AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Er det saksbehandlere eller andre her som VET noe om hvordan det blir fremover for oss som rammes av de nye reglene? Jeg har hatt AAP i seks år og har en fysisk sykdom det er mulig å bli frisk av men det vil ta mer tid. Jeg vil ikke over på uføretrygd og det kan jeg vel heller ikke få siden det er mulighet for å bli frisk. Har snakket med saksbehandleren min og hun vet ikke, men sier at saksbehandlere i andre deler av landet har vært på kurs og fått mer informasjon, så da spør jeg her. Anonymkode: acda2...482 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #2 Skrevet 18. oktober 2017 Vi har fått beskjed om at ingenting er sikkert enda, og at det vil bli overgangsregler for alle som er på AAP, altså, som har fått det innvilget før 1. januar 2018. Det er ingen som vet hvordan reglene blir enda. Ikke hos oss, i alle fall. Anonymkode: 0aabc...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Skrevet 18. oktober 2017 12 minutes ago, AnonymBruker said: Vi har fått beskjed om at ingenting er sikkert enda, og at det vil bli overgangsregler for alle som er på AAP, altså, som har fått det innvilget før 1. januar 2018. Det er ingen som vet hvordan reglene blir enda. Ikke hos oss, i alle fall. Anonymkode: 0aabc...1d7 Tusen takk for svar Hva vil det uthevede si? Er det overgangsreglene dere enda ikke vet noe om? Anonymkode: acda2...482
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #4 Skrevet 18. oktober 2017 Vedtaket mitt går forresten ut 22 desember så det begynner å bli skummelt dette... Anonymkode: acda2...482
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #5 Skrevet 18. oktober 2017 Du kan jo bli ufør. Som ufør så har du jo mulighet til å starte å jobbe igjen. Og da kan du starte ganske gradvis for å se hva du klarer. Anonymkode: 2e7c8...798
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #6 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg er i samme situasjon. I sommer mente saksbehandler at det beste for meg ville være uføretrygd (fordi det kan settes på pause/stanses helt når jeg blir fra igjen, og fordi det er mindre jobb for Nav å starte opp uføretrygd igjen dersom jeg skulle få tilbakefall etter å ha begynt i jobb), men nå hadde sjefen hans gitt beskjed om heller å holde folk på AAP fordi det vil bli så mange nye uføretrygdede til neste år og at det ville bli for mange (forstod det som om de har noen slags maxkvote). Saksbehandleren min sa også at det vil bli mulighet til å få AAP forlenget med ett år, to ganger. Altså at max. er ut 2019. Anonymkode: aaa48...656 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 19 minutes ago, AnonymBruker said: Du kan jo bli ufør. Som ufør så har du jo mulighet til å starte å jobbe igjen. Og da kan du starte ganske gradvis for å se hva du klarer. Anonymkode: 2e7c8...798 Hvis man skal få innvilget ufør kan det vel ikke være noen sjanse for å bli frisk? Jeg vil uansett aller helst ikke over på ufør. 4 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg er i samme situasjon. I sommer mente saksbehandler at det beste for meg ville være uføretrygd (fordi det kan settes på pause/stanses helt når jeg blir fra igjen, og fordi det er mindre jobb for Nav å starte opp uføretrygd igjen dersom jeg skulle få tilbakefall etter å ha begynt i jobb), men nå hadde sjefen hans gitt beskjed om heller å holde folk på AAP fordi det vil bli så mange nye uføretrygdede til neste år og at det ville bli for mange (forstod det som om de har noen slags maxkvote). Saksbehandleren min sa også at det vil bli mulighet til å få AAP forlenget med ett år, to ganger. Altså at max. er ut 2019. Anonymkode: aaa48...656 Takk for svar Interessant. Har du også fått AAP i mer enn fem år til sammen allerede (altså den nye maksgrensen)? Anonymkode: acda2...482
Gjest making.a.mess Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 Hva er egentlig forskjellen i utbetaling på aap og ufør? Det står at begge deler er 66% av tidligere inntekt, men hvorfor tror jeg da at ufør er mye mindre enn aap?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #9 Skrevet 18. oktober 2017 2 minutes ago, Mrs.Purdey said: Hva er egentlig forskjellen i utbetaling på aap og ufør? Det står at begge deler er 66% av tidligere inntekt, men hvorfor tror jeg da at ufør er mye mindre enn aap? Det vet jeg ikke. Uføre får ikke mindre utbetalt enn oss på AAP. Penger er ikke årsaken til at jeg ikke vil over på ufør. Anonymkode: acda2...482 1
Gjest making.a.mess Skrevet 18. oktober 2017 #10 Skrevet 18. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke. Uføre får ikke mindre utbetalt enn oss på AAP. Penger er ikke årsaken til at jeg ikke vil over på ufør. Anonymkode: acda2...482 Jeg tenkte sånn generelt.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #11 Skrevet 18. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man skal få innvilget ufør kan det vel ikke være noen sjanse for å bli frisk? Jeg vil uansett aller helst ikke over på ufør. Takk for svar Interessant. Har du også fått AAP i mer enn fem år til sammen allerede (altså den nye maksgrensen)? Anonymkode: acda2...482 Ja, har hatt AAP siden det ble innført. Jeg var også helt imot å søke uføretrygd, men hadde flere samtaler med saksbehandler i sommer om det, og det er ikke fullt så ille som man tror. Det betyr ikke at man har gitt opp å bli frisk. Og slik jeg har forstått det er det enklere å begynne med deltidsjobb eller studier med uføretrygd enn AAP. Saksbehandleren min la det frem som om den eneste forskjellen i hverdagen er at man slipper meldekort, og det kan jo være greit. Hehe Anonymkode: aaa48...656 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #12 Skrevet 18. oktober 2017 29 minutes ago, AnonymBruker said: Ja, har hatt AAP siden det ble innført. Jeg var også helt imot å søke uføretrygd, men hadde flere samtaler med saksbehandler i sommer om det, og det er ikke fullt så ille som man tror. Det betyr ikke at man har gitt opp å bli frisk. Og slik jeg har forstått det er det enklere å begynne med deltidsjobb eller studier med uføretrygd enn AAP. Saksbehandleren min la det frem som om den eneste forskjellen i hverdagen er at man slipper meldekort, og det kan jo være greit. Hehe Anonymkode: aaa48...656 Hehe, det er akkurat de innvendingene jeg har hatt også! At man liksom kaster inn håndkleet og gir opp å bli frisk Godt poeng med meldekortene! Anonymkode: acda2...482
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå