Honningmor Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Som overskriften sier - når hadde dere første/skal ha første svangerskapskontroll? Jeg var innom helsestasjonen min da jeg var 8 uker på vei og fikk da beskjed om komme til svangerskapskontroll i uke 19! "Sorry, har ikke tid før da".. Så jeg bestilte legetime slik at jeg i det minste kunne ta blodprøver og sikt i uke 12, men der gjorde de ikke noe som helst ut over det. Er det bare meg, eller er ikke det litt i seineste laget!?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #2 Skrevet 18. oktober 2017 Hadde det likedan, eller min time hos jordmor var i uke 20 eller 21. Men det var andre graviditeten så følte ikke at det var noe jeg gikk glipp av. Men det kan det være greit å ta en tur til innom legen for å bestille time til ordinær ultralyd, om det ikke er gjort allerede. Anonymkode: 8ee2b...86e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Skrevet 18. oktober 2017 Det er vanlig at man må vente litt på time til jordmor ja, men det er heller ikke noe poeng at man må gå til jordmor så tidlig i svangerskapet. Hadde første svangerskapskontroll i uke 8 hos fastlegen, nå er det rundt uke 12 man vil ha gravide inn for å ta blodprøven. Da søkte vi også fødeplass (Oslo), bestilte time til OUL og fylte ut helsekort. Anonymkode: 0ad1c...251
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #4 Skrevet 18. oktober 2017 Var innom legen så fort jeg fant ut om graviditeten. Så fikk jeg time hos jordmor i uke 7, legetime igjen i uke 12. Bestilte meg tidlig ultrlayd i uke 12 som jeg betalte selv. Deretter time hos jordmor 17. Nå er jeg i uke 20 og har ny time hos jordmor og lege allerede i neste uke. Så syns det hørtes ut som altfor dårlig oppfølging på deg. Anonymkode: 156eb...275 1
Miss.Wildfox Skrevet 18. oktober 2017 #5 Skrevet 18. oktober 2017 Tok blodprøver rundt uke 10-12 og første møte med jordmor ved OUL, deretter oppfølging hos jordmor fra uke 24.
PositivPessimist Skrevet 18. oktober 2017 #6 Skrevet 18. oktober 2017 Syns også det høres ut som dårlig oppfølging. Uansett om det er første graviditet eller en er mer "erfaren", så er det mange spørsmål som kan dukke opp. Mange plager og innimellom også en og annen komplikasjon. Jordmor er som regel litt vanskeligere å få mange kontroller hos, dessverre. Men hos legen skal du i utgangspunktet få akkurat så mange du trenger. De har jo ei liste over hvilke uker du skal inn til time, men om der er noe utover det, er der bare å ta kontakt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #7 Skrevet 19. oktober 2017 Det er ganske vanlig at første kontroll er i uke 12, siden det er da man tar blodprøver, og også vanlig at det bare blir blodprøver, urinprøve, rask utfylling av helsekortet, og dett er dett. Normalt sett er da neste kontroll OUL i uke 17-19, og så neste kontroll igjen i uke 24. Jeg var til jordmor i uke 16 også, da de hadde som praktsis at de ville ha gravide inn før uke 16. Men det er nok ikke normalen. Det var forøvrig en veldig grei time, fikk stilt masse spørsmål. Anonymkode: 9f7a5...46e 1
Anneline80 Skrevet 19. oktober 2017 #8 Skrevet 19. oktober 2017 Hadde første svangerskapskontroll med blodbrøver osv. hos legen i uke 11, så til jordmor uke 18 og så ny legekontroll uke 23 her. OUL midt i uke 19. Var også til privat ultralyd tidligere i svangerskapet.
Arkana Skrevet 19. oktober 2017 #9 Skrevet 19. oktober 2017 Dette høres ganske vanlig ut for en frisk gravid som forventer et normalt svangerskap. Det er få kontroller i starten.
våren14 Skrevet 19. oktober 2017 #10 Skrevet 19. oktober 2017 Hadde den da jeg var typ 12+3 eller noe... Men det gjøres jo bare to ting: fylle ut helsekort (ikke dødsviktig så tidlig...) og ta blodprøver (de bør nok tas!). Neste kontroll hos lege er ikke før i uke 24, så jeg hadde ikke stresset om de ikke hadde tid før i uke 19 så lenge blodprøvene ble tatt og vurdert i uke 12/13. Er liksom ikke så my action så tidlig i svangerskapet...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #11 Skrevet 19. oktober 2017 Jeg hadde normal oppfølging. Jeg valgte JM der det var mulig da legen ikke visste så mye om svangerskap. Jeg måtte til legen innemellom for bekkensmerter + 1 gang for blodsukkertest. Vanlige kontroller er: Lege uke 12 (må gjøres hos lege da blodprøver skal tas) OUL uke 18 (17-19) JM/lege uke 24, 28, 32, 36, 38, 40 og evt 41. Hvorfor tror du at du må inn før? Du kan få ekstra oppfølging dersom du er svært nervøs eller har sykdommer. Anonymkode: 58601...dd9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå