AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Mange nyutdannede bruker så lang tid på å forstå arbeidslivet...de tror lunchpausene er til for storefri på videregående skole...eller som student på hybelen sin. Kanskje alle arbeidsgivere burde ha en A, B, C for sosiale regler og koder i arbeidslivet? Anonymkode: c6857...bab 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Skrevet 18. oktober 2017 Kan det være du som er asosial eller litt rigid? Er gammal og grå selv, men har ikke falt meg inn at dette er tilfelle. Alle har rett på lunchpause, og kan snakke om annet enn jobb der. Anonymkode: c5c3a...b37 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #4 Skrevet 18. oktober 2017 Hva betyr det? Har aldri opplevd at nyutdannede oppfører seg annerledes.. Anonymkode: a6d36...03f 5
Mithrandates Skrevet 18. oktober 2017 #5 Skrevet 18. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Mange nyutdannede bruker så lang tid på å forstå arbeidslivet...de tror lunchpausene er til for storefri på videregående skole...eller som student på hybelen sin. Kanskje alle arbeidsgivere burde ha en A, B, C for sosiale regler og koder i arbeidslivet? Det som irriterte meg i arbeidslivet, var alle idiotene som ikke gjorde noe. Så jeg tok på meg ansvar, og grein meg til å rydde opp i tiår med gammal kode som trakk ned. Min takk? Å bli oversett. Å ikke få lønnsforhøyelse. Så nå lar jeg de sosiale apene kjøre på og skape sitt eget rund-runkings arbeids-"miljø", og studerer heller. Ikke faen om jeg er interessert i å jobbe med slike primater, etterpå. 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #6 Skrevet 18. oktober 2017 Sitat Mange nyutdannede bruker så lang tid på å forstå arbeidslivet...de tror lunchpausene er til for storefri på videregående skole...eller som student på hybelen sin. I storefri på videregående så brukte jeg å spise matpakken min i kantina, mens jeg snakket med de andre i klassen min. Hva er galt med det? Spiser dere ikke mat i lunsjpausen og skravler litt? Som student på hybelen laget vi oss ofte en felleslunsj, og spise den på kjøkkenet. Hva er greia? Anonymkode: 67eda...e19 19
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 Hva mener du er annerledes med lunsjpausen i jobbsammenheng fremfor storefri? Folk bruker lunsjpausen til det de vil. Anonymkode: d6a24...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 Noen nyutdannede kommer jo og som verdensmestre og skal revulosjonere hele arbeidsplassen med sin nyvunne kunskap. Nyutdannede kommer i alle varianter. Det samme gjør gamle, fastgrodde arbeidere. Det handler om å respektere hverandre slik man er. Anonymkode: e7002...ecd 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #9 Skrevet 18. oktober 2017 Å sitte i lunchen å tro at det er studentdiskusjon på kroa er vel litt naivt... Hos oss er det de nyutdannede som låser seg inne på kontoret 🤓 Anonymkode: c6857...bab 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #10 Skrevet 18. oktober 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å sitte i lunchen å tro at det er studentdiskusjon på kroa er vel litt naivt... Hos oss er det de nyutdannede som låser seg inne på kontoret 🤓 Anonymkode: c6857...bab Jeg ser ikke problemet med noen av delene, i lunsjpausen får man gjøre som man vil. Og glad jeg ikke har så intolerante kollegaer. Anonymkode: a6d36...03f 5
Beltedyr Skrevet 18. oktober 2017 #11 Skrevet 18. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: i lunsjpausen får man gjøre som man vil. Anonymkode: a6d36...03f Amen
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #12 Skrevet 20. oktober 2017 Har innimellom kjent på noe av det samme som TS (ikke i lunsjen spesielt, men på jobb), men det funker ikke med et "sosialt regelverk" fra arbeidsgivers side. Folk kommer i like mange varianter som det finnes nettopp folk, og friheten til å gjøre som man selv vil står jo heldigvis sterkt. Jeg har hatt kollegaer hvor jeg har tenkt "Wow, noen bør virkelig bare ta en prat med dette mennesket", fordi de oppfører seg veldig umodent, skrytete og er slitsomme. Men siden jeg har valgt ikke å ta det opp med vedkommende, kan jeg heller ikke klage. Mye av sånn oppførsel kommer jo av usikkerhet også, kanskje nettopp fordi de er nye. Det handler om modenhet, og den kommer etter hvert. Min erfaring: Møter man umodne mennesker, er det beste man kan gjøre å oppføre seg modent mot dem. Kanskje vil de etter hvert se opp til deg, samtidig som du selv vokser på situasjonen i stedet for å bli en klagete medarbeider som fremstår usikker og masete selv Anonymkode: 30603...648 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #13 Skrevet 20. oktober 2017 Så lenge folk gjør jobben sin er det vel likegyldig hva de bruker pausen sin til? Anonymkode: 842ac...061 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #14 Skrevet 20. oktober 2017 Så jeg bør tilpasse meg med å bare gnåle om kakebaking og unger? Nei takk, jeg holder heller kjeft eller spiser på kontoret. Anonymkode: 77d69...c8d 2
SunnivaOslo Skrevet 20. oktober 2017 #15 Skrevet 20. oktober 2017 Nyutdannede kan være utrolig slitsomme ja....Liten arbeidserfaring og masse teori fungerer ikke så bra,meeeeeen....de fleste skjønner etterhvert at de må jekke seg ned. Men jeg skjønner ikke hva du gjør i matpausen TS? Der jeg jobber spiser vi maten og skravler,det har vi gjort i 7 år. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #16 Skrevet 20. oktober 2017 Eh, hva er problemet med lunsjen? Lunsjen på jobb er omtrent akkurat som lunsjen på universitetet og vgs.. Man sitter og spiser, og snakker om alt mulig rart. Anonymkode: 43c8c...aea 1
Havbris Skrevet 20. oktober 2017 #17 Skrevet 20. oktober 2017 TS - jeg får ikke helt tak i hva du legger i det å "forstå arbeidslivet" når det gjelder innhold i, og bruk av lunchpauser. På jobben min bruker vi lunchpausen til å spise og skravle om løst og fast, og helst ikke så jobberelatert. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #18 Skrevet 20. oktober 2017 Litt vanskelig å svare når du ikke utdyper ts. På min arbeidsplass kommer kolleger i alle varianter, og folk aksepteres for sine forskjeller. Det som derimot tar en stund å innarbeide hos nyansatte (ikke bare nyutdannede) hos oss, er at vi har betalt lunsj fordi arbeidet krever at du ikke kan gå fra arbeidsplassen, og du får heller ikke sammenhengende lunsj i en halvtime. Det betyr at når du begynner på matpakken kl 11 og noe skjer 11:10, så må du legge fra deg skiven og bidra, så kan du spise igjen senere. For øvrig syns jeg det verste med nyutdannede er at en del av den (ikke alle) ikke forstår forskjellen på sin egen kompetanse og de som har jobbet i 10 år. Anonymkode: 42e0f...69e 2
Gjest impressa Skrevet 20. oktober 2017 #19 Skrevet 20. oktober 2017 Disse nyutdannede som turer frem, hvor finnes de egentlig? Er så fjernt fra min erfaring at det er vanskelig å tro på, har aldri møtt en nyutdannet som tør å åpne munnen på møter e.l. før det har gått et halvt år eller mer. De er jo så ydmyke at det nesten er skummelt. Når det gjelder lunchpausen så er det jo ikke noe diskusjon engang, der kan du kaste de "sosiale reglene" dine og innse at folk er og må få være folk
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #20 Skrevet 20. oktober 2017 2 minutter siden, impressa skrev: Disse nyutdannede som turer frem, hvor finnes de egentlig? Er så fjernt fra min erfaring at det er vanskelig å tro på, har aldri møtt en nyutdannet som tør å åpne munnen på møter e.l. før det har gått et halvt år eller mer. De er jo så ydmyke at det nesten er skummelt. Når det gjelder lunchpausen så er det jo ikke noe diskusjon engang, der kan du kaste de "sosiale reglene" dine og innse at folk er og må få være folk Sånn er det med de fleste nyutdannede jeg har møtt på også. Men jeg har også møtt unntakene; de som gjerne er utrolig selvsikre og høye på seg selv, og som kommer inn og skal fikse alle problemene vi har siden vi jo er helt utdaterte siden vi er gamle og ikke har gått på skole i går. Anonymkode: 43c8c...aea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå