AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Hva lager man til middag når man har en kresen familie?? Jeg er så dritt lei av å lage mat som ingen andre enn meg spiser! hva er vitsen?? Jeg spiser alt... Mannen liker ikke pasta, de to minste barna spiser ikke kjøtt og fisk - eldste spiser kun stekt fisk. Så dersom vi skal lage noe som alle liker så må det gå i lasagne (det spiser mannen) taco, moussaka, hjemmelaget pizza (men da tar de minste av fyllet).. laks spiser alle sammen, men kostholdet kan da ikke gå kun i laks og kjøttdeigmat???? Jeg prøver å introdusere annen mat som vårruller, wok osv, men da rynker de nesen og vil ikke ha... Anonymkode: 24451...3c4
bettsa Skrevet 18. oktober 2017 #2 Skrevet 18. oktober 2017 Si rett ut: spis maten som blir servert eller gå sulten. 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Skrevet 18. oktober 2017 Man lager vanlig, variert mat, og de som ikke liker dagens rett spiser tilbehør og smaker på resten, uten å lage dårlig stemning. Er det bare du som spiser godt, er det det. Vi har god erfaring med matkasse, da er menyen gitt, og det er god og variert mat, og vi får prøvd nye ting alle sammen. Mannen er den som først må vike, dere behøver ikke å ha pasta hver dag, men en gang i blant, det må en forvente i en barnefamilie uten at faren protesterer. Eldste spiser BARE stekt fisk? Det går jo ikke an. Anonymkode: 391b9...371 2
sofie777 Skrevet 18. oktober 2017 #4 Skrevet 18. oktober 2017 Tråden er ryddet for tulleinnlegg og svar til dette sofie777, mod
Vera Vinge Skrevet 18. oktober 2017 #5 Skrevet 18. oktober 2017 Men dere har vel ikke bare fisk eller kjøttdeigmat til middag? Tilbehør? Vi har gjerne flere typer grønnsaker til middagen, og det skal godt gjøres å ikke finne noe man liker da. Så tenker jeg at begge de voksne bør gå foran med et godt eksempel. I min svigerfamilie var svigerfar veldig kresen, noe som nok skapte legitimitet for at barna også kunne være det, siden barna ofte tar etter de voksne (mannen min er heldigvis ikke kresen lenger i det hele tatt). Men, om det bare er pasta han ikke liker, ser jeg ikke problemet. Man trenger jo ikke å basere kosten rundt det. Så lenge det er mat de voksne syns er ok, det er ganske sunt og ikke veldig skarpe smaker og typisk lite barnevennlig mat, ville jeg bare lagd mat som passet disse kriteriene. Om ikke alle barna spiser alt gjør vel ikke det noe? Barnas smakssans er jo i utvikling, og så får man håpe de liker flere ting etter hvert.
John_Felipe Skrevet 18. oktober 2017 #6 Skrevet 18. oktober 2017 Lager du maten så bestemmer du, la de velge 1 middag hver i uken kanskje? resten får de bare være takknemlig og spise opp det de får servert! Eller hvertfall smake og heller spise brødskiver hvis de ik liker det. Be også mannen din lage middagen 2-3 ganger i uken! is 2017 + ta med ungen som har valgt middagen om å hjelpe til med matlagingen, kanskje da får de litt mer interesse for mat og forhåpentligvis lære å like noe annet Du får også kvalitetstid med ungene, win-win 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 Her spiser man det man blir servert, eller man går sulten. Både ungene og mannen må lære seg at det går an å spise mat selv om man ikke synes den er spesielt god. Om man brekker seg av vemmelse er det en ting, men om man bare "liker ikke", så synd for dem. Det går HELT fint å spise mat selv om det ikke smaker kjempegodt. Anonymkode: b11fc...78e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva lager man til middag når man har en kresen familie?? Jeg er så dritt lei av å lage mat som ingen andre enn meg spiser! hva er vitsen?? Jeg spiser alt... Mannen liker ikke pasta, de to minste barna spiser ikke kjøtt og fisk - eldste spiser kun stekt fisk. Så dersom vi skal lage noe som alle liker så må det gå i lasagne (det spiser mannen) taco, moussaka, hjemmelaget pizza (men da tar de minste av fyllet).. laks spiser alle sammen, men kostholdet kan da ikke gå kun i laks og kjøttdeigmat???? Jeg prøver å introdusere annen mat som vårruller, wok osv, men da rynker de nesen og vil ikke ha... Anonymkode: 24451...3c4 Dette handler om å kunne prate sammen. Vi vet da virkelig ikke hva din kresne familie spiser og heller ikke hva du spiser. Snakk sammen ha familieråd med ukeplanlegging av middagsmat. Bruk nettet eller lån matbøker på biblioteket. Anonymkode: e699f...f50
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #9 Skrevet 18. oktober 2017 spis el sult Anonymkode: 51887...ea9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå