Gå til innhold

Valp og turgåing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp på 4mnd, men blir ikke klok på hvor mye tur de små tåler. Noe  sier maks 20 minutter, andre sier så lenge de vil. Var i skogen istad (går nesten aldri tur på asfalt), og planen var å ta det i valpens tempo. Valpen snuser og løper, og turen tar ca en time. Plukket valpen opp flere ganger for at hun skulle hvile seg litt, men hun bare spreller og ville ned igjen. Hun elsker å løpe rundt og følge spor hun snuser. Men blir det for mye med en time? Før ga hun mer inntrykk for å bli sliten og viste tydlig når hun ville bli bært. Det gjør hun ikke lenger. 

Anonymkode: 56358...450

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er ikke å måle turen verken i antall minutter eller antall kilometer, men i antall inntrykk. En liten valp trenger ikke fysisk mosjon, men de har stort behov for sosialisering og miljøtrening. Treffer du fire hunder og to joggere på 15 minutter så er det kanskje nok akkurat da. Men du kan gå en time om du treffer færre og valpen får mindre inntrykk.

Generelt sett ville jeg fokusert mest på sosialisering (treffe og bli ordentlig kjent med og trygg på nye hunder ofte, samt også med folk) og miljøtrening (sitte og se på ender, svaner, joggere, syklister, biler, busser, anleggsmaskiner, statuser osv osv...) når de er små. 

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, Tabris skrev:

Det beste er ikke å måle turen verken i antall minutter eller antall kilometer, men i antall inntrykk. En liten valp trenger ikke fysisk mosjon, men de har stort behov for sosialisering og miljøtrening. Treffer du fire hunder og to joggere på 15 minutter så er det kanskje nok akkurat da. Men du kan gå en time om du treffer færre og valpen får mindre inntrykk.

Generelt sett ville jeg fokusert mest på sosialisering (treffe og bli ordentlig kjent med og trygg på nye hunder ofte, samt også med folk) og miljøtrening (sitte og se på ender, svaner, joggere, syklister, biler, busser, anleggsmaskiner, statuser osv osv...) når de er små. 

Takk, da skal jeg tenke over dette isteden for tid og km. Men et annet spørsmål, helt utenfor emnet, hva skal vi gjøre når vi hilser på en hund som begynner å knurre? Har hatt ett par tilfeller, ene pga hun snuset en annen hund bak. Vil ikke at hun skal bli redd for alle andre hunder. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk, da skal jeg tenke over dette isteden for tid og km. Men et annet spørsmål, helt utenfor emnet, hva skal vi gjøre når vi hilser på en hund som begynner å knurre? Har hatt ett par tilfeller, ene pga hun snuset en annen hund bak. Vil ikke at hun skal bli redd for alle andre hunder. 

Hun bør bare få treffe trygge hunder, som er tålmodige med valper. Er det en hundeklubb i nærheten av deg hvor du kan bli kjent med folk og gå turer sammen, f.eks? 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Tabris skrev:

Hun bør bare få treffe trygge hunder, som er tålmodige med valper. Er det en hundeklubb i nærheten av deg hvor du kan bli kjent med folk og gå turer sammen, f.eks? 

Ja det er en i nærheten. Vet ikke hvor aktive de er i den da, men skal sjekke det ut. Hun har hilst på mange hunder som kun har vært positive også heldigvis. Og vi er på valpekurs, der møter hun fire andre hunder av ulike raser. 

Hun er også av en liten og tøff rase, så hun har aldri blitt redd om noen har knurret eller bjeffet. 

Skrevet

Jeg tenker også at jo flere positive opplevelser hun har, jo mer vil de veie opp for de få negative hun får.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...