Gå til innhold

Hva gjør dere om ettermiddagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har ei jente på 9 mnd. Han er hjemme fra jobb rundt 4, da lager og spiser vi middag frem til rundt 5-halv6. Så spiser hun kveldsmat halv 7. Dermed har vi 1-1,5 time å gjøre noe sammen mellom middag og kveldsmat/legging, men vi finner aldri på noe gøy sammen. Det blir mer krangling om hvem som skal passe henne/ hvem som er mest sliten. Ellers går vi på et kjøpesenter eller besøk til mamma eller svigermor, men som regel får vi ikke tid til det da det er ca 20 min kjøring en vei til det meste. Hun sover dårlig om nettene så jeg er svært sliten om dagene (orker ikke stelle meg skikkelig og lengter etter en liten dupp hele dagen). Så det jeg lurer på er: hva gjør dere om ettermiddagene med en baby? Har jo helst lyst å slappe av med en film eller noe, men det er jo hun for liten til. På dagtid så går vi turer, husarbeid med bæresele og leker, så jeg er ganske kjørt etter middag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir sjokkert over at dere krangler om hvem som skal bruke tid på barnet deres! Stakkers barn. :ohmy:

Anonymkode: 65dd5...426

• Liker 5
Gjest NotNaomi
Skrevet

Kan dere ikke gå en tur ut? 

Hva er det dere skal hver for dere siden dere krangler om hvem som skal passe henne? 

Dere kan jo også bare slappe av sammen å leke med henne på gulvet eller noe? 

Skrevet

Har en særdeles aktiv liten tass på 10 måneder - jeg er i jobb igjen så nå er det far som er hjemme. 

Vi leker på gulvet, baser i senga, går tur, går på lekeplass og herjer i sanden, spiser løv og husker, og ofte bare følger vi etter han som krabber rundt i en rasende fart og passer på at han ikke skader seg/river ned tunge ting/spiser på doskålen eller leker i potteplantene:laugh: etter middag ser vi litt på Drømmehagen, før han legger seg mellom 18 og 19. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir sjokkert over at dere krangler om hvem som skal bruke tid på barnet deres! Stakkers barn. :ohmy:

Anonymkode: 65dd5...426

Du skjønner vel hva hun mener? Vi har da også hatt diskusjonen om hvem som skal få legge seg nedpå litt eller få litt tid for seg selv når den ene er utslitt etter jobb og den andre er sliten etter en lang dag med baby. Det betyr jo ikke at man ikke ønsker å tilbringe tid med barnet sitt, men alle mennesker har jo behov for å koble av innimellom og når man er to om foreldreoppgaven har man faktisk muligheten til dette. At det ender i krangling er vel ikke så konstruktivt, men hvis jeg husker rett har TS en dott av en mann (unnskyld!) som stiller svært lite opp og da er vel terskelen lavere for at det blir dårlig stemning. 

• Liker 7
Skrevet

Takk for svar, Muffin, og ja du har helt rett! Jeg føler det begynner å gå mot det bedre da, heldigvis. Tror han begynner å innse. Hehe :) 

• Liker 1
Skrevet

Har dere en lekeplass i nærheten, evt en barnehage dere kan besøke? Tror det er lurt å komme seg ut, da våkner man gjerne litt, og blir i bedre humør. Når det kommer til krangling ang barnet må dere snakke sammen. Det er helt naturlig at dere begge er slitne, og om barnet sover dårlig om natten ville jeg lagt meg tidligere. Jeg la meg klokken 21 da min var like gammel. Men dere har nå vørt to om å få barnet, så samboeren din må ta seg litt sammen. Det er lite tid på en kveld han trenger å engasjere seg. Men snakk rolig om det, etter barnet sover. Barnet trenger ikke dårlig stemning den lille tiden han har med både mamma og pappa om dagen

Skrevet

Vi har en gutt på 11mnd og eldre gutter på 7 og 9. Om ettermiddagene er vi ute i hagen, han leker (DVs sitter) i sandkassen, han krabber rundt på plenen, sklir litt osv. Vi har ikke store aktiviteter til han. Han sitter i vogn mens vi går rundt i nabolaget.med de store barna Eller så er han rett å slett bare med på lasset når vi henter og bringer søsknene hans på div idretter. Han krabber rundt der han er, og utforsker. Går fra fang til fang på idrettsbanen. Vi har og rolige ettermiddager der vi bare er hjemme, og da leker han på gulvet med en av oss, brødrene, eller venner av brødrene. 

Tiden til leggetid går tregt, men man trenger jo ikke underholde de hele tiden. De har godt av å slappe av, og pussle rundt selv med sine leker og. 

Anonymkode: 2baf5...fc8

Skrevet

Nå for tiden har det høljregnet, så vi er lite ute. Stort sett sitter vi på gulvet med han (9 mnd), mens en gjør husarbeid eller en er ute sammen med storesøster. Av og til blir det litt ut på lekeplassen til dissa, eller å kjøre en kjapp tur på butikken. Men oftest sitter en av oss på gulvet med ham, leker og koser, og bytter på å gjøre husarbeid. Når storesøster var litt eldre vsr vi oftest en liten tur på lekeplassen på ettermiddagen for at hun ikke skulle sovne etter barnehagen.

Slappe av har vi liten tid til med to barn og masse husarbeid, men det hender at en av oss gir beskjed om at vi tar oss en halvtime på senga alene. Vi har og godvilje mot hverandre og ser om en er ekstra sliten og sier den kan slappe av litt. 

Anonymkode: ad78e...602

Skrevet

Nå for tiden er ettermiddagene en eneste lang hindreløype av lekser, treninger, vennebesøk, kjøring og henting, så det kan faktisk hende at jeg savner de dagene for noen år siden der vi kjedet oss litt på ettermiddagene ;) Men, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Mine barn i 1-2 års alder var sånn at å "gjøre ingenting" funket særdeles dårlig. De kunne se på kanskje en halv barne-tv-film og leke i ti minutter, så var det sutring. Så vi måtte komme oss ut, nesten uansett vær. Trille en tur, gå på lekeplass, eventuelt bruke lang tid i badekaret eller aktivisere dem skikkelig (ikke ligge på sofaen med et halvt øye på mobilen, vi måtte gi dem mye oppmerksomhet), ellers ble det bare gnål. Det var et år vi praktisk talt lagde striper i asfalten i nabolaget, så mye gikk vi tur. Det var slitsomt, men det er ikke mindre slitsomt å være inne og høre på gnål... I ditt tilfelle ville jeg foreslått å bytte på. Den ene dagen skraper du sammen energi og tar fullt ansvar en times tid, neste dag tar han med seg barnet ut og du får helt fri til å sove litt, dusje i fred osv.

Og ja, det går over. Men det er intenst når det står på...

Anonymkode: 1e7d1...42c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...