seg syke bare de hadde en bitteliten plage, og at det ofte sammenfalt med helligdager/langhelger eller andre dager det er praktisk å ha fri.... Han ble mistenksom og mistroisk på kollegaene sine til slutt, og klarte ikke å sitte så lenge med dette ansvaret. Så nå har han sagt dette fra seg.

Anonymkode: 89eff...e9b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en kollega som sykemelder seg nesten hver gang hun er satt på jobb i helligdager (jobber i helsevesenet), og atpåtil skryter på fb/snap/insta av alt hun foretar seg under denne sykemeldingen. En ting er nå at vår veike sjef som for lengst har skjønt hva som foregår ikke tar grep, men når fastlegen sykemelder henne jul/romjul, påske, pinse, 17.mai, halve sommerferien og skolens høstferie flere år på rad så burde jo han begynne å lure. Faktisk er det så ille at det i turnus er satt opp flere folk på hennes helligdagsvakter, fordi alle vet hun kommer til å få sykemelding og ikke dukke opp. Noen folk eier ikke moral rett og slett. 

Anonymkode: 1875e...25b

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har da egenmeldingsdager fremdeles? Trenger vel ikke gå til legen hvis man påstår at man har omgangssyke i en par-tre dager?

Jeg har en venn som er sykepleier på en liten institusjon, og hadde som oppgave å passe på at det va rnok folk på alle vakter. Folk som ble syke, måtte si fra til ham når de ikke kunne komme på jobb. Han opplevde at folk søkte om fri for f.eks. elgjakt, men fikk nei. Så ble de plutselig syke og kunne ikke komme på jobb AKKURAT de dagene som de hadde bedt om fri på. Det var hele tiden slike ting, i denne stillingen så han veldig godt hvem som ofte meldte seg syke bare de hadde en bitteliten plage, og at det ofte sammenfalt med helligdager/langhelger eller andre dager det er praktisk å ha fri.... Han ble mistenksom og mistroisk på kollegaene sine til slutt, og klarte ikke å sitte så lenge med dette ansvaret. Så nå har han sagt dette fra seg.

Anonymkode: 89eff...e9b

Har sett akkurat det samme. Likevel skal det for all del ikke kuttes i sykelønnsordningen. "For man må jo kunne stole på folk." :sur: Nei, man kan tydeligvis ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...