AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Fikk nettopp en telefon fra Skandiabanken om at de har sperret kortet mitt på grunn av mistanke om misbruk. De spurte meg om jeg hadde registrert kortet mitt på Apple iTunes nylig, noe jeg ikke har gjort. Dermed sender de meg nytt kort. Det føles litt skummelt å tenke på. Hvordan har noen fått tak i kortinformasjonen - det ligger jo i lomma mi brorparten av dagen! Og hva var det som gjorde at Skandiabanken reagerte på akkurat dette? Er da sikkert mange som registrerer kortet sitt på iTunes? Noen som har opplevd noe lignende? Anonymkode: bb240...63a
ajarRun Skrevet 18. oktober 2017 #2 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg glemte kredittkortet mitt i hagen i en uke. Jeg har glemt kortet mitt på bakken en del ganger. Tror halve verden har mine kortnummer. De reagerte vel på IP, navn, eller kjøpene som ble gjort. De er vant til å finne merkelig kortbruk. Tusenvis har opplevd dette. Har du skrevet inn tallene på tvilsomme nettsider?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Skrevet 18. oktober 2017 4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Har du skrevet inn tallene på tvilsomme nettsider? Kan ikke huske sist jeg handlet på nett, men har aldri handlet noe på tvilsomme sider. Rare greier. Anonymkode: bb240...63a
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva var det som gjorde at Skandiabanken reagerte på akkurat dette? Alle banker har en form for overvåkning av sine kunders kortbruk for å forhindre misbruk. Scenarier som trigger en varsling kan være at du gjør et kjøp i en nettbutikk fra en IP registrert i Norge og 1 time senere blir det gjort forsøk på uttak av penger i en minibank i et annet land. Eller at det blir gjort mange uttak av små beløp fra flere minibanker over et større geografisk område i løpet av en kort periode. osv. Det er umulig å si nøyaktig hvorfor Skandiabanken reagerte i dette tilfellet da det er en kombinasjon av mange parametre som avgjør dette. Det kan også være måneder/år siden noen fikk tak i kortinformasjonen din. For svindlerne sin del kan det være en fordel å vente månedsvis med å bruke kortet da det er vanskeligere å finne ut av hvordan de faktisk fikk tak i informasjonen. Anonymkode: 233dc...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #5 Skrevet 20. oktober 2017 Snart på tide med bedre betalingsløsninger på nett. Mange som har nummeret etter hvert, og man vet ikke hvem som er ærlige. Anonymkode: 8115d...4bd
SesameStreet Skrevet 20. oktober 2017 #6 Skrevet 20. oktober 2017 (endret) På 18.10.2017 den 14.13, AnonymBruker skrev: Fikk nettopp en telefon fra Skandiabanken om at de har sperret kortet mitt på grunn av mistanke om misbruk. De spurte meg om jeg hadde registrert kortet mitt på Apple iTunes nylig, noe jeg ikke har gjort. Dermed sender de meg nytt kort. Det føles litt skummelt å tenke på. Hvordan har noen fått tak i kortinformasjonen - det ligger jo i lomma mi brorparten av dagen! Og hva var det som gjorde at Skandiabanken reagerte på akkurat dette? Er da sikkert mange som registrerer kortet sitt på iTunes? Noen som har opplevd noe lignende? Anonymkode: bb240...63a Ikke helt det samme, men jeg har selv opplevd noe litt absurd. Jeg fikk rundt førti brev på et par uker for noen år siden på kredittsjekker på forbrukslån og kredittkort. Ble ganske paff og mange timer på å sitte i telefonen for å finne ut hva som i helvete foregikk. Aner ikke hvordan noen hadde fått tak i den informasjonen på meg. Fikk heldigvis stoppet alt sammen og har sperret meg for kredittsjekker. Som de andre sier, så har bankene rutiner på dette. En tidligere venn av meg opplevd at banken ringte og lurte på om hun tilfeldigvis befant seg i Canada om dagen? Det gjorde hun jo ikke. Hun ble litt paff, men tårene kom når hun logget seg på nettbanken og så at kontoen var tømt. Endret 20. oktober 2017 av SesameStreet
Tillion Skrevet 21. oktober 2017 #7 Skrevet 21. oktober 2017 Kortnummer og annen personlig informasjon som kan misbrukes selges ofte i bulk med flere hundre kortnummer, passord, personnummer, eller annet. Så da tar det gjerne såpass lang tid før misbruket skjer at det kan være vanskelig å finne ut hvor de fikk tak i informasjonen. Det er hovedsaklig ved fysisk tyveri (at noen stjeler lommeboka di f.eks.) at misbruket skjer med en gang. Anbefaler å skaffe deg et kredittkort som ikke har høyere tak enn hva du vanligvis handler for per måned (som regel må du be om å få summen senket til f.eks. 5000 kr). Da er du bedre sikret både mtp. disponibelt beløp og fordi kredittkort har bedre sikring mot misbruk. Se etter et som tilbyr ID-tyveri forsikring hvis ikke du har det allerede.
Million Skrevet 21. oktober 2017 #8 Skrevet 21. oktober 2017 Jeg har opplevd to ganger at kredittkort jeg har i lomma, har blitt misbrukt på nett eller i annet land. Altså har noen stjålet kortnummer og info når jeg har brukt det på nettet en eller annen plass. I det ene tilfellet fikk jeg plutselig regning i postkassen på et av Mastercardene mine som jeg visste jeg ikke hadde brukt på et halvt år. Pussig nok var det falske kortet brukt for bare 160 kroner på Kypros, av alle steder. Jeg ringte umiddelbart og fikk kortet sperret og fylte ut skjema om den falske transaksjonen. Det ble godkjent, og kjøpet slettet, jeg behøvde ikke betale noe. I det andre tilfellet fikk jeg regning i posten på et annet Mastercard, som jeg av og til brukte selv. Hadde kortet hjemme, det var ikke stjålet, det heller, men kortnummeret var åpenbart snappet opp av uærlige personer et eller annet sted på internett (jeg bruker Mastercard utelukkende til internettkjøp og handler svært mye på nettet). Denne gangen var kortet brukt på en nettside i USA som solgte våpen! Av alle ting....! Jeg ringte smått skjelvende til kortselskapet og anmeldte misbruket, fikk kortet sperret og fylte ut et nytt skjema om misbrukstransaksjonen. Den ble også godkjent og jeg slapp å betale det også. Husker ikke beløpet det ble brukt for denne gangen, men det var ikke noen hårreisende sum der heller. Mellom ett og to tusen kanskje. Det er helt vanlig at kortmisbrukere "småprøver" seg og tester vannet forsiktig før de kaster seg ut i det med et kort de har kjøpt nummeret på, på uærlig vis. Hvis småkjøpene går igjennom, setter de i gang og bruker det til de større transaksjonene og tar kanskje ut kontanter etc. Jeg har hatt Mastercard i 16-17 år, flere stykker, og de er brukt ekstremt mye på nettet. Dette er likevel de eneste to gangene jeg har opplevd noen form for misbruk eller noe av det hele. Bruker aldri bankkortet mitt på nettet!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #9 Skrevet 21. oktober 2017 15 timer siden, SesameStreet skrev: Ikke helt det samme, men jeg har selv opplevd noe litt absurd. Jeg fikk rundt førti brev på et par uker for noen år siden på kredittsjekker på forbrukslån og kredittkort. Ble ganske paff og mange timer på å sitte i telefonen for å finne ut hva som i helvete foregikk. Aner ikke hvordan noen hadde fått tak i den informasjonen på meg. Fikk heldigvis stoppet alt sammen og har sperret meg for kredittsjekker. Som de andre sier, så har bankene rutiner på dette. En tidligere venn av meg opplevd at banken ringte og lurte på om hun tilfeldigvis befant seg i Canada om dagen? Det gjorde hun jo ikke. Hun ble litt paff, men tårene kom når hun logget seg på nettbanken og så at kontoen var tømt. Fortell hvordan det gikk videre. Var det mye penger? Dekket banken det? Anonymkode: c4083...efc
SesameStreet Skrevet 21. oktober 2017 #10 Skrevet 21. oktober 2017 (endret) 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortell hvordan det gikk videre. Var det mye penger? Dekket banken det? Anonymkode: c4083...efc Det var lønningsdag, så det var snakk om over 30.000 kroner som akkurat hadde kommet inn på kontoen og forsvunnet like fort ut igjen. Hun ville ikke snakke om hvordan det gikk, kan hende hun syns det var veldig flaut, men en tidligere felles venn sa at hun hadde hørt at hun fikk dekket halvparten (men det er jo kun sladder). Endret 21. oktober 2017 av SesameStreet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå