Gå til innhold

Hvaslags forholdsregler tar du for ikke å bli voldtatt eller seksuelt forulempet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at med èn gang det er snakk om voldtekt her inne så er mennene veldig raske på banen med å presisere at kvinner voldtar jo også, og menn kan også bli voldtatt.

Så da lurer jeg på, hvilke forholdsregler tar du som mann for å unngå å bli voldtatt eller seksuelt forulempet på annen måte?

Og du som er kvinne, hvilke forholdsregler tar du?

Skriv om du er kvinne eller mann når du svarer.

For min egen del, som kvinne:

- Jeg har en stor hund 
- Jeg unngår å gå alene på øde strekninger sent på kvelden.
- Jeg unngår å gå på badestrand alene, og hvis jeg gjør det passer jeg på at det alltid er mye folk rundt meg.
- Hvis jeg er alene og skal et sted på kvelden unngår jeg å parkere bilen på øde steder langt fra dit jeg skal (f.ex. om jeg skal på konsert i Oslo sentrum)
- Jeg ser an menn som jeg snakker med, på jobb og i andre sammenhenger.

Anonymkode: afbc3...df7

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går ikke alene på folketomme, scetchy steder om kveldene/natta. Spesielt ikke om jeg er ruset. Når jeg er i storbyer, spesielt i utlandet, går jeg aldri alene om kveldene.

Ellers gjør jeg ikke så mye annet enn å tenke på hva jeg skal gjøre dersom jeg blir utsatt for overfall : ) 

• Liker 2
Skrevet

Inviterer ikke mannlige bekjente eller venner hjem på tomannshånd 

Går ikke på fester med mindre jeg er sammen med en vennegjeng

Tar ikke imot drinker

Går ikke alene om kvelden eller natta 

Anonymkode: 6e251...109

• Liker 2
Skrevet

Kvinne her. 

Jeg går ikke alene på øde steder.

Jeg unngår å møte menn alene dersom det er mulig. 

Jeg går alltid "bevæpnet" med noe jeg kan forsvare meg med, for eksempel skarpe nøkler, pepper, munnspray eller lignende. 

Jeg har alltid noen i andre enda på telefonen hvis jeg må ta taxi alene. 

Jeg setter meg alltid i nærheten av andre kvinner på kollektivtransport. 

Jeg går aldri til gynekologen alene. 

Jeg leier ikke bolig av menn. 

Jeg sperrer alltid døra hjemme fra innsida selv om den også er låst i tilfelle noen har nøkkel. 

Jeg smiler aldri til menn jeg ikke kjenner. 

Jeg sa opp jobben min i helsevesenet. 

Jeg sa opp jobben min i skolevesenet. 

Jeg bruker ingen form for rusmidler. 

Jeg går alltid godt tildekket, men ikke for tildekket. 

Osv osv. 

Men det hjelper egentlig ikke. De som vil, finner en anledning likevel. 

Anonymkode: 11c30...495

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt merke til at med èn gang det er snakk om voldtekt her inne så er mennene veldig raske på banen med å presisere at kvinner voldtar jo også, og menn kan også bli voldtatt.

Så da lurer jeg på, hvilke forholdsregler tar du som mann for å unngå å bli voldtatt eller seksuelt forulempet på annen måte?

Og du som er kvinne, hvilke forholdsregler tar du?

Skriv om du er kvinne eller mann når du svarer.

For min egen del, som kvinne:

- Jeg har en stor hund 
- Jeg unngår å gå alene på øde strekninger sent på kvelden.
- Jeg unngår å gå på badestrand alene, og hvis jeg gjør det passer jeg på at det alltid er mye folk rundt meg.
- Hvis jeg er alene og skal et sted på kvelden unngår jeg å parkere bilen på øde steder langt fra dit jeg skal (f.ex. om jeg skal på konsert i Oslo sentrum)
- Jeg ser an menn som jeg snakker med, på jobb og i andre sammenhenger.

Jeg kler meg ikke i miniskjørt. Når jeg dusjer på treningsstudio har jeg flytende såpe (slik at jeg ikke trenger å plukke opp såpen), jeg har en Kershaw Rat 2 som jeg gjemmer i håndflaten (litt knotete å dusje med da) og jeg er bevisst på mine omgivelser.

Jeg kjører alltid med låste bildører.

Jeg drikker aldri mer enn 8 enheter alkohol per time (og hvis jeg gjør det drikker jeg en slurk vann før jeg tar åtte nye og spiser litt).

Jeg slipper ikke inn kvinner når jeg er alene eller full hvis jeg ikke ønsker sex.

Jeg har ikke familie boende hos meg (de lfeste blir voldtatt av venner eller familie).

Skrevet

Alle disse forholdsreglene mot "menn". Vær ærlige da, vi vet at dere egentlig mener arabiske og afrikanske menn. 

Anonymkode: 44f0c...fc0

Skrevet (endret)

Jeg sluttet å jogge ute etter at det ble mørkt, både av hensyn til meg selv og til mannen min som sa rett ut at han ikke orket å sitte hjemme med hjertet i halsen tre ganger i uken. Vi hadde forsøk på overfallsvoldtekt i nabolaget her både i 2014 og 2016 men begge gangene kom kvinnene seg unna.

Nå løper jeg på treningssenteret. 

Eller tar jeg de alminnelige forholdsregeler og særlig i muslimske land. 

Endret av Antoinette
  • Liker 2
Skrevet

Vel, vel.

Jeg tok taxi hjem - godt påkledd - men ble overfalt i det jeg skulle låse meg inn i oppgangen. 

Ei venninne av meg ble voldtatt av kjæresten to år uti forholdet.

Ingen av tilfellene involverte miniskjørt eller lange, mørke strekninger. 

Det eneste jeg gjør er å unngå menn som gir uttrykk for dårlige holdninger til kvinner. Jeg har ikke lyst til å være fanget i egen frykt, selv etter at det hendte meg. 

Anonymkode: 5268f...685

• Liker 5
Skrevet

Ganske få forholdsregler.

Jeg har datet litt på Tinder, og da møter jeg kun menn hvis identitet jeg kan verifisere og som er i hvert fall en bekjent av en bekjent, og vi møtes på offentlig sted. Hadde aldri dratt hjem til en fremmed på første date (og er litt sjokkert over at det er jenter som gjør det).

Jeg kan greit gå alene hjem sent på kvelden, men jeg bor på Frogner og det er veldig trygt i nærområdet mitt, i tillegg til at jeg bruker 5 min hjem fra steder jeg drar. Hadde jeg bodd på Grønland hadde jeg aldri gjort det.

Kler meg som jeg vil.

(Kvinne, 28).

Anonymkode: 35f10...0af

Skrevet

Jeg er kvinne.

Jeg drikker minimalt og aldri sammen med ukjente. Jeg er sjelden på tomannshånd med menn. Jeg passer på å ikke smile for mye, flørte for mye eller generelt virke for imøtekommende. Jeg er høflig men avvisende. Jeg slår ofte blikket ned eller bort heller enn å møte blikket til en fremmed mann. Jeg har alltid en plan for å komme meg unna og er på vakt og har ofte noen for for "bevæpning" om jeg er alene. Jeg går som regel fort og målbevisst når jeg går alene. Jeg setter meg ikke innerst på kollektivtrafikk. Jeg sover ikke på kollektivtrafikk. Jeg setter meg aldri i en tom vogn.

Anonymkode: 39143...261

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alle disse forholdsreglene mot "menn". Vær ærlige da, vi vet at dere egentlig mener arabiske og afrikanske menn. 

Hvem er vi som vet det? Nei, har blitt antastet av etnisk norsk mann når jeg var alene ved sjøen, blottet for på badestrand, klådd på på utesteder av norske etc. Har faktisk aldri blitt antastet/truet/forulempet av noen som ikke var etnisk norsk, unntatt i utlandet.

• Liker 7
Skrevet

Følger leve regelen : hvorfor more seg ute når du kan nyte deg inne. 

Og håper det holder.

Anonymkode: 78940...564

Skrevet (endret)

Jeg går minst mulig alene ute på kveldstid/når det er mørkt. Unngår smug og snarveier. Snakker alltid i telefonen når jeg er alene. Prøver å unngå hestehale i håret og skal jeg gå alene hjem fra byen med utringet overdel lukker jeg jakka mi. Snakker ikke med folk jeg møter på veien og går omveier rundt menn/grupper av menn:) drikker ingenting jeg har snudd ryggen til eller som ukjente har kjøpt. Feks i helgen gikk jeg bort fra ølen min for å spille biljard, da kjøpte jeg ny øl etterpå.

Endret av puffy123
Glemte noe:)
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar de samme forhåndsregler rundt alle menn på kveldstid

• Liker 2
Skrevet

Jeg har allerede opplevd en voldtekt.

Men tar mange forhåndsregler nå.

Jeg går aldri alene ute i byen, skogen eller noe, uansett tid på døgnet.

Jeg går heller ikke alene inn på kebabsjapper.

Møter heller ikke blikket til fremmede noen gang. 

Svarer ikke på meldinger fra ukjente 

Er ikke på fester med menn alene uten å kjenne minst ei jente der

Er jeg på byen så har jeg alltid kjæresten min i nærheten.

Anonymkode: 60798...754

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg ble voldtatt av en norsk mann, så jeg tar forhåndsregler mot alle menn.

Anonymkode: 60798...754

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du våger å påsta at ingen europeere og norske menn voldtar? Noe de faktisk gjør. HVER FUCKING DAG FAKTISK.

Anonymkode: e96d3...343

• Liker 3
Skrevet

Jeg er kvinne og mine forholdsregler er mange års kampsporterfaringer. 

Jeg unngår øde og skumle gater, men må man så må man. De gangene jeg gikk hjem, byttet jeg alltid til behagelige sko og droppet å høre på musikk. 

Jeg har blitt forsøkt ranet og overfalt og begge gangene, gikk det verst for gjerningsmannen. 

Anonymkode: fc80c...a0e

• Liker 2
Skrevet

Jeg er kvinne og tar ingen forholdsregler for å ikke bli voldtatt. Ikke noe annet enn menn gjør feks i forhold til ran.

Har mange års erfaring i kampsport og greier enkelt å forsvare meg om jeg skulle bli utsatt for voldtektsforsøk. Har kun blitt forsøkt voldtatt en gang, og da endte overgriperen opp med brukket nese og bristet ribben.

Anonymkode: 00880...473

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kvinne:

• Unngår å bli full når jeg er ute alene.
  • Har alltid sko jeg kan løpe i. 
  • Setter meg i baksetet på taxien.
  • Unngår menn med kvinnefiendtlige holdninger, spesielt på nach/i overnattingssituasjoner.
  • Unngår menn som ikke respekterer grensene mine, selv på småting. 

Anonymkode: 23014...5e2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...