AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Er eurasier førermyke, førerorientert og lettlærte? Samarbeidsvillige? Anonymkode: 714fc...4bd
Rainbow Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg har en på fire år, og jeg vil vel si at de ikke akkurat er kjent for å være veldig samarbeidsvillige. De er jo avla til å være familiehund, og man har forsøkt å få vekk så mye som mulig av jakt, gjet og vokt. De to førstnevnte er ofte essensielle i trening siden man kan belønne med leker som man kan la hunden jakte på og når de har mer gjeteinnsikt vil de være mer opptatt av å følge fører. Så å trene med en eurasier kan være utfordrende. Du må gjøre det verdt det for hunden med veldig bra belønning, og du kan ikke terpe på øvelser. Få repetisjoner og mye pauser. Gjerne trene mye kortere enn alle andre for at ikke hunden skal bli lei og melde seg ut. Når det er sagt finnes det mange undersimulerte eurasiere. De vil gjerne finne på noe, og kan gjøre det bra også. Vi trener rallylydighet med vår, og går litt lydighet og agility som hobby. Han trenger hjernetrim hver dag, men ikke akkurat på nivå med en border collie eller malle. Det er veldig gøy å jobbe med ham, og vi har funnet treningsmetoder og opplegg som har gjort ham mer motivert og interessert. Nå spør han ofte om å få trene. En eurasier tenker gjerne "what's in it for me?" Og gidder ikke jobbe lenge uten belønning. Dermed kan det ta litt tid å perfeksjonere øvelser. Men når de knekker kodene husker de godt og gjør det bra. Nå vet jeg ikke helt hva du legger i "førermyke", men min erfaring er i alle fall at de må trenes positivt og kan bli usikre av krav, straff og konsekvens og sånne kjipe ting som uansett ingen hunder burde oppleve. De er i tillegg veldig knytta til familien sin. Mange bryr seg overhodet ikke om andre mennesker, og mange er enkle å ha med seg rundt overalt fordi det er greit så lenge menneskene hans eller hennes er med. Jeg understreker at dette er basert på min egen erfaring, og ikke noe som gjelder alle individer av rasen eller som beskriver den generelt.
hvermerjeg Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 (endret) Har akkurat samme opplevelse som deg, @Rainbow! Kan vel legge til at et par eurasiere jeg har passet har vært veldig selektiv, på grensa til skeptisk, når det kommer til folk. Vet ikke om dette er noe som ligger i rasen eller om de bare ikke var vant til det, men det er nok som rainbow skriver, de bryr seg ikke så mye om andre mennesker. Veldig herlige hunder, som liker å gjøre ting på egne premisser! Endret 20. oktober 2017 av hvermerjeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå