Gå til innhold

LAGMANNSRETTEN VENTETID?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Den tidligere samboeren min fikk 4 år med fengsel i Tingretten for voldsutøvelse mot meg og barna. Han anket selvfølgelig saken, og derfor lurer jeg på hvor lang tid det tar før man hører noe fra Lagmannsretten i Oslo. 

Dommen var nokså klar med gode vitner og tydelige linjer. (Han anket i Juni).

Anonymkode: 7a438...193

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta over et år før en anke kommer opp i lagmannsretten. 

Anonymkode: 31013...100

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan ta over et år før en anke kommer opp i lagmannsretten. 

Men hvis saken blir forkastet da? Er det opptil et år før man får svar på det?

Skrevet

Straffesaker skal normalt sett opp etter 6 mnd. Men domstolene har vansker med å holde seg innenfor fristene fordi de har for mange saker. Jeg vil anta at du får saken opp til hovedforhandling over nyttår, og før påske. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis saken blir forkastet da? Er det opptil et år før man får svar på det?

Det er nokså uvanlig at denne typen saker blir avvist fra ny behandling i lagrettene. Ved anke i juni, så har de 6 ukers rettsferie, frem til omlag 15. 08. Skulle saken avvises så ville dette vært gjort nå, normalt sett. 

Du bør snakke med bistandsadvokaten i saken. Han skal være orientert om det du her spør om og er der for å besvare denne typen saker. 

Anonymkode: 6eefe...122

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Straffesaker skal normalt sett opp etter 6 mnd. Men domstolene har vansker med å holde seg innenfor fristene fordi de har for mange saker. Jeg vil anta at du får saken opp til hovedforhandling over nyttår, og før påske. 

Det er nokså uvanlig at denne typen saker blir avvist fra ny behandling i lagrettene. Ved anke i juni, så har de 6 ukers rettsferie, frem til omlag 15. 08. Skulle saken avvises så ville dette vært gjort nå, normalt sett. 

Du bør snakke med bistandsadvokaten i saken. Han skal være orientert om det du her spør om og er der for å besvare denne typen saker. 

Anonymkode: 6eefe...122

Synes det høres rart ut. Jeg fikk beskjed om at 2 av 3 straffesaker avvises, i tillegg var dommen veldig tydelig og alle krav som ble stilt fra påtalemyndighetene ble akseptert.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres rart ut. Jeg fikk beskjed om at 2 av 3 straffesaker avvises, i tillegg var dommen veldig tydelig og alle krav som ble stilt fra påtalemyndighetene ble akseptert.

I straffesaker har likevel tiltalte rett til å få prøvd sin sak to ganger dersom vedkommende blir dømt skyldig, derfor er det svært(!) usannsynlig at den ikke blir tatt opp på nytt. Tror nok ikke du skal belage deg på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...