Gå til innhold

Sykemelding ved ivf pga stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har tre mislykkede ivf forsøk bak meg, skal nå i gang med nr 4. Jeg har jobbet fullt hele veien, bare hatt fri i forbindelse med uttak/innsett. Første gangen mista jeg i uke 5, men gikk på jobb selv om jeg hadde spontanabort og smerter. Det var tøft. Jeg har en stressende jobb i helsevesenet, er helt utslitt etter en arbeidsdag, og kjenner nå at jeg ikke har noe å gå på lenger. Er også bekymret for at stresset påvirker fertiliteten min. Det er så ille nå, at jeg vurderer faktisk å ta sykemelding enten gradert eller 100% for å få slappet av litt under prosessen. Samtidig kjenner jeg at det sitter ganske langt inne å be om en sykemelding fordi jeg er så stressa av å prøve å bli gravid. Hadde jeg hatt en roligere jobb så hadde det sikkert vært lettere, men min arbeidssituasjon er vanskelig å få gjort noe med, det er konstant for få folk på jobb (noe som gjør at jeg får dårlig samvittighet med tanke på eget sykefravær). Hvordan takler dere andre å være i jobb i prøveperioden?

Anonymkode: be253...173

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kanskje tenkt litt på om det er smart å be om sykelemelding om du ikke er så syk at du ikke fungerer.

Man kan selvsagt bli sykemeldt av utmattelse eller psykiske ting. Men jeg hadde tenkt at det er smart å holde ut om graviditet er målet, fordi en trenger å ha rettigheter dersom du skulle bli skikkelig dårlig som gravid.

Ei venninne av meg ble først utmattet av andre årsaker, og ble gravid når det var begrensettid igjen av rettigheter(hun hadde vært gradert sykemeldt stort sett, aldri fullt) - og hun måtte gå på jobb i enhver tilstand som gravid. 

Nå var hun stort sett i OK form, men kastet opp noe voldsomt - og hadde hun fått noen andre symptomer(som hun slapp unna) så hadde hun jo stått uten mulighet for sykemelding. 

Jeg hadde forsøkt å finne andre metoder for avslapping først, og så sett det litt an.

Jeg spurte forøvrig legen om dette med sykemelding pga IVF og fikk til svar at det i utgangspunktet ikke gav grunnlag for sykemelding. En SA gir jo grunn om man er dårlig - jeg ble sykemeldt fordi jeg blødde såpass at jeg ikke kom meg helt ut av hus(og var utslitt av andre grunner og).

Men - om du sliter såpass i hverdagen at du ikke klarer jobbe så er du jo syk uavhengig av IVF.

Anonymkode: a1c3b...390

Skrevet

Jeg synes absolutt det er grunn for å be om en sykemelding når du er så stresset og totalt utslitt. Når man jobber i en jobb hvor det er svært vanskelig å tilrettelegge så blir det fort sykemelding. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: 6e71b...5e3

• Liker 2
Skrevet

Husk at gradert sykemelding likestilles med fulltidsykemelding når det gjelder  varighet. Altså om du  blir 20% sykemeldt, og forblir det i ett år, har du brukt opp hele sykepengeretten. Dette til tross for at du har jobbet 80% hele veien. Da må du jobbe fult i hele 26 uker for igjen å ha rett på sykepenger. Som en over her skriver kan det være sårbart når du blir gravid å ikke har rett på sykepenger. Så dette er noe jeg ville tatt i betraktning.  Men kan jo være at gradert sykemelding  for en kort periode vil være tilstrekkelig.  Lykke til ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...