Gå til innhold

Umulig å komme innn på arbeidsmarkedet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius

Nei, man kan ikke forvente lederstillinger, men å "begynne på bunnen" må jo være i ens egen bransje, ellers er det jo ikke noe poeng. Når arbeidsgiverne søker etter folk med erfaring, er det folk med erfaring fra bransjen de søker, ikke folk med erfaring som butikkmedarbeider.

Det er dessverre vanskelig å få jobb for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Nei, man kan ikke forvente lederstillinger, men å "begynne på bunnen" må jo være i ens egen bransje, ellers er det jo ikke noe poeng. Når arbeidsgiverne søker etter folk med erfaring, er det folk med erfaring fra bransjen de søker, ikke folk med erfaring som butikkmedarbeider.

Det er dessverre vanskelig å få jobb for tiden. 

Ja, det bør helst være i egen bransje, men om man ikke får noe annet akkurat da, så er det bedre å ta noe mindre relevant enn å ikke ta noe i det hele tatt. Det å ikke gidde å jobbe fordi det ikke er relevant tar seg ganske dårlig ut, for det er mange jobber (også blant relevante jobber) som har oppgaver som ikke nødvendigvis tilhører fagfeltet. 

Anonymkode: 0fb17...620

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det bør helst være i egen bransje, men om man ikke får noe annet akkurat da, så er det bedre å ta noe mindre relevant enn å ikke ta noe i det hele tatt. Det å ikke gidde å jobbe fordi det ikke er relevant tar seg ganske dårlig ut, for det er mange jobber (også blant relevante jobber) som har oppgaver som ikke nødvendigvis tilhører fagfeltet. 

Ja, selvsagt enig i at erfaring fra noe annet ser bedre ut enn å ha vært ledig. Men det er ofte vel så vanskelig å få seg jobb i bransjer som ikke krever utdanning fordi arbeidsgiverne ikke vil ha søkere med høyere utdanning - de vet at disse forsvinner med en gang de finner noe annet. Og siden det alltid er flust med søkere til jobber som ikke krever utdanning, velger de stort sett noen andre, med mindre man kjenner arbeidsgiver eller noen av de andre ansatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har det vært lenge. Selv hadde jeg svært gode resultater å vise til etter studiene, men jeg fikk likevel ikke relevant jobb, og det gjorde heller ikke mine venner. Det er mye rart vi var innom og jobbet med, for man måtte ta det man kunne få. 

Det er imidlertid disse jobbene som gjør at vi alle nå sitter i relevante stillinger. Tar man en jobb og gjør en god innsats, så teller det når man søker neste jobb, uansett hva det er! At man er serviceminded, har evne til å jobbe selvstendig og er godt likt av både kolleger og ledelse, ja det betyr mye! Og steg for steg kan man bevege seg mot en god, relevant stilling. 

Vil virkelig anbefale kundesentere i større bedrifter. Det er en god mulighet til å vise seg frem, og til å jobbe seg oppover, steg for steg. Veldig mange jeg kjenner jobbet seg opp fra det, og har nå gode jobber i samme firma de begynte på "bunnen" av. 

Men gjør man en dårlig jobb... ja det er det verste du kan gjøre mot deg selv! Det blåser bort alle muligheter til å jobbe seg oppover, både i det firmaet, eller når man tar med seg attesten derfra og skal søke noe annet. 

Jeg har alltid krevd av meg selv at jeg skal levere over forventet, selv om jeg ikke likte jobben. Det har lønnet seg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle skal heller ikke ha jobb.

Anonymkode: a477c...488

Idiotsvar. 

Folk må kunne forsørge seg selv og sine barn :)  Vi har også huslån å betjene..

Anonymkode: a6b6d...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ferdig med en master i sommer og har enda ikke klart å få meg jobb. Jeg har ikke verdens beste karakterer, og har ingen erfaring utover prosjekter fra studietiden. Jeg studerte IT som jeg hele tider hører man trenger folk til, men jeg får jo aldri jobb fordi jeg ikke har erfaring. Jeg blir kalt inn til intervjuer, men får alltid beskjed om at jeg har for lite erfaring. Hvorfor kaller de meg i det hele tatt inn da? Blir så frustrert..
Nå har disse store konsulentselskapene lagt ut jobbannonser ofr nyutdannede neste år så er vel null sjanse for at jeg får jobb der som nyutdannet nå.

Anonymkode: 8a710...62b

Er det bare mangel på erfaring som er problemet ville jeg tatt kontakt med et seriøst firma og spurt pent om å få praksisplass hos de i noen måneder for å opparbeide deg et erfaringsgrunnlag. Eventuelt få relevant arbeidspraksis gjennom NAV. :)

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
50 minutter siden, puffy123 skrev:

Er det bare mangel på erfaring som er problemet ville jeg tatt kontakt med et seriøst firma og spurt pent om å få praksisplass hos de i noen måneder for å opparbeide deg et erfaringsgrunnlag. Eventuelt få relevant arbeidspraksis gjennom NAV. :)

lykke til

Dessverre ser arbeidsgivere ofte på erfaring fra praksisplass som negativt. Flere undersøkelser har vist at arbeidsgivere var mer negative til praksisplass hos NAV enn til ledighet. 

https://www.forskningsradet.no/prognett-finnut/Nyheter/_Arbeidspraksis_mot_sin_hensikt/1253995642895&lang=no

https://frifagbevegelse.no/far-praksis-men-ikke-jobb-6.158.33384.d08cfcba36

http://www.hioa.no/index.php/hioa/vitenogpraksis/Velferd-og-arbeidsliv/NAV-tiltak-gjoer-det-vanskeligere-aa-faa-jobb

Veldig synd at det er slik, men det er visst realiteten. Vil derfor ikke anbefale noen å bli utplassert av NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble ferdig med en master i sommer og har enda ikke klart å få meg jobb. Jeg har ikke verdens beste karakterer, og har ingen erfaring utover prosjekter fra studietiden. Jeg studerte IT som jeg hele tider hører man trenger folk til, men jeg får jo aldri jobb fordi jeg ikke har erfaring. Jeg blir kalt inn til intervjuer, men får alltid beskjed om at jeg har for lite erfaring. Hvorfor kaller de meg i det hele tatt inn da? Blir så frustrert..
Nå har disse store konsulentselskapene lagt ut jobbannonser ofr nyutdannede neste år så er vel null sjanse for at jeg får jobb der som nyutdannet nå.

Anonymkode: 8a710...62b

Jeg har master i it, ferdig i sommer som var. Ingen relevant erfaring fra før. La ut cv på finn. Dagen etterpå ble jeg nedringt av folk som ville ha meg på intervjuer. La ikke ut karakteter, bare litt om fagene jag hadde tatt og hva jeg liker å jobbe med.

Anonymkode: 098b2...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig. Men har helst evnen til å tenke selv, ikke leve etter hva jeg blir fortalt jeg skal tro på.

De fleste av oss sitter nok dypt nede i hulen og ser kun lyset fra bålet på veggen. De dummeste av oss tror faktisk at de ser på solen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Dessverre ser arbeidsgivere ofte på erfaring fra praksisplass som negativt. Flere undersøkelser har vist at arbeidsgivere var mer negative til praksisplass hos NAV enn til ledighet. 

https://www.forskningsradet.no/prognett-finnut/Nyheter/_Arbeidspraksis_mot_sin_hensikt/1253995642895&lang=no

https://frifagbevegelse.no/far-praksis-men-ikke-jobb-6.158.33384.d08cfcba36

http://www.hioa.no/index.php/hioa/vitenogpraksis/Velferd-og-arbeidsliv/NAV-tiltak-gjoer-det-vanskeligere-aa-faa-jobb

Veldig synd at det er slik, men det er visst realiteten. Vil derfor ikke anbefale noen å bli utplassert av NAV.

Okei, kanskje det andre rådet mitt kan være til hjelp da 😊 Hvis du får praksis privat igjennom en bedrift. Det kan være feks en eller to dager i uken samtidig som at man har en urelevant jobb ved siden av.

Men til TS; har du vurdert å flytte for å få jobb? Jeg flyttet fra sør i Oppland til Finnmark for å få relevant jobb. Nå har jeg mye relevant erfaring så jeg stiller sterkere på jobbmarkedet sørpå 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man ikke jobb, så får man søke utenfor eget geografisk område, andre typer jobber eller ta en mer relevant (tilleggs)utdannelse. Også mulig å starte litt for seg selv i det små. Er man f. eks. utdannet systemtuvikler innen it, så kan man starte med noen open source prosjekter, få litt erfaring, og så ta enkeltoppdrag som selvstendig. IT er - fordi mange av oppgavene kan utføres fra hvor som helst, og derfor møter konkurranse fra hele verden i større grad enn andre bransjer - en tøff bransje, men det er mulig å få jobb dersom man er dyktig og står på. 

For joda - verden er "klar" for en, men det innebærer ikke at drømmejobben står klar. Men dagens yngste arbeidstakere som nettopp er ferdig med utdanning har skyhøye forventninger. Men det har aldri vært slik at man kan forvente drømmejobben med en gang. Noen få greier det hvis man har ekstremt gode resultater, godt nettverk og sylspiss utdannelse, men det er faktisk ikke det vanlige. Man må finne seg i å begynne på bunn, noe som for IT utdannede kan dreie seg om en ren supportstilling eller noe som ikke nødvendigvis er ekstremt relatert til sys. utvikling (hvis det er det man har utdannet seg innen). 

God plan :).

Mange som lykkes med å starte for seg selv.

Vet ikke det med skyhøye forventninger, jeg opplever dagen unge mennesker som svært beviste og med beina godt plantet på jorda. Svært få som starter med høyrisikoprosjekter alla Røkke. Jeg unner dem alt godt å håper de klarer å bevise seg som bedre mennesker enn det min generasjon har kvittert ut med. 

Snakket senest i dag med en kar som hadde master i IT fra UiO, han jobbet på Kiwi med å stable varer. Jeg synes det er sløsing med menneskelige resurser. Men sånn går det når vi utdanner flere mastergrader enn fagbrev.    

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig. Men har helst evnen til å tenke selv, ikke leve etter hva jeg blir fortalt jeg skal tro på.

Det finnes flere nyanser her. Om du vokser opp i en familie og slekt som er positive til at du skal ta utdanning og at alt ordner seg etter skole, så er det ingen grunn til å tro noe annet. Da jeg vokste opp for noen år tilbake var holdningen hos familie, bekjente og blant mennesker på VGS at man nærmest kunne ta den utdanningen man ville og lykkes. Mottoet var "vil du, så får du til". Om du ville bli skuespiller mot alle odds ville du klare det bare du jobbet hardt nok. Selvsagt var det få som hadde så urealistiske drømmer, men resten av oss trodde da selvsagt at uansett om vi studerte biologi, IT, sykepleier, fysikk, samfunnsvitenskap, politikk osv osv, uansett hva vi studerte ville vi få jobb etterpå. Ingen sa noe annet, og som ukjente i abreidsliv tenker man kanskje ikke så mye over tilbud og etterspørsmål når det gjelder arbeidskraft.

Tror voksne glememr ganske raskt hvor lite slike ting de tenkte på da de selv var yngre. Det er litt som å kjøre bil, har du aldri tatt i en bil aner du ikke hvor bremsen er. Men når du har lært å kjære er det selvsagt hvor bremsen er og du synes alle andre er dumme som ikke vet det en gang, selv om du en gang var så "dum" også. 

Å vite hvilke type yrker og jobber som er fylt er ikke noe en 19-åring klar til universitetet har peiling på. De færreste voksne vet en gang hvor man trenger arbeidskraft. 

Anonymkode: 17153...743

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, RoH skrev:

Kom deg inn på bygningsautomasjon her blir det mye jobber i tiden fremover. Du trenger ikke mer enn et par år til for en master i dette. IT sektoren er allerede full.  

Tror ikke du har oversikt. Det er en stor mangel på folk til ut bransjen. Jeg har i løpet av et år fått melding/ telefon fra 40+ for å komme til intervju.

Dette er innenfor programmering og systemutvikling. Markedet er støvsugd for kompetanse. Det er gode tider og det ser bare ut til å bli mer etterspørsel.

Anonymkode: 440c8...7b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du har oversikt. Det er en stor mangel på folk til ut bransjen. Jeg har i løpet av et år fått melding/ telefon fra 40+ for å komme til intervju.

Dette er innenfor programmering og systemutvikling. Markedet er støvsugd for kompetanse. Det er gode tider og det ser bare ut til å bli mer etterspørsel.

Fint og høre. De referansen jeg har sliter innenfor denne sektoren som nyutdannede. Mulig de ikke er like flinke som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idiotsvar. 

Folk må kunne forsørge seg selv og sine barn :)  Vi har også huslån å betjene..

Idiotsvar fra deg.

Alle skal ikke ha jobb, da det er mange andre måter å ha inntekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å jobbe frivillig for å skaffe arbeidserfaring? Jeg vet at rødekors i Bergens området har i samarbeid med bibliotekene data kurs for eldre. De har også kodeklubb for ungdommer og en girlteck klubb for å skape engasjemang hos jenter med teknologi. Ta kontakt med slike organisasjoner og meld deg til å hjelp til. Om det ikke finnes slike kurs i nærområde ditt, start et. Det vil se veldig bra ut på din cv.

Har du vurdert å "holde vitnemålet ditt" ferskt? Da er det ikke lengre et år siden du var ferdig på skolen, men at du utvider hva du kan mens du søker på jobb. 

Jeg vet at petroleumsindustrien har mingle møter hver mnd, gjennom en organisasjon SPE. det er møter for studenter og de i jobb. Finnes det lignende ting for din industri? 

Har du fått profesjonell hjelp til å skrive cv og søknad? 

Vet det er drit å søke jobb, men du får ingen jobb om du ikke prøver :) Gi noen av forslagene i tråden en sjangs. Du klarer det!

Anonymkode: dbd6a...297

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Idiotsvar fra deg.

Alle skal ikke ha jobb, da det er mange andre måter å ha inntekt på.

Du mener altså at NAV er alternativet?

Tror jeg har hørt nok nå..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså at NAV er alternativet?

Tror jeg har hørt nok nå..

Du greier ikke å forestille deg andre inntektsalternativer enn NAV...?

Tror det er like greit du gir deg nå ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, RoH skrev:

Fint og høre. De referansen jeg har sliter innenfor denne sektoren som nyutdannede. Mulig de ikke er like flinke som deg. 

Vel. Jeg har fått denne kontakten etter ca 8 måneders arbeidserfaring. Det er noe vanskeligere å få første jobben. Når jeg var nyutdannet søkte jeg vel i et par måneder, fikk greit endel intervjuer. Jeg anbefaler å jobbe med et eget prosjekt eller to der du utfører noe som det er behov for eller som du synes kan være morsomt. Det er viktig å bruke kunnskap du har fått men også gå endel videre, lære mye i prosjektet. Hvis du har gjennomsnitts karakterer eller litt over men mer jeg det er viktigere å jobbe med egne prosjekter enn å sikre toppkarakterer. Av erfaring ville de jeg var på intervju hos se på koden jeg hadde skrevet for å se Ann kunnskapsnivået . Det viser også at du har stor interesse for faget og å lære. Jeg fikk selv en dårlig karakter på bacheloroppgaven noe som ingen av de 5-6 jeg var hos intervju brydde seg noe om.

Hvis du sikter deg inn for å bli systemutvikler så sett igang å lage et eget prosjekt. Push det til Github.

Det er gode tider i bransjen kan jeg forsikre deg om. Happy coding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk praksis i en periode for erfaring og en fot i døra? 

Anonymkode: 40900...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...