Gå til innhold

6-åring som stjeler fra venner....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og lyver bevisst om det i ettertid. Er så fortvilt-hva skjer med ungen min?? Han stjal et annet barns leke på skolen. Han kom hjem Og forklarte at han hadde fått den, med lang dekkhistorie. Vi fikk ryddet opp. I kveld fikk vi beskjed om at han hadde stjålet noe hjemme hos en annen kompis for en tid tilbake. Den gang hadde han også en veldig fin historie på lur. Huff!  Liker ikke!! Noen som har tips? Vi reagerte strengt: han må forsøke å rydde opp i det selv i morgen, og gi bort noen tilsvarende leker til den han har stjålet fra.

Anonymkode: 68d52...d42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har opplevd dette?? 

Anonymkode: 68d52...d42

Skrevet

Uff, jeg holdt på på akkurat samme viset da jeg var liten.... Krymper meg når jeg tenker på det. Jeg har ingen forklaring på hvorfor, og husker heller ikke hva som ble gjort med det, men jeg kan ihvertfall berolige deg med at ungen din ikke er den første kleptoen på barneskolen, og at jeg i dag er et ærlig, oppegående menneske med doktorgrad, mann, barn, hus og god jobb..

Anonymkode: c1164...41c

• Liker 2
Skrevet

Ikke unormalt :) Det er spennende med leker som er nye som man ikke selv har, og siden man vet det er galt så lyver man for å dekke over. Fortsett slik dere gjør, forklar og gi konsekvens. 

Selv stjal jeg både fra venner og til og med fra butikk (!) Jeg var en liten ravn :fnise: Mamma godtok det på ingen måte og de tilfellene jeg ble oppdaget fikk konsekvens. Så jeg lærte til slutt. Hverken lyver eller sjeler i voksen alder ;) 

Anonymkode: 5248a...304

Skrevet

Min erfaring er at barn som ikke har så mange leker har en tendens til å stjele. Har selv et barn som har en haug av leker og det er en del barn som har prøvd å gå herfra med lommene fulle, og det er de barna som sjelden får gå på lekebutikken og helste alltid får gaver til bursdag og jul.

Anonymkode: 61fa8...7a8

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at barn som ikke har så mange leker har en tendens til å stjele. Har selv et barn som har en haug av leker og det er en del barn som har prøvd å gå herfra med lommene fulle, og det er de barna som sjelden får gå på lekebutikken og helste alltid får gaver til bursdag og jul.

Anonymkode: 61fa8...7a8

Jeg hadde haugevis av leker og materielle ting, og var likevel en klepto. Selv om jeg hadde ting selv, så var vel andre sine ting mer spennende. Jeg stjal aldri ting jeg hadde selv, mener jeg, mer sånn oi, hun har en polly pocket som jeg ikke har, knabbe. 

Anonymkode: c1164...41c

• Liker 1
Skrevet

Jepp- og hver gang hun ble tatt med å stjele måte hun gi fra seg en lek hun var veldig glad i og gi den til de hun stjal fra.  Det skjedde et par ganger og etter hun mistet et par veldig fine leker sluttet hun å stjele.  

Anonymkode: 10424...337

• Liker 1
Skrevet

Lillesøster begynte plutselig å stjele i den alderen, og mamma svarte med å bli forbanna og kjefte på henne. Husker mamma sa til meg og broren min «Kari har begynt å stjele!» som fikk henne skamfull. Deretter måtte lillesøster ringe til vennen og si hva hun hadde tatt med seg, og sammmen kjørte mamma og søster ned til vennen og leverte tilbake tingen. Hun sluttet å stjele da :) 

Anonymkode: 0fef3...ddb

• Liker 1
Skrevet

Prøv å finn ut hvorfor uten å anklage han?  Hvis han blir møtt med en pekefinger og sinne, vil han nok lyve mere. Det er jo ubehagelig for barn og de vil unngå så langt som mulig å fortelle sannheten hvis de vet på forhånd at de kommer til å få kjeft.

Forøvrig fint dere får han til å gi bort en av sine leker, spesielt noe han bryr seg om. 

Jeg tenker forøvrig at konsekvens for mindre barn bør skje umiddelbart. Feks ingen iPad eller TV. "Langtidskonsekvens" har de ikke evne til å se sammenhengen av før de er mye større. 

Anonymkode: c38ad...652

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...