Gå til innhold

Stort vs lite firma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres tanker om fordeler og ulemper med store vs små firma?

Min første jobb var i et veldig stort firma i nordisk skala. Over 10 000 ansatte, hvorav 6 000 satt i Norge. Det var et byråkratihelsike, og en ledelse som ikke skjønte at de ansatte var personer med tanker og følelser. Man var en "ressurs", og ressurser trenger tydeligvis ikke trives på jobb. Men det var gode frynsegoder, tariffavtaler, mye ekstra ferie og slikt, og veldig fleksibel arbeidshverdag. 

Min neste jobb var i et firma med ca 35 mann. Hvorav halvparten var ansatt i løpet av de siste to årene. Der var organiseringen helt håpløs... Det var én person som var hele hr/personal/administrasjonsavdelingen. Var han syk, risikerte man å ikke få lønn når man skulle. I tillegg var det absolutt ingen ansattgoder. Personalhåndboken var arbeidsmiljøloven, mer eller mindre. Ingen tariffavtaler, og man fikk ikke en dritt mer enn man hadde absolutt krav på i følge loven. Hjemmekontor var ikke ok, da skulle det være absolutt helt fullstendig krise. Det var ingen ordentlige prosedyrer, ting ble ikke gjort i henhold til best practice, og det var generelt sett jalla hele opplegget. 

Nå er jeg på jobbjakt igjen, og veldig usikker på om jeg tør ta sjansen på de mindre firmaene... Jeg vil heller ha byråkratihelsike og være en ressurs, enn at alt er jalla..

Hva ville dere foretrukket; stort eller lite firma?

Anonymkode: 31d47...b9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis forskjellene er som du beskriver her kan man best si det som en kvinne: jo større jo bedre!

Anonymkode: 67244...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet min karriere i et grunderfirma med 10 ansatte. Vi ble etter 2 år kjøpt opp av et firma med 2000 ansatte. Forskjellen var milevis. Fra å knapt nok følge norsk lov når det gjelder lønn og arbeidsmiljø ble vi dyttet inn i et byråkrati uten sidestykke. Det tok flere år før jeg ble vant til det. Nå, over 10 år senere, liker jeg forutsigbarheten og er blitt som de andre sauene. 😆

Med andre ord, større er bedre på lang sikt.

Anonymkode: 5caa4...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en ganske lik, dog mindre dramatisk, opplevelse som deg TS. Jeg har jobbet i et gigantisk internasjonalt firma hvor ingenting ble gjort og alt gitt trått, og jeg jobber nå i et lite firma med litt over 50 ansatte, hvorav 20 er ansatt de siste 2 årene. Forskjellen er som natt og dag, men jeg trives faktisk bedre i det mindre firmaet. Det har nok mye med livssituasjon å gjøre, jeg er ung, singel, barnløs, har mulighet til å jobbe når jeg vil - og har ikke behov for forutsigbarheten jeg hadde i det store firmaet, og føler mye mer glede av å jobbe et sted hvor ting blir gjort. 

Hva likte du best på de to stedene? Og hva var verst? 

Anonymkode: e401d...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en ganske lik, dog mindre dramatisk, opplevelse som deg TS. Jeg har jobbet i et gigantisk internasjonalt firma hvor ingenting ble gjort og alt gitt trått, og jeg jobber nå i et lite firma med litt over 50 ansatte, hvorav 20 er ansatt de siste 2 årene. Forskjellen er som natt og dag, men jeg trives faktisk bedre i det mindre firmaet. Det har nok mye med livssituasjon å gjøre, jeg er ung, singel, barnløs, har mulighet til å jobbe når jeg vil - og har ikke behov for forutsigbarheten jeg hadde i det store firmaet, og føler mye mer glede av å jobbe et sted hvor ting blir gjort. 

Hva likte du best på de to stedene? Og hva var verst? 

Anonymkode: e401d...85d

Best ved å jobbe i det store firmaet: 
- profesjonell HR-avdeling. Lønn og feriepenger kom når de skulle, og det var alltid rett beløp. Det var standard-skjemaer man måtte fylle ut for ting, som om man trengte velferdspermisjon for å gå i begravelse til familiemedlem, etc, og ting var veldig ordentlig. 
- prosedyrer, sjekklister, og revisjoner, som sørget for at alle fulgte best practice, og at ting ble gjort likt av alle
- tariffavtaler og tillitsvalgt fra fagforeningen på jobben
- medarbeidersamtaler, karriereplaner, osv, var profesjonellt gjort. Det var skjemaer og prosedyrer som skulle følges, og som sørget for at ting ble gjort. 
- masse frynsegoder utover arbeidsmiljøloven, som ekstra feriedager, fleksibel arbeidstid, rabatt på trening, rabatt på datautstyr/mobiler til privat bruk, de utbetalte mellomlegget på 6G og faktisk lønn ifbm foreldrepenger/sykepenger, osv

Verst med å jobbe i det store firmaet:
- alle skulle passe ned i samme formen. Selv om man jobbet med veldig ulike ting, og hadde helt ulike behov. Og de som bestemte hva alle hadde behov for hadde gjerne en helt annen type jobb, så de hadde ikke peiling på hvor jævlig det ble å få gjort jobben sin når man ikke fikk de tingene man trengte for å gjøre den
- ikke tanke på trivsel på selve jobben. Free seating, selv om folk helt klart og tydelig hatet det, og det skapte mye stress når man måtte leke stolleken hver dag på jobb, og ikke visste hvor andre kolleger befant seg så man var nødt til å kommunisere via skype i stedet for å kunne gå bort og snakke med folk. Heller ikke mulig med koselige ting som bilder på pulten eller noe som helst som satt personlig preg noe sted. 
- uendeligheter med papirarbeid og prosesser og folk som skulle godkjenne hver minste lille ting. Ting. Gikk. Treigt. 
- økonomisk kniving mellom avdelinger. Var man avhengig av at en annen avdeling skulle gjøre deler av leveransen, gikk mye tid med til krangling om hvor mye penger de skulle få av potten. Langt mer kranging innad i firma om prising enn med kunden... 

Best med å jobbe i det lille firmaet: 
- lettere å bli hørt når man hadde innvendinger/forslag til hvordan lokaler/arbeidssituasjoner skulle skje
- eier og CEO satt 10 meter unna pulten, så veldig lett å gå rett til ham med ting man trengte
- ting ble raskere gjort grunnet mye mindre byråkrati og papirmølle

Verst med å jobbe i det lille firmaet: 
- veldig mye rot og tull organisatorisk. Han ene som jobbet med hr hadde ofte ikke kontroll på regler og sånt. Han var revisor, og skulle være det i tillegg til å kunne arbeidsmiljølover, osv. 
- personalhåndboken = arbeidsmiljøloven. Ingenting attåt. Ikke engang halv fridag onsdagen i påskeuken. Ikke tariffavtale. Foreldrepenger/sykepenger ble betalt rett fra nav, slik at man ikke fikk opparbeidet feriepenger/pensjon, ei heller fikk man dekket mellomlegg på 6G og faktisk lønn. Absolutt ingen frysegoder, de dekket ikke engang mobil
- veldig dårlige interne rutiner på jobb. De fulgte ikke best practice, og det var ingen prosedyrer som sørget for at alle gjorde ting likt. Så det var et rot og surr uten like, og avhengig av hvem som hadde gjort hva var ting gjort på vilt forskjellige måter, som gjorde det vanskelig når man måtte ta over og jobbe med noe en annen hadde jobbet med før - for ikke å snakke om om flere hadde vært inne og jobbet på tingen, da var det bare helt kaos. 
- ansatte folk som ikke hadde utdanning eller erfaring med det de skulle jobbe med... Prøvde å få folk til å gjøre alt mulig innen mye rart, i stedet for å hyre inn folk som var flink til x til å gjøre x. Her måtte man gjøre y, z og q i tillegg, og når man ikke var kvalifisert til det, ble det jo heller ikke nødvendigvis alltid så bra..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på en stilling som ser veldig interessant ut, og er kalt inn til intervju. Men det som gjør meg skeptisk er at det kun er 14 stk av dem som sitter i Norge, De er en del av et firma med ca 300 personer, hvor brorparten er i Sverige, og noen i USA. Så da lurer jeg på hvordan organiseringen er, om de har egen HR-avdeling, eller om den ligger innunder Sverige, og hvordan det da blir med ting vs hvordan det er vanlig i Norge. 

Fordelen med dette firmaet er at de har spesialisert seg på det jeg er utdannet som, og ikke egentlig driver med noe annet, men har en avdeling som også skal gjøre med det jeg driver med. Så da tenker jeg det gjerne er mer profft i forhold til hvordan selve jobben gjøres, at de har hyret spesialister innen det fagfeltet, og ikke prøver å få folk til å være både økonom, selger, elektroingeniør og programmerer i ett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra med lite miljø/firma: Mindre byråkrati, enklere beslutningsprosess, lettere å få tak i personer osv. Som regel betydelig lettere å tilpasse arbeidessituasjonen

Kjipt med lite firma/miljø: Kan fort bli en del rot, siden mange også gjør oppgaver utenfor deres primære kompetansefelt, hvilket medfører at ting ikke nødvendigvis alltid blir bra. Videre er det mer sårbarhet, slik at det er vanskeligere å ta fri. 

...Og motsatt erfaring med stort firma. 

Anonymkode: 0c095...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker egentlig bedrifter med noen hundre ansatte. Heller stort firma eller lite firma.

Jeg blir klaustrofobisk når det blir for små forhold og man blir gående og tråkke oppi de samme folka dag ut og dag inn. Synes dynamikken blir bedre med litt størrelse. 

Profesjonalisering av roller er også en fordel med større virksomheter. Tungrodd og byråkratisk, ja. Men også forankret og kvalitetssikret.

Anonymkode: 7fea6...41d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har best erfaring med større firmaer. De er nødt til å drive profesjonelt. I små firma finner man ofte mye rart. 

Anonymkode: b280e...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd.

Min erfaring fra firma på rundt 130, som skiller seg fra mindre firmaer jeg har vært i eller søkt til:

Dårlig:

• Følelse av å være en liten brikke i et stort maskineri. Ingenting du gjør føles betydningsfullt, du får aldri ros for noenting fra noen som helst, og alle dager er like.
  • Vanskelig å påvirke noe som helst hvis du ikke er høyt opp i systemet. Du har 0 autoritet, ingen over deg bryr seg filla hva du mener, du klarer ikke forbedre rutiner selv om ting fungerer elendig. Ledere og styre hadde ikke interesse i noen form for endringer i rutiner, tilpasning, tilrettelegging eller lignende. 
  • Firkantet generalisering og rutiner, lite rom for skjønn.
  • Teamledere som gir blanke i hva teamet driver med og om de overhodet har noe å gjøre.
  • Tilsynelatende seriøs ledelse, som etterhvert viser seg å gjøre ulovlige oppsigelser med hårreisende uprofesjonell opptreden og må trues med rettssak for å gi seg. Overlegen holdning og forsøk på psyke ut ansatte som kontakter juridisk hjelp utenifra.

Bra:

• Store, komfortable og sentrale lokaler.
  • Mange forskjellige mennesker å omgås. Velg og vrak hvem du vil spise lunsj med, finn nye venner, kanskje en date his du er single, og mange potensielle fremtidige referanser.
  • Forutsigbarhet, du vet hva dagen vil bringe, lett å planlegge deretter.
  • Noen frynsegoder av interesse, frukt på jobben, sponsing til ny mobiltelefon, hev-senk pult.
  • Muligheter for tilrettelegging for allergier\intoleranser når det serveres ting.

Anonymkode: f5d10...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...