Gå til innhold

Trenger gode studie-råd fra flinke studenter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Først og fremst; 

Jeg vil satse på høye karakter, helst A men en B er også bra nok, så om du er en student som sier deg selv fornøyd med en C eller D, ikke gidd å skrive en gang. Skriver ikke dette for å være frekk, men fordi at jeg vil helst ha råd fra de menneskene med de karakterene jeg selv sikter etter.

Jeg lurer på hvordan dere legger opp lesingen. Når står dere opp, hvor mange dager i uken leser dere, hvor mange timer om dagen leser dere? Hvordan lærer dere best? Deres tips til å skrive prosjektoppgaver? Tips til forelesninger? Når starter eksamensperioden deres? Hvordan leser dere i eksamensperioden? 

Anonymkode: fbe1a...ca0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er masterstudent, så satser på at jeg kvalifiserer. 

Jeg leser fem-seks dager i uka. Hvor lenge varierer, men jeg er alltid forberedt til forelesning. Det kan være alt fra to til seks timer per dag, litt ettersom hvor stressa jeg er og hvor krevende tekstene er. Jeg bruker å highlight og/eller skrive notater. Har jeg hjemmeeksamen i faget, bruker jeg å highlighte viktige ting eller å skrive notater med referanser til sidetall, slik at litt av jobben fram til eksamen er gjort. Har jeg skoleeksamen, så skriver jeg grundige notater også skriver jeg om forelesningsnotatene mine slik at de blir litt mer leselige og oversiktlige til eksamenspuggingen. 

Jeg lærer best ved å jobbe grundig med stoffet, skrive notater, og møte opp i alle/de fleste forelesningene og ta gode notater der. 

Når det kommer til obligatoriske innleveringer og skriving av vitenskapelige artikler, anbefaler jeg deg å lese litt på eksempler, se litt på pensumartikler du syns er gode, være NØYE med referanser, og gå over teksten din og fiks på den etter den er ferdigskrevet. Det kommer til å være mange setninger som må rettes opp, pluss en haug med småfeil. 

I eksamensperioden varierer det på type fag. Fag du er god i, trenger du gjerne ikke å jobbe like mye med. Men jeg anbefaler deg å skrive om notatene dine, det er kanskje kjedelig, men det er bra repetisjon, og les masse på dem. For guds skyld, ikke ta skippertak. Det er et helvete, og det er mye vanskeligere å få gode karakterer slik. Når du står opp og hvor mye du leser må du se an på hvordan du lærer og på dagsformen. Trenger du mye søvn, så sov lengre og jobb senere. Er hodet tåkete så tar du pause, eller tar kveld. Spis normalt, drikk masse vann (og kaffe!), og ta pause når du trenger det. 

Anonymkode: ab4eb...4d7

Skrevet

Når står dere opp? Mellom halv seks og seks; 40 min går med til å gå tur med hunden, så tar jeg buss klokken ni til forelesning. Har da god tid om morgenen, og leser sjeldent da. "Lader opp" til dagen i stedet.

Hvor mange dager i uken leser dere? Leser hver dag - men varierer hvor mye. Er jeg veldig sliten eller ligger greit i forkant får jeg ikke dårlig samvittighet av å ta meg en dag fri.

Hvor mange timer om dagen leser dere? Det er som sagt varierende. I helgene starter jeg dagen med frokost, tur og deretter lesing i et par timer, så tar jeg resten av dagen fri (ca fra elleve -tolv og utover). Prøver å ikke snu døgnet så mye i helgene. Ellers leser jeg en times tid på vei til skolen (på kollektivtransport), og ca en til to timer i løpet av dagen etter at jeg har kommet hjem (sitter omtrent aldri på lesesal, trives best hjemme mtp konsentrasjon). Setter på en timer med total-målet jeg ønsker å nå, feks 2t 15 min. Så tar jeg en pause når jeg kjenner at jeg behøver det, men setter da nedtellingen på pause fram til jeg starter arbeidet igjen.

Hvordan lærer dere best/tips til forelesninger? Jeg lærer absolutt best ved å skrive selv/tegne noe eller forklare noe fra scratch. Måten jeg går fram med det meste er:
1. Se igjennom powerpoint til forelesning
2. Lokalisere det mest relevante i boka og lese dette
3. Se noen YouTube-filmer om emnet/emnene
4. Forelesning hvor jeg noterer
5. Kombinere notater fra forelesning og powerpoint og med disse ferdigstille notatene i en bok jeg fører alt inn i. Denne bruker jeg som oppslagsbok senere.
6. En uke eller to eller fire senere (kommer an på når jeg har hatt det og når jeg har tid), setter jeg av litt tid og skriver så mye som mulig om emnet fra hukommelsen. Så ser jeg på de ferdige notatene mine etterpå og ser om jeg har glemt noe/gjort noe feil.

Alt det overnevnte er ikke på samme dag. Ofte forbereder jeg meg til forelesning så mye som tre dager i forveien; foreleserne er flinke til å legge ut info i god tid.

Ps: I noen tilfeller bruker jeg en teknikk hvor du lager "hukommelsespalass". Det fungerer supert når du feks skal huske rekkefølgen på noe med litt utfordrende navn, slik som alle ledd i Sitronsyresyklusen feks. Anbefaler å søke det opp, og lese mer om hukommelsesteknikker i feks Memo eller Moonwalking med Einstein. Veldig nyttig!

Anonymkode: 7f44d...782

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når står dere opp? Mellom halv seks og seks

Når legger du deg om kveldene? 

Anonymkode: 1269f...6aa

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når legger du deg om kveldene? 

Anonymkode: 1269f...6aa

.. skal gå og legge meg nå - men kommer til å lese litt på senga (ikke studierelatert). Så skal sove om kanskje 20 min. I går la jeg meg halv elleve, men en gang mellom ti og halv tolv. 

Skrevet

Jeg har fått både A og C. Det som skiller er:

-Hvor mye jeg jobbet med oppgaver sammen med andre

-At jeg jobbet jevnt gjennom hele semesteret og var forberedt til forelesninger

-At jeg likte faget og foreleseren vaer flink

Det første punktet er absolutt viktigst. Delta i en kollokvie med flinke folk og løs oppgaver.

Jer er ferdig nå, men studerte jus.

Anonymkode: 5d6b4...0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...