Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat bestilt meg sonoline c doppler. Er bare 13 uker på vei, kan jeg høre hjertelyden med dopplene nå? Og er vel ikke så lurt å bruke de for ofte? Kan det være til noe skade for fosteret? 

Anonymkode: 135af...929

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I uke 13 skal det være mulig å finne hjertelyden ja. Finn videoer på you tube sånn at du vet hva du skal høre etter. Din egen puls og babyens hjertelyd kan lett forveksles om man ikke har hørt hjertelyd før.

Man vet ikke om det kan skade fosteret, så alt med måte.

Anonymkode: 46cbb...a56

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I uke 13 skal det være mulig å finne hjertelyden ja. Finn videoer på you tube sånn at du vet hva du skal høre etter. Din egen puls og babyens hjertelyd kan lett forveksles om man ikke har hørt hjertelyd før.

Man vet ikke om det kan skade fosteret, så alt med måte.

Takk for svar! Men er det noe annerledes med kjøpa doppler vs de til jordmoren? Altså mer skadelig? Tenker jeg tester det ut max en gang i mnd. Babyen må få mitt fred også. :) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Men er det noe annerledes med kjøpa doppler vs de til jordmoren? Altså mer skadelig? Tenker jeg tester det ut max en gang i mnd. Babyen må få mitt fred også. :) 

Nei dopplerne bruker samme teknologi så jordmor bruker ikke tryggere foppler enn det du kjøper selv. Eneste som kan være forskjell er billig og dyr, altså bedre kvalitet om du legger litt mer penger i en. Jeg hadde en billig i det ene av mine svangerskap, den hadde mye bakgrunnsstøy, så var ikke alltid så lett å skille lydene. Kjøpte en dyrere i neste og den var mye bedre å høre med.

Skrevet

I første svangerskap fant vi alltid hjertelyden med doppleren, og den var gull verdt de gangene jeg var bekymret (særlig etter en blødning i uke 22, hvor føden ikke ville ta meg inn for å sjekke om det fortsatt var liv i magen siden det da var så tidlig. Alternativet til doppler hadde da vært å være bekymret i 3 uker til neste kontroll hos lege eller ringe jordmor på helsestasjonen og spørre om å få komme inn) 

I dette svangerskapet har jeg nå nådd uke 23, og har kun testet doppleren 3 ganger siden det kun var på andre forsøk vi fant hjertelyden. Så da hjelper det jo ingenting på eventuelle bekymringer. 

Anonymkode: af4a8...e1b

Skrevet

Etter å ha opplevd at fastlegen ikke fant lyden med sin doppler i uke 18 så skal jeg definitivt aldri ha hjemmedoppler... Alt var fint, men hun klarte ikke treffe riktig. Hadde fått såååå noia om det skjedde hjemme :( For min del større fare for bekymring enn for beroligelse tror jeg. Doppler varmer opp fostervannet og skal ikke brukes lenge eller ofte. Derfor vil ikke leger/jordmøde lete lenge etter hjertelyden heller, for det er ikke bra. UL er sånn sett bedre, så hadde heller kostet på meg en UL time før OUL, og ellers overlatt leting etter hjertelyd til lege/jordmor.

Skrevet

Det er nok mulig å finne den nå men ikke bli stresset/bekymret om du ikke gjør det, det kan være litt tidlig. Den bør ikke brukes for ofte eller for lenge av gangen men litt i ny og ne går fint :) 

Skrevet
2 minutter siden, Jolanda skrev:

Det er nok mulig å finne den nå men ikke bli stresset/bekymret om du ikke gjør det, det kan være litt tidlig. Den bør ikke brukes for ofte eller for lenge av gangen men litt i ny og ne går fint :) 

Men jeg bruker sikkert noen minutter på å forbåpentligvis finne hjertelyd. Hvor lenge ca er innafor å bruke om gangen? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg bruker sikkert noen minutter på å forbåpentligvis finne hjertelyd. Hvor lenge ca er innafor å bruke om gangen? 

Jeg vet ikke om det er noen fasit på det, men jeg prøver i hvert fall å bare høre i et halvt minutt til et minutt når jeg først finner hjertelyden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...