AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg har kommet i en situasjon hvor man skulle tro at valget var lett. Men det viser seg at det ikke blir det. Hva hadde du gjort i mine sko.... Jeg bor og studerer i Europa. Studerer over Internett bachelor i ledelse, ved en Høgskole i Norge. Jeg har kommet ca halvveis denne julen Har gode karakterer og opplever faget som interessant. Jeg søkte på en jobb her hvor jeg bor i utlandet, hvor jeg skal snakke norsk som kunde service. Lønnen er svært god til gjennomsnittet i landet. Jobben er fast og kollegene virker kjempe trivelig. Alle snakker norsk Lokalene er helt nye og ligger i ett flott bygg. Men jobben er fast hver dag fra 09:00 - 17:00 Det er egentlig fint det også, da jeg tidligere er vant med å jobbe turnus. Jeg begynner nå før jul. Jeg får mulighet til å få fast stilling i ett trivelig miljø. Få internasjonal erfaring på CV. God lønn. Men så var det dette at jeg er student. Det betyr at de fagene jeg har tenkt å ta eksamen i denne julen, ryker. Stippend til januar blir også da utsatt. Jeg har ikke en eneste fullført utdannelse på CV min og liker godt det som jeg studerer. Jeg har også barn som går på skole. Som student kan jeg være fleksibel med å hente henne etter skole tid. Når jeg begynner på jobb, så slutter jeg 17:00 også må til skolen for å hente barnet for så å kjøre hjem. Vi er da hjemme rundt 18:00 og det hver dag. Er det jeg som ikke ser hvor heldig jeg er, eller hva hadde du gjort? Anonymkode: 6df37...493
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #2 Skrevet 18. oktober 2017 Først av alt; lytt til magefølelsen din. Den forteller ofte underliggende følelser/tanker man ikke klarer å identifisere selv. Rådet fra meg er at jeg tenker du bør fullføre utdannelsen din, for den vil gi deg gode (om ikke bedre!) jobbtilbud senere. PS: At lokalene er helt nye og superfine tenker jeg er at irrasjonelt argument for å ta en jobb, men det er jo meg da Anonymkode: 9021f...938 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg synes ikke det valget hadde vært det spøtt vanskelig : fullfør utdannelsen! Jobb kommer du nok til å få etter endt utdannelse også. Men å gå fra jobb til å ta opp studier igjen er hardt. Anonymkode: 1344d...c79 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #4 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg forstår ikke helt hvordan du mener at dette gir deg "internasjonal erfaring" når alle kollegaene dine er norske, og jobben går ut på å snakke norsk på kundeservice? Nei, fullfør studiene dine. Drit i denne jobben. Anonymkode: 13108...440 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #5 Skrevet 18. oktober 2017 Fatter ikke at dette er et spørsmål engang. Skal du gi opp en utdannelse du liker for en kundeservicejobb? Jeg ser ikke at denne jobben gir deg noe internasjonal erfaring heller da kollegaer og kunder er norske. Hvordan lokalene ser ut er jo helt irrelevant. Med mindre det du studerer er tull som ikke gir deg noen jobbmuligheter i etterkant høres det merkelig ut at du i det hele tatt tenker over dette. Anonymkode: 17e17...862 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #6 Skrevet 18. oktober 2017 Wow, takk for innspill ☺ Setter ting i perspektiv ☺ Men da sier jeg altså nei takk til fast stilling, i ett land jeg vil bo og vil tjene bra... Anonymkode: 4e2cf...98e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow, takk for innspill ☺ Setter ting i perspektiv ☺ Men da sier jeg altså nei takk til fast stilling, i ett land jeg vil bo og vil tjene bra... Anonymkode: 4e2cf...98e Ved å si NEI TAKK til fast stilling i et land du vil bo og vil tjene bra sier du også JA TAKK til en fullført utdannelse i ledelse. Den bacheloren vil (mest sannsynlig) gi deg en fast stilling i et land du vil bo og tjene BEDRE enn det du har nå. Dette er selvfølgelig mer verdt enn en kundeservicejobb (uten at jeg nødvendigvis ser ned på det, altså. Jeg jobber i kundeservice sjæl men det er en grunn til at jeg går på BI, jeg vil ikke jobbe der for alltid....) Anonymkode: 9021f...938 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved å si NEI TAKK til fast stilling i et land du vil bo og vil tjene bra sier du også JA TAKK til en fullført utdannelse i ledelse. Den bacheloren vil (mest sannsynlig) gi deg en fast stilling i et land du vil bo og tjene BEDRE enn det du har nå. Dette er selvfølgelig mer verdt enn en kundeservicejobb (uten at jeg nødvendigvis ser ned på det, altså. Jeg jobber i kundeservice sjæl men det er en grunn til at jeg går på BI, jeg vil ikke jobbe der for alltid....) Anonymkode: 9021f...938 🖒🖒🖒😊 Anonymkode: 4e2cf...98e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #9 Skrevet 18. oktober 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved å si NEI TAKK til fast stilling i et land du vil bo og vil tjene bra sier du også JA TAKK til en fullført utdannelse i ledelse. Den bacheloren vil (mest sannsynlig) gi deg en fast stilling i et land du vil bo og tjene BEDRE enn det du har nå. Dette er selvfølgelig mer verdt enn en kundeservicejobb (uten at jeg nødvendigvis ser ned på det, altså. Jeg jobber i kundeservice sjæl men det er en grunn til at jeg går på BI, jeg vil ikke jobbe der for alltid....) Anonymkode: 9021f...938 Faste jobber vokser ikke på trær, særlig nedover på kontinentet. Det er ikke nødvendigvis noen krise å jobbe et år eller to, TS kan f. eks. søke permisjon. Jobberfaring er alfa og omega i dag. Man får heller ingen lederjobb av en bachelor i ledelse i disse dager, for det kreves det relevant arbeidserfaring, og mer høye tillitsverv/ledelse innen frivillige jobber osv. Så lenge man kan ta en viss permisjon fra studiene, så er det slik at studiestedet kan vente, men jobbmulighetene venter ikke. Nå er det kanskje ikke så morsomt med en kundeservicejobb i seg selv, men ennå bedre jobber kommer ikke rekkene på ei fjøl uten erfaring i bunn. Et sted må man begynne, og gjør man det bra på en kundeservicejobb så greier man kanskje å karre seg til en teamlederstilling e.l. og kan ta det derfra. Arbeidslivet er heller ikke til for at man skal ha det morsomt, for en god karriere i dag kreves det beinhard innsats på jobb over tid. Anonymkode: e82ad...a48 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #10 Skrevet 18. oktober 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faste jobber vokser ikke på trær, særlig nedover på kontinentet. Det er ikke nødvendigvis noen krise å jobbe et år eller to, TS kan f. eks. søke permisjon. Jobberfaring er alfa og omega i dag. Man får heller ingen lederjobb av en bachelor i ledelse i disse dager, for det kreves det relevant arbeidserfaring, og mer høye tillitsverv/ledelse innen frivillige jobber osv. Så lenge man kan ta en viss permisjon fra studiene, så er det slik at studiestedet kan vente, men jobbmulighetene venter ikke. Nå er det kanskje ikke så morsomt med en kundeservicejobb i seg selv, men ennå bedre jobber kommer ikke rekkene på ei fjøl uten erfaring i bunn. Et sted må man begynne, og gjør man det bra på en kundeservicejobb så greier man kanskje å karre seg til en teamlederstilling e.l. og kan ta det derfra. Arbeidslivet er heller ikke til for at man skal ha det morsomt, for en god karriere i dag kreves det beinhard innsats på jobb over tid. Anonymkode: e82ad...a48 Relevant jobberfaring er viktig. Ikke en hvilken som helst jobberfaring. Det er heller ikke gunstig å sette til side utdannelse for en jobb som ikke har relevans til det man utdanner seg til. Da får man heller jobbe ved siden av studiene og i ferier. Anonymkode: 17e17...862 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #11 Skrevet 18. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Relevant jobberfaring er viktig. Ikke en hvilken som helst jobberfaring. Det er heller ikke gunstig å sette til side utdannelse for en jobb som ikke har relevans til det man utdanner seg til. Da får man heller jobbe ved siden av studiene og i ferier. Anonymkode: 17e17...862 Det er mye som kan være relevant, og jeg antar TS har tenkt gjennom dette, at jobben på noe vis hvertfall er delvis relevant. Dessuten er det gjerne slik at man uansett ikke får muligheten på noen lederstilling dersom man ikke har noen særlig erfaring generelt sett. Det er ganske vanlig å bli leder der man er, før man får erfaring nok til å søke lederstilling direkte et annet sted. Den muligheten får man vanligvis ikke av et ledelsstudie alene. Videre er lederutdanning ganske generell, uten at man retter seg mot et spesifikt fagfelt. Dermed har man heller ingen spisset utdanning mot noe spesielt og er i større grad prisgitt å ta det man får. Jeg ville kanskje gitt et annet råd om det hadde vært en mer spisset utdannelse som f. eks. ingeniørfag, men med en ledelsesutdanning kan man like gjerne søke seg en administrativ stilling i en ingeniørbedrift som i en ren kundeserviceorganisasjon. For det tredje er det ikke alltid enkelt å lande enn jobb i utlandet når man selv kommer utenfra. TS bor i Europa. Man bør i større grad ta de muligheten som kommer, fordi bedriftene som regel ansetter lokal arbeidskraft. Anonymkode: e82ad...a48
Nyttig Skrevet 18. oktober 2017 #12 Skrevet 18. oktober 2017 Du må jo velge hva som føles best, men husk at du får MYE mindre tid til å gjøre andre ting i livet når du får den arbeidstiden. Mister mye frihet. Sjansen for at du får en jobb etter studiet er jo stor Beste tipset i livet; hva kan du klare deg på pr mnd? Hva ønsker du å bruke tiden din på? Ønsker du et stressliv?
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #13 Skrevet 18. oktober 2017 Støtter de som sier du ikke får en lederjobb som nyutdannet uten arbeidserfaring uansett. Jeg ville tatt jobben og redusert antall fag per semester. Du kan lese i helgene og på kvelden. Anonymkode: e7894...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #14 Skrevet 18. oktober 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye som kan være relevant, og jeg antar TS har tenkt gjennom dette, at jobben på noe vis hvertfall er delvis relevant. Dessuten er det gjerne slik at man uansett ikke får muligheten på noen lederstilling dersom man ikke har noen særlig erfaring generelt sett. Det er ganske vanlig å bli leder der man er, før man får erfaring nok til å søke lederstilling direkte et annet sted. Den muligheten får man vanligvis ikke av et ledelsstudie alene. Videre er lederutdanning ganske generell, uten at man retter seg mot et spesifikt fagfelt. Dermed har man heller ingen spisset utdanning mot noe spesielt og er i større grad prisgitt å ta det man får. Jeg ville kanskje gitt et annet råd om det hadde vært en mer spisset utdannelse som f. eks. ingeniørfag, men med en ledelsesutdanning kan man like gjerne søke seg en administrativ stilling i en ingeniørbedrift som i en ren kundeserviceorganisasjon. For det tredje er det ikke alltid enkelt å lande enn jobb i utlandet når man selv kommer utenfra. TS bor i Europa. Man bør i større grad ta de muligheten som kommer, fordi bedriftene som regel ansetter lokal arbeidskraft. Anonymkode: e82ad...a48 En kundeservicejobb er ikke relevant arbeid. Man må nesten forholde seg til de valgmulighetene hun har her og nå. Hun kan velge mellom en jobb som ikke er relevant for den retningen hun går eller studier. Dersom målet er å jobbe seg oppover fra kundeservicejobben er det jo helt tullete å sette til side utdanningen sin. Det er jo utdanningen som er viktigst, og en kundeservicejobb vil da bare være et hjelpemiddel på veien. Kundeservicejobben bør ikke tillegges mest vekt. Det er ikke spesielt vanskelig å få en kundeservicejobb i utlandet der kundemassen og kollegaene er norske. Dette er ikke akkurat en "once in a lifetime"-mulighet. Anonymkode: 17e17...862
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #15 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg vet ikke hvor ts bor eller hvilken firma hun har fått tilbud i, men min erfaring er at med den rette innstillingen har man gode karrieremuligheter i disse firmaene. Jeg vet om flere som har begynt i kundeservice og havnet i ledelse på få år! I tillegg, om ts har planer om å bli i dette landet er relevant erfaringer der mye mer verdt enn en norsk nettbasert bachelor.. Sorry, men den er nok lite verdt der hun bor, for å si det sånn. I tillegg er det faktsik heller ikke sånn at utdannelsen blir utelukket. Det blir bare litt tøffere for ts, men ikke umulig å gjenomføre. Anonymkode: adab8...6a0 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #16 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg hadde en kundeservicejobb på kontinentet. Høy lønn, nye lokaler, ikke skiftarbeid (pga jeg var der med norsk, andre hadde dette), matkuponger, bonuser for langt arbeidsforhold. Men... dette er svingdørsarbeid. Du kan være uten arbeidserfaring, og de ringer deg, ansettelse snarest. To damer hadde vært der i fire år, de ble omtrent ansett som gale, fordi dette er en jobb du ikke opparbeider deg mye ansenitet. Det er lett å se seg blind på lønna, jeg skjønner det. Samtidig frister de med høy lønn fordi 1) vanskelig å få tak i folk som kan norsk (særlig der jeg bodde) og 2) jobben i seg selv er noe dritt så man står ikke i den lenge. Fortsatt får jeg e-poster fra dette landets Finn.no, der de ser etter folk. Folk begynner, så slutter etter noen måneder. Få har noe positivt å si om selskapene Anonymkode: e81c8...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #17 Skrevet 18. oktober 2017 Fullfør utdannelsen. Den vil ha verdi for deg resten av livet. Ikke tenk kortsiktig. Anonymkode: 2518c...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #18 Skrevet 19. oktober 2017 Norsk kundeservice i utlandet er desp etter folk. Nå er ikke en online bachelor i ledelse akkurat gull verdt uten arbeidserfaring... Hadde jeg vært deg hadde jeg forhandlet frem en 40-50% stilling og studert bacheloren deltid. Da får du det beste fra begge verdener. Du vil da også fortsatt tjene mer enn gjennomsnittet i landet selv i 50% stilling som kommer godt med når du skal ut på byn og ha det gøy. Du vil også ha progresjon i utdanningen din. Med 50% stilling i øst-europa vil du også beholde stipendet og ikke miste det pga inntektgrensen. Lett valg. Skulle de mot formodning ikke tilby deg redusert stilling så fortsett med studiene. Gjør det du liker, ikke det du innbiller deg at du må gjøre. Anonymkode: 0da2f...2a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå