AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Del Skrevet 18. oktober 2017 Jeg ble ferdig med en master i sommer og har enda ikke klart å få meg jobb. Jeg har ikke verdens beste karakterer, og har ingen erfaring utover prosjekter fra studietiden. Jeg studerte IT som jeg hele tider hører man trenger folk til, men jeg får jo aldri jobb fordi jeg ikke har erfaring. Jeg blir kalt inn til intervjuer, men får alltid beskjed om at jeg har for lite erfaring. Hvorfor kaller de meg i det hele tatt inn da? Blir så frustrert.. Nå har disse store konsulentselskapene lagt ut jobbannonser ofr nyutdannede neste år så er vel null sjanse for at jeg får jobb der som nyutdannet nå. Anonymkode: 8a710...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #2 Del Skrevet 18. oktober 2017 Vikarbyråer. Anonymkode: ec6c9...493 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Del Skrevet 18. oktober 2017 Det er ikke nok jobber til alle. Anonymkode: a6b6d...a06 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #4 Del Skrevet 18. oktober 2017 Altså.. problemet her, er at "høyere utdannende", de går rett til toppen. Bare fordi du har en master, så må du fortsatt begynne på bunnen. Slik får du deg erfaring også får du brukt erfaring + utdanning for å få drømmejobben senere. Søk litt lavere og noe som er relevant. Vil du jobbe på en restaurant så er kafè og kantine første skritt. Mat er mat og du har kunnskapen til å drive et kjøkken. Men du mangler erfaring. Mange er superflinke på skolen, men suger i arbeidslivet. Og motsatt. Erfaring er viktig av en grunn. Det behøver ikke alltid være direkte yrkeserfaring. Det å beherske kassaapparat i en kafè vs i butikk er samme ulla. Det å kunne et IT system en plass som kanskje ikke er ditt yrkesmål. Er fortsatt erfaring som er relevant for ditt yrkesmål. Du har erfaring og du har referanse for din jobbkompetanse. Men det er få som havner rett på topp etter skole. Så du må finne noe relevant, men behøver ikke å være direkte på samme nivå som den jobben du ønsker. Anonymkode: 1b6dd...1bd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #5 Del Skrevet 18. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble ferdig med en master i sommer og har enda ikke klart å få meg jobb. Jeg har ikke verdens beste karakterer, og har ingen erfaring utover prosjekter fra studietiden. Jeg studerte IT som jeg hele tider hører man trenger folk til, men jeg får jo aldri jobb fordi jeg ikke har erfaring. Jeg blir kalt inn til intervjuer, men får alltid beskjed om at jeg har for lite erfaring. Hvorfor kaller de meg i det hele tatt inn da? Blir så frustrert..Nå har disse store konsulentselskapene lagt ut jobbannonser ofr nyutdannede neste år så er vel null sjanse for at jeg får jobb der som nyutdannet nå. Anonymkode: 8a710...62b Det jeg har markert vet du ikke før du har prøvd. Fordelen din er at du har eksamenspapirer. Du er ferdig utdannet og har mastergraden din. Du kan starte i morgen. De trenger ikke vente inntil du er ferdig med studiene. Gi det en sjanse. Søk. Om du ikke får jobb av det så er ingentng endret, men om du får jobb så er alt endret. Hva har du å tape på å søke? Ikke så mye. Hva har du å vinne? En jobb og en ny tilværelse. Søk! Anonymkode: f1240...bfa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #6 Del Skrevet 19. oktober 2017 Så har vi meg da, som også har en master, men som gikk arbeidsledig i ett år og som ikke fikk noen ting. Når man er introvert så funker det ikke å ha en jobb der man må være ekstrovert. Så jeg gikk via kurs på NAV og er i arbeidstrening og snart ett år nå. Så stiller med utdanning OG litt erfaring. Har snakket med ei som jobber som vikar som sier at man må søke på ALT man tror man kan, men man kan ikke tro at man får lederjobb med en gang. Kanskje må man jobbe "på gølvet" eller gå via vikarbyråer, men via vikarbyråer så er det en del ting som heller ikke er ok. Anonymkode: 02251...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mithrandates Skrevet 19. oktober 2017 #7 Del Skrevet 19. oktober 2017 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ble ferdig med en master i sommer og har enda ikke klart å få meg jobb. Jeg har ikke verdens beste karakterer, og har ingen erfaring utover prosjekter fra studietiden. Jeg studerte IT som jeg hele tider hører man trenger folk til, men jeg får jo aldri jobb fordi jeg ikke har erfaring. Jeg blir kalt inn til intervjuer, men får alltid beskjed om at jeg har for lite erfaring. Hvorfor kaller de meg i det hele tatt inn da? Blir så frustrert.. Hva i IT er det du har studert da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #8 Del Skrevet 19. oktober 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nok jobber til alle. Anonymkode: a6b6d...a06 Alle skal heller ikke ha jobb. Anonymkode: a477c...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 19. oktober 2017 #9 Del Skrevet 19. oktober 2017 Det er noe dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 19. oktober 2017 #10 Del Skrevet 19. oktober 2017 Kom deg inn på bygningsautomasjon her blir det mye jobber i tiden fremover. Du trenger ikke mer enn et par år til for en master i dette. IT sektoren er allerede full. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #11 Del Skrevet 19. oktober 2017 1 minutt siden, RoH skrev: Kom deg inn på bygningsautomasjon her blir det mye jobber i tiden fremover. Du trenger ikke mer enn et par år til for en master i dette. IT sektoren er allerede full. Det er faktisk mange jobber som egentlig er "fulle". Arkeologi for eksempel - det er 200 jobber i Norge, og de er tatt. Så utdannes det 15 masterstudenter hvert semester sånn ca. Det går jo ikke. Samme gjelder med andre historiskfilosofisk og samfunnsvitenskapelige fag. Å utdanne folk innen arkiv og bibliotek nå - burde stoppet for 5 år tilbake så hadde kanskje folk fått jobb. Så har man arbeidsinnvandring, og en del der får og jobber innen andre fag. Jeg synes man burde stoppe med endel fag slik at det hadde vært sjanse for å komme i jobb, for det er for mange som utdannes. Anonymkode: 02251...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 19. oktober 2017 #12 Del Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er faktisk mange jobber som egentlig er "fulle". Arkeologi for eksempel - det er 200 jobber i Norge, og de er tatt. Så utdannes det 15 masterstudenter hvert semester sånn ca. Det går jo ikke. Samme gjelder med andre historiskfilosofisk og samfunnsvitenskapelige fag. Å utdanne folk innen arkiv og bibliotek nå - burde stoppet for 5 år tilbake så hadde kanskje folk fått jobb. Så har man arbeidsinnvandring, og en del der får og jobber innen andre fag. Jeg synes man burde stoppe med endel fag slik at det hadde vært sjanse for å komme i jobb, for det er for mange som utdannes. Anonymkode: 02251...338 Definitivt, vi går ut av ett eller annet mastergradstudie å forestiller oss at nå er verden klar for oss, så viser det seg at vi har driti på draget, starter med 400 000 i gjeld og står egentlig like godt skolert som da vi kom ut av barnehagen. "lavtstatusyrkene" som kassahjelp på Rimi buttikmedarbeider osv kan du bare glemme, her kommer det til å bli en skrell på 100 000 arbeidstakere neste 5 årene, sjåføryrket likså, men her har vi jo alt blødd til utlendinger i flere år, så her er nok den verste skrellen gjort for nordmenn. Det offentlige har foreløpig tatt unna med 20-30 000 nye arbeidsplasser i adm årlig, men dette kommer til å stoppe opp. Da står vi igjen med hard core fag. Dvs at en faktisk må lære seg noe produktivt, ikke bare å supporte de som produserer / eller beskatte disse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 19. oktober 2017 #13 Del Skrevet 19. oktober 2017 Problemet er, som flere her peker på, at vi utdanner flere enn det er bruk for i arbeidslivet. Paradokset er at overkvalifiserte folk med Master får ikke jobb i lavtlønnsyrker, fordi arbeidsgiver vet at du bare kommer til å ta jobben til du finner noe bedre. Men det finnes håp. Det viktigste jeg har lært i utdannelsesjungelen er "It's not what you know, it's who you know that matters". Du må skaffe bekjentskaper og knytte kontakter som kan ordne jobb til deg. Dette er omtrent tabu i Norge, der man går rundt og tror at det er karakterene som teller mest. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #14 Del Skrevet 19. oktober 2017 11 minutter siden, RoH skrev: Definitivt, vi går ut av ett eller annet mastergradstudie å forestiller oss at nå er verden klar for oss, så viser det seg at vi har driti på draget, starter med 400 000 i gjeld og står egentlig like godt skolert som da vi kom ut av barnehagen. "lavtstatusyrkene" som kassahjelp på Rimi buttikmedarbeider osv kan du bare glemme, her kommer det til å bli en skrell på 100 000 arbeidstakere neste 5 årene, sjåføryrket likså, men her har vi jo alt blødd til utlendinger i flere år, så her er nok den verste skrellen gjort for nordmenn. Det offentlige har foreløpig tatt unna med 20-30 000 nye arbeidsplasser i adm årlig, men dette kommer til å stoppe opp. Da står vi igjen med hard core fag. Dvs at en faktisk må lære seg noe produktivt, ikke bare å supporte de som produserer / eller beskatte disse. 2 minutter siden, Knirke skrev: Problemet er, som flere her peker på, at vi utdanner flere enn det er bruk for i arbeidslivet. Paradokset er at overkvalifiserte folk med Master får ikke jobb i lavtlønnsyrker, fordi arbeidsgiver vet at du bare kommer til å ta jobben til du finner noe bedre. Men det finnes håp. Det viktigste jeg har lært i utdannelsesjungelen er "It's not what you know, it's who you know that matters". Du må skaffe bekjentskaper og knytte kontakter som kan ordne jobb til deg. Dette er omtrent tabu i Norge, der man går rundt og tror at det er karakterene som teller mest. Japp. At man ikke forstår dette selv, er og blir en gåte. Anonymkode: a477c...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #15 Del Skrevet 19. oktober 2017 3 minutes ago, Knirke said: Men det finnes håp. Det viktigste jeg har lært i utdannelsesjungelen er "It's not what you know, it's who you know that matters". Du må skaffe bekjentskaper og knytte kontakter som kan ordne jobb til deg. Dette er omtrent tabu i Norge, der man går rundt og tror at det er karakterene som teller mest. Som igjen gjør det vanskelig for oss som ikke er flinke til nettverksbygging. Tabu og tabu, jeg har gått et par jobbsøkerkurs og nettverksbygging har blitt fremhevet som noe av det viktigste for å få jobb. Anonymkode: ec6c9...493 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 19. oktober 2017 #16 Del Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Japp. At man ikke forstår dette selv, er og blir en gåte. Anonymkode: a477c...488 Det er det ikke. Vi blir oppdratt til å tro på enhjørninger. SÅ vi tror på det. Når det viser seg at verden er et slemt og ondskapsfullt sted å være kommer dette brått på de fleste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #17 Del Skrevet 19. oktober 2017 Akkurat nå, RoH skrev: Det er det ikke. Vi blir oppdratt til å tro på enhjørninger. SÅ vi tror på det. Når det viser seg at verden er et slemt og ondskapsfullt sted å være kommer dette brått på de fleste. Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: a477c...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoH Skrevet 19. oktober 2017 #18 Del Skrevet 19. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: a477c...488 Da har du nok levd med svært kloke mennesker rundt deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #19 Del Skrevet 19. oktober 2017 1 minutt siden, RoH skrev: Da har du nok levd med svært kloke mennesker rundt deg. Mulig. Men har helst evnen til å tenke selv, ikke leve etter hva jeg blir fortalt jeg skal tro på. Anonymkode: a477c...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #20 Del Skrevet 19. oktober 2017 31 minutter siden, RoH skrev: Definitivt, vi går ut av ett eller annet mastergradstudie å forestiller oss at nå er verden klar for oss, så viser det seg at vi har driti på draget, starter med 400 000 i gjeld og står egentlig like godt skolert som da vi kom ut av barnehagen. "lavtstatusyrkene" som kassahjelp på Rimi buttikmedarbeider osv kan du bare glemme, her kommer det til å bli en skrell på 100 000 arbeidstakere neste 5 årene, sjåføryrket likså, men her har vi jo alt blødd til utlendinger i flere år, så her er nok den verste skrellen gjort for nordmenn. Det offentlige har foreløpig tatt unna med 20-30 000 nye arbeidsplasser i adm årlig, men dette kommer til å stoppe opp. Da står vi igjen med hard core fag. Dvs at en faktisk må lære seg noe produktivt, ikke bare å supporte de som produserer / eller beskatte disse. Får man ikke jobb, så får man søke utenfor eget geografisk område, andre typer jobber eller ta en mer relevant (tilleggs)utdannelse. Også mulig å starte litt for seg selv i det små. Er man f. eks. utdannet systemtuvikler innen it, så kan man starte med noen open source prosjekter, få litt erfaring, og så ta enkeltoppdrag som selvstendig. IT er - fordi mange av oppgavene kan utføres fra hvor som helst, og derfor møter konkurranse fra hele verden i større grad enn andre bransjer - en tøff bransje, men det er mulig å få jobb dersom man er dyktig og står på. For joda - verden er "klar" for en, men det innebærer ikke at drømmejobben står klar. Men dagens yngste arbeidstakere som nettopp er ferdig med utdanning har skyhøye forventninger. Men det har aldri vært slik at man kan forvente drømmejobben med en gang. Noen få greier det hvis man har ekstremt gode resultater, godt nettverk og sylspiss utdannelse, men det er faktisk ikke det vanlige. Man må finne seg i å begynne på bunn, noe som for IT utdannede kan dreie seg om en ren supportstilling eller noe som ikke nødvendigvis er ekstremt relatert til sys. utvikling (hvis det er det man har utdannet seg innen). Anonymkode: 0fb17...620 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå