Gå til innhold

Er der innafor å si nei til å hente andre når det ikke passer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venn som lurte på om jeg kunne hente han. Han hadde ikke råd til taxi, og har vel ikke andre muligheter å komme seg hjem på. Er trossalt kveldstid. Jeg har bil, men vil heller sove for å vær uthvilt til neste dag. Føler meg som en dårlig venn når jeg sier jeg ikke kan hente. 

Alternativt må han gå, og det er langt, over 2 timer. Kontra 40 min med tur/retur bil. 

Er det stygt av meg å si jeg ikke kan? 

Anonymkode: 29a39...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg glatt ikke svart påog lagt meg. Alternativt om det var en venn som stiller opp for meg. Da hadde jeg hentet.

Anonymkode: 222c9...d7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du skal hente fra. Er det fest så kan han gå, er det fra fly etter en begravelse /sykehus ; hent.

Anonymkode: 994dd...b83

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du skal hente fra. Er det fest så kan han gå, er det fra fly etter en begravelse /sykehus ; hent.

Anonymkode: 994dd...b83

Er fra er fly ja, men ikke etter begr/sykehus.

Andre med synspunkt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på vennen. Jeg har en venninne som alltid stiller opp for meg. Henne hadde jeg hentet om det så var midt på natten. Andre venner ville jeg sagt nei til eller ignorert rett og slett fordi de sjelden eller aldri stiller opp for meg.

Omstendighetene har også noe å si. Hadde en venninne ringt meg fordi hun befant seg i ingenmannsland uten mulighet for overnatting eller buss, så hadde jeg hentet. 

Uansett så går det stort sett flybuss/tog så lenge det går fly, så at vedkommende ikke har råd til å ta taxi er en dårlig unnskyldning. Flyplasser av alle steder har stort sett veldig god bussdekning. Noen årsak til at buss er uaktuelt?

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jeg gjort. Folk spør alt for sjelden om hjelp, synes jeg. Når de så spør så trenger de virkelig hjelpen, tenker jeg,

Anonymkode: 0f000...447

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok ha hentet dersom taxi er eneste alternativet. Når du stiller opp for andre i slike situasjoner får du som regel noe igjen for det. 

Hvis det hadde vært snakk om fest hadde det vært ganske uaktuelt med mindre det hadde vært litt spesielle omstendigheter. 

Anonymkode: d1c0a...6c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i all verden? Hadde han ikke en plan for videre transport før han satte seg på flyet?

Jeg er tilhenger av å ansvarliggjøre folk, og har nektet å hente i en liknende situasjon. Ingen plan, ingen krise, men hadde vært så bekvemt om jeg bare kastet alt og ordnet opp. Utrolig nok kom han seg helt fint dit han skulle selv om jeg ikke hentet...

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er en god vewnn så hadde jeg hentet han, alternativene er uaktuelle.

Likevel hadde jeg lurt på hva som hadde skjedd....Kjipt at jeg måtte hente han men noe må jo ha skjedd her og søvn får man hver dag

Anonymkode: d3aad...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, altflyter skrev:

Det kommer an på vennen. Jeg har en venninne som alltid stiller opp for meg. Henne hadde jeg hentet om det så var midt på natten. Andre venner ville jeg sagt nei til eller ignorert rett og slett fordi de sjelden eller aldri stiller opp for meg.

Omstendighetene har også noe å si. Hadde en venninne ringt meg fordi hun befant seg i ingenmannsland uten mulighet for overnatting eller buss, så hadde jeg hentet. 

Uansett så går det stort sett flybuss/tog så lenge det går fly, så at vedkommende ikke har råd til å ta taxi er en dårlig unnskyldning. Flyplasser av alle steder har stort sett veldig god bussdekning. Noen årsak til at buss er uaktuelt?

Går visst ikke buss så sent. Kjenner jeg blir litt irritert, man føler nesten litt presset på å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en venn som lurte på om jeg kunne hente han. Han hadde ikke råd til taxi, og har vel ikke andre muligheter å komme seg hjem på. Er trossalt kveldstid. Jeg har bil, men vil heller sove for å vær uthvilt til neste dag. Føler meg som en dårlig venn når jeg sier jeg ikke kan hente. 

Alternativt må han gå, og det er langt, over 2 timer. Kontra 40 min med tur/retur bil. 

Er det stygt av meg å si jeg ikke kan? 

Om han ikke har andre muligheter å komme seg hjem på så hadde ikke jeg hatt helt hjerte til å si nei. Meen 40 min var noe lang kjøretid da... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går visst ikke buss så sent. Kjenner jeg blir litt irritert, man føler nesten litt presset på å hente.

Om det ikke går buss og han ikke har penger til taxi så ville jeg henta om ingen andre kunne. Han kan ikke gå i 2 timer hjem midt på natta.noe kan jo skje han på veien. Men samtidig undrer jeg... har han virkelug ikke råd til taxi eller syns han bare det er for dyrt å spandere på seg for å komme hjem? Det er jo relevant. Jeg tenker hadde han råd til å reise med fly har han vel råd til taxi og

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde henta. Jeg hadde ikke latt noen gå hjem 2 timer, hverken på dagtid eller kveldstid. Men jeg hadde nok sagt at han kunne spurt litt tidligere, sånn jeg kunne planlagt det. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står han på flyplassen nå eller planlegger han det? Han bør isåfall ha en god grunn som tar et fly uten buss når han ikke har penger til taxi. Her hadde det betydd noe hvor god venn han er. Jeg er for å stille opp for gode venner, men ikke hvis han er en sleiping! Han har satt seg i situasjonen selv. Hvis han spør deg FØR billetten er kjøpt, da er det noe annet. Da spør han bare, uten å sette deg i en klemme.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det handler mest om at taxi er dyrt og ikke tar seg råd. Cirka 300kr i taxi..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det handler mest om at taxi er dyrt og ikke tar seg råd. Cirka 300kr i taxi..

Aha ja da blir det noe annet tenker jeg. Han tenker jo ikke på at det faktisk koster deg å ha bil da. Han kan ikke betale 300 for taxi en gang i jubelåret mens du lett må opp i kanskje 4-500 kr de gangene du må fylle tanken på bilen. Eller andre generelle utgifter du har på bilen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Aha ja da blir det noe annet tenker jeg. Han tenker jo ikke på at det faktisk koster deg å ha bil da. Han kan ikke betale 300 for taxi en gang i jubelåret mens du lett må opp i kanskje 4-500 kr de gangene du må fylle tanken på bilen. Eller andre generelle utgifter du har på bilen.

Sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...