Gå til innhold

Hvorfor måtte jeg bli allergisk mot katt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det her er en sutretråd, må bare få ut sorgen. 

Jeg elsker katter. Har så uendelig lyst til å skaffe en katt. Har vokst opp med katt, og er vant til å ha katt rundt meg. Men så måtte det verst tenkelige skje med meg som tenåring - jeg ble allergisk! Hvis jeg henger for lenge rundt en katt nå så blir det et kløende helvete (unnskyld språket). Ei venninne jeg er mye hos eier en katt. Den katten har til og med ligget i senga og sovet med oss mens jeg har vært på besøk. Uten problemer. Nå tåler jeg ikke det, kan ikke ha katten i samme rom om jeg skal få noe god søvn. Men den katten har vært en stor del av oppveksten min, og hver gang jeg er der klarer jeg ikke å la være å løfte ham opp og kose med ham! Han er bare så skjønn, men kroppen min nekter meg å oppleve den gleden med dyret :grine: Har selvsagt medisiner, men spesielt om natten slutter jo de å virke i løpet av en viss tid. 

Har til og med nesten klart å overtale meg selv til å skaffe katt likevel. At jeg kan ta allergisprøyter for å tåle det. Jeg vil jo kunne gi katten masse kos og kjærlighet. Men jeg vet at det ville vært utrolig idiotisk og egoistisk, for tenk om det ikke fungerte, og jeg enten måtte ha omplassert den, eller rett og slett sørget for at den oppholdt seg i andre rom enn der jeg er.. Eller ihvertfall ikke i fanget mitt. Så jeg prøver liksom å slå meg til ro med at jeg aldri kan skaffe meg katt, men det gjør rett og slett vondt. Er jo så glad i dyret :cry3:

Heldigvis elsker jeg hunder også, så hund blir det garantert en gang i fremtiden. 

Andre som har opplevd sorgen med å plutselig ikke kunne ha dyret du er så glad i? Noen syns kanskje det er tullete å bli så opprørt over det, men det er rett og slett fordi det føles ensomt. Katten mangler i livet mitt liksom. Og det må den bare fortsette å gjøre. Er det som er så fælt. 

Anonymkode: 4512a...9cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å kutte ut hvete, melkeprodukter, egg, rapsolje, soya, mais og MSG. MSG finnes forkledt i en rekke produkter, som "krydder", "gjær", "naturlig smak" osv. For raskere resultater prøv å kutte ut alt korn og svinekjøtt også. Alle disse tingene mater virus og bakterier som er det egentlige problemet bak allergier. Alt du fjerner kan du erstatte med mengder av frisk frukt og grønnsaker. Hvis det virker som for mye å gape over, prøv å kutte ut en av dem om gangen og se om det blir noe bedring.

Anonymkode: 76eb9...44c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å kutte ut hvete, melkeprodukter, egg, rapsolje, soya, mais og MSG. MSG finnes forkledt i en rekke produkter, som "krydder", "gjær", "naturlig smak" osv. For raskere resultater prøv å kutte ut alt korn og svinekjøtt også. Alle disse tingene mater virus og bakterier som er det egentlige problemet bak allergier. Alt du fjerner kan du erstatte med mengder av frisk frukt og grønnsaker. Hvis det virker som for mye å gape over, prøv å kutte ut en av dem om gangen og se om det blir noe bedring.

Takk for råd :) Fikk faktisk et lignende tips av ei for flere år siden. Da gjaldt det pollenallergi, før jeg oppdaget katteallergien. Jeg tror hun hadde kuttet ut gluten og laktose, i hovedsak. Husker ikke om hun hadde mer på lista, men jeg husker hun pleide å spise egg til lunsj hvertfall.

Jeg prøvde meg på et lakto-ovo-vegetarisk kosthold en stund, av andre årsaker enn allergi. Men da ble det fortsatt mye gluten, egg og meieriprodukter. Det hadde uansett vært interessant å prøve seg fram og se om det kan hjelpe. 

TS

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som forresten har prøvd dette, og som det har hjulpet for? :) 

TS 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor kan jeg lese mer om dette? :)

Hilsen en i samme (katteløse) båt som TS :catmilk:

Anonymkode: 02b77...aad

Skrevet

Hva med sånn allergi "vaksine"? Det finnes mot katteallergi. Det gies egentlig ikke med mindre man har hemmende allergi altså blir kjempedårlig bare av å være nær en katteeier og sånt... Vet ikke om man kan få det fordi man vil ha katt akkurat da men det finnes i alle fall en slags vaksine

Anonymkode: 6bde9...b19

Skrevet

Hva med å reise innom en oppdretter av sibirkatt for å teste? De skal være relativt allergivennlige. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Tvist skrev:

Hva med å reise innom en oppdretter av sibirkatt for å teste? De skal være relativt allergivennlige. 

Ja dette og ts, det tenkte jeg ikke på :) en eks av meg var allergisk mot katt og da leste jeg mye opp om sibirkatt, de mangler et protein i spyttet sitt som er det som mange av katteallergikerne reagerer på.

Jeg endte opp med å bytte ut typen med en som tåler katt, men du bør jo sjekke ut! 

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra? Allergi kommer av at man har et overfølsomt immunsystem som tror at proteiner fra katten er inntrengere, og dermed får man en reaksjon ved kontakt med katt. At virus og bakterier i kroppen skal være hovedårsaken til at folk utvikler allergier har jeg aldri hørt om, da folk ofte utvikler allergier gjennom arv. 

Anonymkode: 26792...a5c

• Liker 6
Skrevet
15 timer siden, Tvist skrev:

Ååå det skal jeg virkelig sjekke ut! Takk! :yvonne:

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette og ts, det tenkte jeg ikke på :) en eks av meg var allergisk mot katt og da leste jeg mye opp om sibirkatt, de mangler et protein i spyttet sitt som er det som mange av katteallergikerne reagerer på.

Jeg endte opp med å bytte ut typen med en som tåler katt, men du bør jo sjekke ut! 

Skal absolutt sjekke det ut, og håper det stemmer! Da blir jeg såååååå glad! :ninuskapus:

Skrevet
On 10/18/2017 at 1:00 PM, AnonymBruker said:

Her: http://www.medicalmedium.com/blog/healing-from-allergies

Leste om det før en gang fra en lege som het Bieler. Han mente også at det var miljøgifter som gjorde oss overfølsomme for mere naturlige ting som dyr og pollen, men han tok ikke med patogen-komponenten. Jeg har selv vært allergisk da jeg var barn, og i perioder da jeg ikke har hatt katt har jeg merket at jeg har blit snufstete rundt katter igjen. Har lagt om kostholdet selv og blitt kvitt forskjellige plager (hetebyger, svimmelhet, vondt i leddene..), men siden jeg ikke er allergisk mere kan jeg ikke få testet om det har en innvirkning på det. Men kan si at jeg har iallefall mindre reaksjon på insektbitt med en mere "ren" diett. Merker nesten ikke myggstikk og fuglelopper nå lenger, og har hatt veldig lite reaksjon på bier også.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg byttet til å spise kun ren mat (hovedsaklig plantebasert kosthold med noe viltkjøtt innimellom) har jeg blitt kvitt 2 allergier og astma. Kostholdet var det eneste jeg endret, trener ikke spesielt mye eller er særlig aktiv. Bedre hud, hår, energi og fordøyelse er selvsagt også naturlige bivirkninger🙌🏼

Anonymkode: 4c905...cd3

Skrevet

Jeg har mange katter, og ei venninne av meg med katteallergi må ta tabletter hver gang hun skal komme på besøk. Da tåler hun kattene som alle andre.

Skrevet

Sibirkatt!!

Jeg er også allergisk mot katt, men har levd allergifritt med min sibirpus i 9 år nå! Han ligger i senga med meg om natten, helt oppi ansiktet, og jeg reagerer ikke i det hele tatt :) Det finnes oppdrettere man kan besøke for å teste seg, anbefaler det. Hvis du googler sibirkatt får du opp endel treff med informasjon. 

Anonymkode: c8e3e...e4b

Skrevet
På 18.10.2017 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Glem dette rådet. Det er bare tull. 

Anonymkode: 5d477...8e8

Skrevet

Jeg har astma og kan nok heller ikke ha katt. :( Ikke nok med at jeg aldri finner en mann og vil få barn, jeg kan pokker meg ikke ha en liten pus engang. 😭 

Anonymkode: 5d477...8e8

Skrevet

Jeg begynte plutselig å reagere på katt, og gikk og tok blodprøver som bekreftet det. Jeg fikk beskjed om å gi bort kattene mine, meg jeg ville ikke gjøre det helt enda. Så jeg startet med å støvsuge annenhver dag, og ikke ha kattene på soverommet. Ved å gjøre dettte sluttet jeg å reagere på dem, men mindre jeg stikker hele hodet mot pelsen deres. Dette gjorde jeg i ca. 2 år, før det sklei ut og kattene begynte å gå i senga igjen, men det gjør ikke noe, fordi nå har jeg sluttet å reagere på dem av en eller annen merkelig grunn.

Anonymkode: 2a826...08a

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Her: http://www.medicalmedium.com/blog/healing-from-allergies

Leste om det før en gang fra en lege som het Bieler. Han mente også at det var miljøgifter som gjorde oss overfølsomme for mere naturlige ting som dyr og pollen, men han tok ikke med patogen-komponenten. Jeg har selv vært allergisk da jeg var barn, og i perioder da jeg ikke har hatt katt har jeg merket at jeg har blit snufstete rundt katter igjen. Har lagt om kostholdet selv og blitt kvitt forskjellige plager (hetebyger, svimmelhet, vondt i leddene..), men siden jeg ikke er allergisk mere kan jeg ikke få testet om det har en innvirkning på det. Men kan si at jeg har iallefall mindre reaksjon på insektbitt med en mere "ren" diett. Merker nesten ikke myggstikk og fuglelopper nå lenger, og har hatt veldig lite reaksjon på bier også.

Takk! Kan ikke skade å prøve :)

Skrevet

Du får gå gjennom en prosesss som tar alt fra 3-5 år der du blir kvitt din allergi. OG det er ikke 100% at det fungerer 100%..

Jeg skal evt begynne med dette selv.

Anonymkode: 918d6...bde

Skrevet

Jeg opplever det samme som deg, TS! Det er skikkelig trist. Er oppvokst med katt :)

Jeg tenker å skaffe meg katt likevel før eller siden. Blir å ta noen forholdsregler: kjøpe sofa i eks skinn, som bare kan tørkes av. Vaske pledd og putetrekk i sofaen ofte: pledd legges vekk i en skuff under tv-benken slik at katten ikke får ligget på det når vi er borte. Robotstøvsuger, pluss at jeg må tørke over overflater litt oftere og vaske gulvet. Katten får ikke tilgang på soverommene, og den må gres litt oftere enn vanlig. Ellers blir det god gjennomlufting, ikke ta seg i øyene etter jeg har tatt på katten, allergipiller+allergisprøyte. Verdt det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...