AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #41 Skrevet 20. oktober 2017 21 timer siden, RoH skrev: God plan :). Mange som lykkes med å starte for seg selv. Vet ikke det med skyhøye forventninger, jeg opplever dagen unge mennesker som svært beviste og med beina godt plantet på jorda. Svært få som starter med høyrisikoprosjekter alla Røkke. Jeg unner dem alt godt å håper de klarer å bevise seg som bedre mennesker enn det min generasjon har kvittert ut med. Snakket senest i dag med en kar som hadde master i IT fra UiO, han jobbet på Kiwi med å stable varer. Jeg synes det er sløsing med menneskelige resurser. Men sånn går det når vi utdanner flere mastergrader enn fagbrev. Tja. Jeg kan være enig i at dagens unge på en del måter er jordnære, men det jeg har erfart er at mange unge ikke er det når det gjelder arbeidslivet. Det er likesom ikke bra nok å starte på "gulvet", selv om det på sikt kan føre til en ennå mer relevant jobb. Jeg kjenner ganske mange, både blant min egen generasjon og de som er yngre som ikke tar andre jobber enn det som er ganske relevant. Det er et dårlig utgangspunkt i dagens arbeidsliv, og kanskje særlig innen teknologi, som forandrer seg så raskt (dermed også behovene for arbeidskraft innen ulike typer arbeid). Har man ikke evnen til å snu seg raskt, lære seg noe nytt ganske raskt, og i en del tilfeller godta å jobbe med noe man ikke nødvendigvis syntes er så relevant eller interessant, så vil man i større grad bli arbeidsløs i denne bransjen. Vi møter konkurranse fra hele verden, og det må man ta innover seg hvis man skal jobbe med teknologi. Jeg kan forstå at det er ekstra kjipt å jobbe på Kiwi når man er master i IT, men man må gjøre det beste ut av det også. Det er langt bedre at han jobber der enn å ikke jobbe i det hele tatt. En jeg kjenner godt, som utdannet seg til ingeniør, måtte fortsette å jobbe i matbutikk i flere år etter han var ferdig. Men det løste seg det også, etterhvert fikk han relevant jobb - til dels fordi han likevel hadde stått på der han jobbet i mellomtiden. Det samme kan ikke sies om de som heller valgte å stå uten jobb i påvente av noe mer relevant. Til din venn vil jeg anbefale å som nevnt; delta i open source prosjekter eller lignende ting, slik at han får erfaring. Eller annen type praksisplass Anonymkode: 0fb17...620 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #42 Skrevet 20. oktober 2017 20 hours ago, AnonymBruker said: Tror ikke du har oversikt. Det er en stor mangel på folk til it bransjen. Jeg har i løpet av et år fått melding/ telefon fra 40+ for å komme til intervju. Dette er innenfor programmering og systemutvikling. Markedet er støvsugd for kompetanse. Det er gode tider og det ser bare ut til å bli mer etterspørsel. Anonymkode: 440c8...7b1 Jeg har samme erfaring. Jeg oppga at jeg ville jobbe med programmering/systemutvikling, og ble mailet og ringt av ca. 25 bedrifter den første uka. Måtte fjerne CVen etter det, for jeg hadde ikke tid å løpe på intervjuer mens jeg jobbet med masteren. Ingen av vennene mine fra studiene har heller hatt problemer med å skaffe jobb. Fatter ikke dette med folk med master i IT som sitter bak kassa på Kiwi? Det utlyses jo kjempemange IT-stillinger hver dag, mange ønsker nyutdannede. Anonymkode: 098b2...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #43 Skrevet 20. oktober 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har samme erfaring. Jeg oppga at jeg ville jobbe med programmering/systemutvikling, og ble mailet og ringt av ca. 25 bedrifter den første uka. Måtte fjerne CVen etter det, for jeg hadde ikke tid å løpe på intervjuer mens jeg jobbet med masteren. Ingen av vennene mine fra studiene har heller hatt problemer med å skaffe jobb. Fatter ikke dette med folk med master i IT som sitter bak kassa på Kiwi? Det utlyses jo kjempemange IT-stillinger hver dag, mange ønsker nyutdannede. Anonymkode: 098b2...d3d Det kommer jo helt an på hva innen IT man har master/annen utdannelse i, IT er et stort fagfelt. Jobber jo i bransjen selv Har man ikke stor tyngde i fagene på sys. utvikling/programmering, så kan man jo heller ikke søke slike jobber (med mindre man har erfaring fra før). I dag er det f. eks. veldig mange som tar "myke" IT utdanninger, som tilnærmer seg fagene man finnen innen humaniora, f. eks. med vekt på design og bruk av forskjellige systemer, uten å nødvendigvis gå inn på hvordan de fungerer og hvordan man kan designe og implementere dem. Anonymkode: 0fb17...620 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #44 Skrevet 20. oktober 2017 Hei, noen tips (Jeg er utdannet teknolog, og snakker ofte med store selskap) 1. Fokuser 100% på relevante jobber. Det vil si, bruk all din energi på nettverking mot dem, samt og nå ut mot de forskjellige arbeidsgiverne. Ja, jeg skjønner at regninger må betales, men dette er en av de få yrkene hvor relevant erfaring er alfa-omega. 2. Hør etter praktikantjobber, internships, osv. 3. Jobb konstruktivt med relevante hobbyprosjekt eller open-source prosjekt. Dersom du ikke har de beste karakteren, så er dette enda mer viktig. 4. Om mulig, vær villig til å flytte på deg. Med IT / Utvikling, så må du bare få en fot innenfor bransjen, slik at du kan opparbeide deg spisskompetanse innen noe. 5. Jobb med CV og søknad. Trim bort alt som ikke er relevant, gjør søknaden mer attraktiv med "hot" teknologi. Ja, det høres litt flåsete ut, men sett deg inn i emner som cloud computing, maskinlære/data science, block chain, og sett dem under "kunnskaper". Lag gjerne noen prosjekt på siden med disse teknologiene. Lag en fin hobby blogg, der du presenterer prosjektene (med link til github) 6. Enda mer nettverking. Ring rundt, hør med alle. 7. Øv på intervju. Les Cracking the code interview, løs problemer på leetcode, og liknende. Finpuss ditt ytre: Dessverre er det mange i IT som er kjempeflinke i faget, men ellers uinteressante som personer. Da går som oftest jobben til den utgående og ekstroverte kandidaten. Anonymkode: 225fb...606 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #45 Skrevet 20. oktober 2017 For å være garantert en fot innenfor i denne bransjen så må du minst ha noen hobbyprosjekter å vise til - enten du er interaksjonsdesigner eller utvikler. Lag deg en egen hjemmeside fra bunnen av og vis frem hva du faktisk kan. Legg ut noe nyttig på github eller lag en portfolio. Utdannelsen i seg selv er ikke verdt så mye. Du må vise at du behersker språk og rammeverk. Anonymkode: 6c358...841 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #46 Skrevet 21. oktober 2017 On 20.10.2017 at 3:16 PM, AnonymBruker said: Det kommer jo helt an på hva innen IT man har master/annen utdannelse i, IT er et stort fagfelt. Jobber jo i bransjen selv Har man ikke stor tyngde i fagene på sys. utvikling/programmering, så kan man jo heller ikke søke slike jobber (med mindre man har erfaring fra før). I dag er det f. eks. veldig mange som tar "myke" IT utdanninger, som tilnærmer seg fagene man finnen innen humaniora, f. eks. med vekt på design og bruk av forskjellige systemer, uten å nødvendigvis gå inn på hvordan de fungerer og hvordan man kan designe og implementere dem. Anonymkode: 0fb17...620 Masteren min er i design, bruk og interaksjon, hvor vi måtte ta humanistiske fag som en del av utdanningen. Fikk jobb som utvikler basert på at jeg tok to (obligatoriske) emner i programmering det første året av utdannelsen. Har mye mer kompetanse innenfor design, men jobber da som systemutvikler lell. Anonymkode: 098b2...d3d
Uni Skrevet 22. oktober 2017 #47 Skrevet 22. oktober 2017 Mine 2 tips: 1. Alle jobber er bedre enn ingen jobb. Søk på alt du tror du har sjans på, og bruk det som springbrett og økonomisk redning til du får mer interessante jobber. Arbeidsgivere vil mye heller ha noen med urelevant erfaring enn noen uten erfaring. 2. Gjør noe på fritiden som kan settes på CV, nesten hva som helst. Programmer noe, lag en website eller flere, vær datasupport for venner og kjente, bli med i et verv\styre på fritiden, delta i en frivillig organisasjon. Dette hjelper en god del, fordi det viser at du har engasjement, energi og ambisjoner. Det siste arbeidsgivere vil ha er en latsabb som bare vil ta ut lønna si og dra hjem. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #48 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg skal flytte og er redd for å ikke få jobb. Jeg har jobb nå, men jeg søkte OVER ALT. Så fikk bare dette ene tilbudet. Skulle egentlig flytte i fjor, og søkte dermed en hel haug med jobber, men fikk ingenting. Så jeg ble i jobben min litt til. Men jeg har ikke tenkt å bli i byen resten av livet. Jeg er også dårlig på å skaffe meg nettverk. Jeg er litt innadvent og noe usosial. Trives med de få vennene jeg har, og har ingen interesse av å skravle med alt og alle. Ikke har jeg lappen eller bil heller. Jeg hadde ikke hatt noe imot å jobbe "på bygda", og pendle en halvtimes tid eller noe, men hvordan skal man komme seg dit uten bil? Jeg er lærer, og har ikke fått jobbtilbud kastet etter meg som det liksom står i media at du får. Hvis du er mattelærer og kunne tenke deg å bo i Nord-Norge eller i en bortglemt bygd innerst i en fjord så får du det. Men vi som ønsker å jobbe i en noe sentral by må sloss om jobbene på lik linje med andre yrker der det er mange søkere. Men jeg skal gjøre en innsats! Om jeg må starte som tilkallingsvikar og luselønn får det være. Skal møte opp/ringe rundt før sommeren og spørre, om jeg ikke får tilbud om noe. Så tenker jeg at jeg etterhvert får være litt masete ang videre jobb. Må bare tre ut av komfortsonen og være litt på. Selv om jeg egentlig hater å forstyrre folk. 😜 Anonymkode: a4c92...09a 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #49 Skrevet 23. oktober 2017 På 19.10.2017 den 9.23, AnonymBruker skrev: Det er faktisk mange jobber som egentlig er "fulle". Arkeologi for eksempel - det er 200 jobber i Norge, og de er tatt. Så utdannes det 15 masterstudenter hvert semester sånn ca. Det går jo ikke. Samme gjelder med andre historiskfilosofisk og samfunnsvitenskapelige fag. Å utdanne folk innen arkiv og bibliotek nå - burde stoppet for 5 år tilbake så hadde kanskje folk fått jobb. Så har man arbeidsinnvandring, og en del der får og jobber innen andre fag. Jeg synes man burde stoppe med endel fag slik at det hadde vært sjanse for å komme i jobb, for det er for mange som utdannes. Anonymkode: 02251...338 Synes politikerne bør legge ned Blindern: kun Waste! Anonymkode: dd6e0...cda
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #50 Skrevet 23. oktober 2017 Har du prøvd hos et konsulentfirma? De søker ofte etter nyutdannede. Du kan også sende dem en åpen søknad om det ikke er noen utlyste stillinger der du bor. Jeg vet om mange som har fått jobb hos webstep som helt ferske ut av informatikk-studiet. Bouvet har også ansatt en del nyansatte oppigjennom, vet jeg. Anonymkode: 03b40...5e8
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #51 Skrevet 23. oktober 2017 Been there. Begynte på ingeniørstudie i en tid hvor det var veldig manko på ingeniører. Så kom nedturen i 2014/2015 og jeg fikk ikke jobb. Det gikk over et år før jeg fikk relevant jobb og nå har jeg nettopp startet i drømmejobben. Har helt greie karakterer. Det løsee seg til slutt Anonymkode: 155f3...604
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #52 Skrevet 25. oktober 2017 Personlighet har mest å si. Tror mange blir så frustrerte av å være arbeidssøker at de mister selvtillitten, dermed fremstiller de oså seg selv dårlig både i søknader og intervjuer. Det er viktig å tro på deg selv og din egen kompetanse. Finn ut hvordan akkurat du kan bidra i en bestemt bedrift. Legg vekt på å formidle dette framfor hva du har studert. Desverre er det også sånn i dag at en mastergrad ikke er så altfor mye verd. Du biurde i tillegg ha enten arbeidserfaring eller i det minste verv for å vise at du har gjort noe annet enn bare å studere. Selv om det å studere i seg selv er beintøft så jobber folk så mye og flittig for tiden at konkurransen blir veldig spisset. Min første tanke da jeg leste innlegget ditt var (desverre) hvorfor har du ikke erfaring? Hvorfor har du ikke tatt noen kurs eller verv på fritiden? Jeg liker ikke at det er sånn, men det er sånn:( Anonymkode: 4c66d...b35
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #53 Skrevet 25. oktober 2017 På 18.10.2017 den 21.15, AnonymBruker skrev: Jeg ble ferdig med en master i sommer og har enda ikke klart å få meg jobb. Jeg har ikke verdens beste karakterer, og har ingen erfaring utover prosjekter fra studietiden. Jeg studerte IT som jeg hele tider hører man trenger folk til, men jeg får jo aldri jobb fordi jeg ikke har erfaring. Jeg blir kalt inn til intervjuer, men får alltid beskjed om at jeg har for lite erfaring. Hvorfor kaller de meg i det hele tatt inn da? Blir så frustrert.. Nå har disse store konsulentselskapene lagt ut jobbannonser ofr nyutdannede neste år så er vel null sjanse for at jeg får jobb der som nyutdannet nå. Anonymkode: 8a710...62b I og med at du har utdanning innen IT så har du gode muligheter for å starte ditt eget lille firma og selge deg inn som konsulent i firmaer. Dersom du ikke får jobb gjennom vanlig søking, kan du opprette jobb selv for å få erfaring. Hvem vet det var slik Steve Jobs i appe og Mark Zuckerberg i facebook begynte. De driver også innen IT. Anonymkode: 278d8...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå