Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye får man i sosialhjelp i måneden dersom man bor med samboer?

Anonymkode: f0783...634

Videoannonse
Annonse
Skrevet

🙄

Anonymkode: e5bcf...c5f

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Anonymkode: e5bcf...c5f

?

Skrevet

Er samboeren din i jobb, har du ikke rett på noe. Dere regnes som godt stilte.

Anonymkode: e3528...756

Skrevet

Spørs om dere skal søke sammen eller bare for deg alene.

Søker dere sammen og ingen av dere har inntekt så får man dekket husleie og livsopphold på ca 8000 for samboer.

Søker du derimot alene fordi han feks har inntekt og ikke du så får du dekket din andel av husleia, og så får du livsopphold ved siden av på i underkant av 5000 spm regel. Men dette kan være mindre også og er litt avhenging av hvor du bor. Livsoppholdet skal dekke mat, lege, buss, evt bil, internett, TV, forsikringer, tannlege, gaver osv, så du må leve fra hånd til munn omtrent. Fritid kan du omtrent glemme. Er du under en viss alder så får du enda mindre i livsopphold.

Nav kan slå seg vrange her om din samboer tjener en del og ikke gi deg ingenting, men jeg loven så har ikke samboere forsørget plikt ovenfor hverandre.

Skrevet

Du får vel det dere mangler på det som er satsen for livsopphold for samboere?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er samboeren din i jobb, har du ikke rett på noe. Dere regnes som godt stilte.

Anonymkode: e3528...756

Dette er selvfølgelig feil. Samboeren min har ikke forsørgelsesplikt overfor meg, da vi ikke er gift.

Skrevet
31 minutter siden, tussi84 skrev:

Spørs om dere skal søke sammen eller bare for deg alene.

Søker dere sammen og ingen av dere har inntekt så får man dekket husleie og livsopphold på ca 8000 for samboer.

Søker du derimot alene fordi han feks har inntekt og ikke du så får du dekket din andel av husleia, og så får du livsopphold ved siden av på i underkant av 5000 spm regel. Men dette kan være mindre også og er litt avhenging av hvor du bor. Livsoppholdet skal dekke mat, lege, buss, evt bil, internett, TV, forsikringer, tannlege, gaver osv, så du må leve fra hånd til munn omtrent. Fritid kan du omtrent glemme. Er du under en viss alder så får du enda mindre i livsopphold.

Nav kan slå seg vrange her om din samboer tjener en del og ikke gi deg ingenting, men jeg loven så har ikke samboere forsørget plikt ovenfor hverandre.

Takk for informativt svar. Ja, han har inntekt, men ikke så mye at han kan forsørge meg. 5000 + husleie, det skal jeg klare meg greit på fram til jeg får en jobb. Har levd som student de siste 3 årene, så er vant med å ha lite penger.  

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er selvfølgelig feil. Samboeren min har ikke forsørgelsesplikt overfor meg, da vi ikke er gift.

Beklager å måtte si det. Det er mulig loven sier at samboere ikke har forsørgerplikt ovenfor hverandre på papiret, men i praksis så får man dessverre ofte ikke en krone.

Det er en merkelig regel uansett. Er man samboer så trekkes man i trygd og blir regnet som gift. Da blir man regnet som to, men når det kommer til forsørgeransvar eller så har man da altså ikke det ifølge loven.

Men... kjenner mange som har fått avslag fordi samboer tjener for mye.

Anonymkode: a759d...8a9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...