AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg har fast jobb i kommunen. Jeg var uheldig og ble alvorlig syk for to år siden. Har dermed vært ett år sykemeldt og så ett år på AAP. Jeg er under behandling og har fått beskjed om at jeg kommer til å bli frisk, må bare være litt tålmodig. Jeg er i arbeidstrening på min arbeidsplass med gradvis framgang. Min arbeidsgiver har nå kommet med flere kommentarer om at jeg ikke kan holde på stillingen min. Hva skal jeg gjøre nå? Kan de si meg opp? Er jo veldig redd for å miste jobben, har alltid vært arbeidsom og effektiv, men ble jo dessverre syk:( Anonymkode: 5602c...30d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Ja de kan si deg opp pga sykdommen din nå. Er det drømmejobben da? Du får jo AAP uansett Anonymkode: 43f47...0ee
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #3 Skrevet 20. oktober 2017 Jeg vil for alt i verden beholde jobben! Den er en stor del av meg, lang utdannelse, og jeg vil tilbake til arbeidslivet:( ts Anonymkode: 5602c...30d
Meley Skrevet 20. oktober 2017 #4 Skrevet 20. oktober 2017 Nei de kan ikke si deg opp. Det er ikke lov å si opp syke. Men de kan gjøre det så ukoselig at du sier opp. De kan flytte stillingen din rundt og forskjellig. Og de kan fjerne stillingen din så du ikke har jobb å komme tilbake til. Skjedde med ei venninne, men hun gikk til sak og vant da. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #5 Skrevet 20. oktober 2017 3 minutter siden, Meley skrev: Nei de kan ikke si deg opp. Det er ikke lov å si opp syke. Men de kan gjøre det så ukoselig at du sier opp. De kan flytte stillingen din rundt og forskjellig. Og de kan fjerne stillingen din så du ikke har jobb å komme tilbake til. Skjedde med ei venninne, men hun gikk til sak og vant da. Når du har vært sykemeldt et år kan de si deg opp. Anonymkode: 70f07...edb 2
Meley Skrevet 20. oktober 2017 #6 Skrevet 20. oktober 2017 Kun ved saklig grunn og det har de ikke kun fordi man er syk.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #7 Skrevet 20. oktober 2017 Uff så forferdelig, men godt å høre du blir frisk. Vet du? Jeg tror på det gode, at du vil finne deg en by og minst like bra jobb. Dessuten, så hadde jeg virkelig vurdert om du vil jobbe på en arbeidsplass med null etikk og verdighet. Vil du virkelig jobbe en plass der de sparker syke? Anonymkode: 6afdd...875
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #8 Skrevet 20. oktober 2017 De kan si deg opp med begrunnelse i at de trenger å få noen andre fast inn i din stilling, etter ett år er det lov. Men hvis du nå er i arbeidstrening på egen arbeidsplass vil jeg jo tro at de har en plan om å fortsatt ha deg ansatt. Kan du ikke bare spørre sjefen rett ut? Anonymkode: 1e935...bed
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 1 hour ago, Meley said: Nei de kan ikke si deg opp. Det er ikke lov å si opp syke. Men de kan gjøre det så ukoselig at du sier opp. De kan flytte stillingen din rundt og forskjellig. Og de kan fjerne stillingen din så du ikke har jobb å komme tilbake til. Skjedde med ei venninne, men hun gikk til sak og vant da. Nei, de kan ikke si opp TS. Det er derfor de prøver å overtale ham/henne til å si opp selv. Og det må TS for alt i verden ikke finne på! Anonymkode: 4fb0b...49c
Eneri Skrevet 20. oktober 2017 #10 Skrevet 20. oktober 2017 Sjekk permisjonsreglementet på jobben din. Følgende gjelder der jeg jobber (fylkeskommunalt): man beholde stillingen det året man er sykemeldt+ at man kan søke ytterligere ett år hvis man fortsatt ikke er frisk. Der er du nå. Hos min arbeidsgiver kan man deretter søke om YTTERLIGERE ett års permisjon og da må man vedlegge legeerklæring som bekrefter at det er sannsynlig at man i løpet av det året blir frisk nok til å bli i stand til å komme tilbake i jobb (helt eller delvis). Sjekk om dere har slik ordning på din jobb, det er jo ikke utenkelig siden du jobber I offentlig sektor. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #11 Skrevet 20. oktober 2017 Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg! Jeg er ganske fortvilet for dette, jobben er veldig viktig for meg. Mister jeg denne jobben, er jeg redd jeg blir stående utenfor arbeidslivet og det er det siste jeg vil! Ts Anonymkode: 5602c...30d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #12 Skrevet 22. oktober 2017 JO, de kan si opp TS. Jeg fikk selv en oppsigelse mens jeg var sykemeldt mindre enn et år. Dette er veldig skummelt, hvis arbeidsgiver har lite samvittighet så kan ting gå galt. Prioritet #1 bør være å sikre at du er fagorganisert, for da får du fri rettshjelp hvis ting går galt. Likevel risikerer du i verste fall det som skjedde meg, nemlig at du må velge mellom å gå til rettssak (og måtte forsvare påstander som at du er udugelig) eller å skrive under på at du selv sier opp mot å få 3 måneder lønn. Jeg fikk høre av Fagforbundet at jeg ikke kunne regne med noe mer enn 3 måneder lønn selv hvis jeg hadde vunnet en rettssak: Dommer kan si at arbeidsrelasjonen er blitt for sur og dårlig til at det er forsvarlig å gi deg jobben tilbake, og norsk rettsvesen vil ikke gi store kompensasjoner fordi de vil unngå "amerikanske tilstander". Du bør trekke inn fagforbund\e.l. med èn gang du merker noe tegn til at du kan bli sagt opp, for å få rådgivning til hva du bør gjøre for å sikre deg selv best mulig. Det er veldig mange fallgruver man kan gå i. Det er også lurt å samle alt du kan finne av dokumentasjon på at du ikke har gjort noe galt, at arbeidsgiver tidligere var fornøyd med deg, og andre ting som sannsynliggjør at en eventuell oppsigelse er basert på at du er sykemeldt. Å miste jobben var ekstremt stressende, og overhodet ikke noe man ønsker når man allerede sliter og er sykemeldt. Lykke til! Anonymkode: d614c...5cd
Krokanis Skrevet 22. oktober 2017 #13 Skrevet 22. oktober 2017 Har vært i samme situasjon, fikk beskjed om at så lenge jeg var under behandling med muligheter for bedring kunne jeg ikke miste stillingen min, selv etter 1 års sykemelding. lykke til! 😊
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #14 Skrevet 23. oktober 2017 På 18.10.2017 den 11.23, AnonymBruker skrev: Jeg har fast jobb i kommunen. Jeg var uheldig og ble alvorlig syk for to år siden. Har dermed vært ett år sykemeldt og så ett år på AAP. Jeg er under behandling og har fått beskjed om at jeg kommer til å bli frisk, må bare være litt tålmodig. Jeg er i arbeidstrening på min arbeidsplass med gradvis framgang. Min arbeidsgiver har nå kommet med flere kommentarer om at jeg ikke kan holde på stillingen min. Hva skal jeg gjøre nå? Kan de si meg opp? Er jo veldig redd for å miste jobben, har alltid vært arbeidsom og effektiv, men ble jo dessverre syk:( Anonymkode: 5602c...30d Hadde det ikke vært håp for at du ble frisk kunne de ha sagt deg opp, men når du er under opptrening og pp vei tilbake så tviler jeg på de kan det. Anonymkode: 24ca2...384
Uni Skrevet 24. oktober 2017 #15 Skrevet 24. oktober 2017 Det er stor forskjell på om de har lov til å si opp (saklig oppsigelse) og om de vil finne på å si opp (usaklig oppsigelse). Ikke tro at ikke arbeidsgivere finner på å gjøre usaklige oppsigelser, og ikke tro det er lett, raskt eller smertefritt å ordne opp i hvis det skjer.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #16 Skrevet 26. oktober 2017 På 20.10.2017 den 10.52, AnonymBruker skrev: Når du har vært sykemeldt et år kan de si deg opp. Anonymkode: 70f07...edb men når TS er i arbeidstrening på arbeidsplassen sin, så kan de ikke påstå at hun ikke er en ressurs. Det blir usaklig å si TS opp når hun faktisk jobber der av og il. Anonymkode: 9be96...34d
Siri_H Skrevet 26. oktober 2017 #17 Skrevet 26. oktober 2017 På 20.10.2017 den 16.35, Eneri skrev: Sjekk permisjonsreglementet på jobben din. Følgende gjelder der jeg jobber (fylkeskommunalt): man beholde stillingen det året man er sykemeldt+ at man kan søke ytterligere ett år hvis man fortsatt ikke er frisk. Der er du nå. Hos min arbeidsgiver kan man deretter søke om YTTERLIGERE ett års permisjon og da må man vedlegge legeerklæring som bekrefter at det er sannsynlig at man i løpet av det året blir frisk nok til å bli i stand til å komme tilbake i jobb (helt eller delvis). Sjekk om dere har slik ordning på din jobb, det er jo ikke utenkelig siden du jobber I offentlig sektor. Sånn er det på min kommunale arbeidsplass også. Man får permisjon for inntil 2 år, med mulighet for å forlenge permisjonen hvis det er sannsynlig at man kommer tilbake i løpet av det 3. året med permisjon. TS: Sjekke personalhåndboka på jobb og regelverket for kommunen du jobber i. Snakk gjerne med fagforeningen på arbeidsplassen, evt. personalavdelinger/HR avdelingen i kommunen.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #18 Skrevet 26. oktober 2017 På 20.10.2017 den 10.48, Meley skrev: Nei de kan ikke si deg opp. Det er ikke lov å si opp syke. Men de kan gjøre det så ukoselig at du sier opp. De kan flytte stillingen din rundt og forskjellig. Og de kan fjerne stillingen din så du ikke har jobb å komme tilbake til. Skjedde med ei venninne, men hun gikk til sak og vant da. Jo etter så lang tid med sykemelding har de lov til det. Anonymkode: 2b38a...b2a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #19 Skrevet 26. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: men når TS er i arbeidstrening på arbeidsplassen sin, så kan de ikke påstå at hun ikke er en ressurs. Det blir usaklig å si TS opp når hun faktisk jobber der av og il. Anonymkode: 9be96...34d Av og til og 100% er to ganske forskjellige ting da.. Anonymkode: 2b38a...b2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå